• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12 v tv

J

Jarn

Guest
Sv: 12 v tv

Läs sidorna:

alphatronics - 12 Volt LCD TV - 12 Volt LED TV - Mobile Fernseher - Hergestellt in Deutschland

Dessa TV'n har vunnit i alla husbils-TV tester i Europa. Vi skaffadde vår två år sedan, TV'n är överlägsen allt vi sett hittils! Innehåller allt och mycket till i mycket högkvalitativ bygge.

hälsning
jyrki

Tack Jyrki, jag har sneglat på dessa i Tyskland och de verkar väldigt bra.
Återigen har jag problem att hitta DVB-T2 på deras modeller i 19".
Jag vet inte om det bara är vi i Sverige som behöver det, eftersom det är sällsynt i Tyskland.
Eller är det bara så att de inte sätter ut det och att T2 är standard i Tyskland?
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: 12 v tv

-----------------------------------------------------------------------------------
Hej Krister, Tyvärr så verkar det som just den TV'n hör till de här "ej up to date" apparaterna som vi skrivit om.
Som jag skrev ovan så frågade jag just LTC på Elmia om de hade någon TV med DVB-T2, och fick svaret att det hade de inte än. Även den här, fast den har uppgraderad bildskärm och sat.mottagare, verkar sakna möjlighet att ta mot marksänd HDtv som Rolandn vill ha, för det står även på den bara DVB-T, vilket innebär ingen marksänd HDtv utan en extra HDboxer box bredvid TV apparaten.
Men det glömde de väl att tala om troligen :rolleyes:.
Troligen inte heller en DVD som klarar blue ray HD upplösning vid uppspelning, för det står det inte något om i DVD informationen.

M.v.h. JANKRO.

Det är helt rätt. Vill man se svensk HDtv på Ltc 1906 så blir det via parabol, då den har DVB-S2.
Och med Snipen skall det fungera
De flesta danska HDtv kanalerna i det öppna nätet ska visst gå att se marksänt. För oss i söder. Enligt Ltc.
Det var en alphatronic 17" lcd tv från 07 som jag plockade ur bilen för någon vecka sedan.
Den tog mer kraft och hade ingen ingen box eller dvd.
Använder den hemma nu, eftersom vi har kabel tv.
När jag läste alphatronic testen Jyrki förmedlade, så hade apparaterna i den testen samma upplösning på bildskärmen som Ltc 1904.
Men jag håller med om att alphatronic är kvalitet.
Den satt fabriksmonterad från Carthago.

Jag provade 1906an idag. Upplever menyn enklare och mer lättläst
och uppgraderingen av bildskärmen till 1920x 1080 gör bilden mycket bättre, mot 1904.
Allra helst i olika vinklar.
Den inbyggda Dvd står det ingenting om blue ray i bruksanvisningen.
Hälsn. Krister.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 12 v tv

Hej och tack för infon Krister.

Det skulle vara intressant om du vill skriva några rader när du får testa satelit TV'n tillsammans med SNIPE'n.
Nu menar jag inte fabrikat, utförande och kvalité, som den här tråden mest har handlat om, utan om det helt enkelt funkar bra och smärtfritt.

Upp med parabolen och på med TV'n........Klart.

Nyfiken. M.v.h. JANKRO.
 

Kenzi

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14977
Medlemskap
2021
Sv: 12 v tv

Dmtech ärsom alla andra i detta prisklass.Har själv en Dmtech och tycker den fungerar bra,priset är ju under 2000:- Luxor har apparater som tillverkas i Turkiet, samma fabrik som Philips och många andra stora fabrikat.
Tips: Cordland Marine AB
 

lejak

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Trosa
HBK-Nr
12023
Medlemskap
2022
Sv: 12 v tv

Är det någon som har erfarenhet av denna från Kama: 22” TV GOCAMP ?

Ingen av de Kama butiker jag har varit på har haft den inne och eftersom den är dyr vill jag nog se den innan köp.

Specen ser intressant ut, bl.a. DVB-C / T2 / S2, CA-modul (CI+)

Men jag hittr inte all info, strömförbrukning drift/standby?, betraktningsvinkel?

Riktpris = 3.795 kr :mad:
 
J

Jarn

Guest
Sv: 12 v tv

Nu hittade jag en 19" TV som passade mig perfekt i utrustning och kvalitet.
En helt ny Alphatronic T-19 eWSB modell -14 och därmed framtidssäker.... trodde jag.

Tack vare Jankros information så kollade jag upp med företaget om det även var DVB T2 på den.
Svaret jag fick var nej.
DVB T2 kommer att införas i Tyskland år 2017.
Tycker att det var trist på en sådan, på pappret bra TV.

Så nu får jag leta vidare efter en 19" med DVB T2 och DVB S samt 12 V drift.
 

Bilagor

  • alphatronics_t_linie_19_2014_dt.pdf
    99,6 KB · Visningar: 30
F

F.d. 29925

Guest
Sv: 12 v tv

När det gäller TV-skärmar med den mindre storleken är det knappast intressant med T2, såvida man inte sitter ½ meter framför apparaten.
 

perskoglund

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023
Sv: 12 v tv

De senaste kanalerna som har tillkommit på BOXERS abonnemang kan tyvärr endast ses på TV med Mpeg4 och T2.
Hälsingar
Per
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: 12 v tv

I min hemma TV (med T2) tar jag in TV1 med HD-signal på kanal 61. Den gamla signalen, ej HD tar jag in som vanligt. Det är först när jag jämför testbilden som skillnaden blir uppenbar.
 

perskoglund

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023
Sv: 12 v tv

Kanalerna
BBC Entertainment
National Geographic Channel
Viasat Explorer
Travel Channel
Nick Jr
sänds endast på DVB-T2 för att gör det möjligt att sända fler kanaler i varje del av marknätet.
Så fler kanaler lär sändas på T2 när Teracoms frekvensutrymme för TV-sändningar blir mindre 2017.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 12 v tv

Är det någon som har erfarenhet av denna från Kama: 22” TV GOCAMP ?

Ingen av de Kama butiker jag har varit på har haft den inne och eftersom den är dyr vill jag nog se den innan köp.

Specen ser intressant ut, bl.a. DVB-C / T2 / S2, CA-modul (CI+)

Men jag hittr inte all info, strömförbrukning drift/standby?, betraktningsvinkel?

Riktpris = 3.795 kr :mad:
------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan lejak, har letat lite också. Det verkar inte gå att hitta uppgifter om varken strömförbrukning eller bildskärmens upplösning m.m.
Det kan ju bero på slarv eller att man inte vill visa de uppgifterna ;).

GOCAMP är ju inget TV-fabrikat utan ett eget varumärke som KAMA använder på campingtillbehör, men det kanske du redan vet.

Titta ev. på den här som det finns full spec. på om du klickar på "fullständig spec."
En bit ner finns det t.o.m. vilka sändningar/bolag den är godkänd för.
Grundig 22 LED-TV 22 VLE 8220 BN - Elgiganten


Rolandn, GOCAMP har en 19" med DVB-T2 som först verkade bra...........Men den innehöll i stället ingen Sat. mottagare när man läste på rejält :(.


M.v.h. JANKRO.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: 12 v tv

Har inte denna, men det är ännu ett exempel på TV som inte hanterar de svenska HD sändningarna DVB T2. Om detta är viktigt är ju upp till var och en.
Titta gärna på denna TV:
Grundig 22 LED-TV 22 VLE 7220 BM (svart) - Elgiganten

Den klarar DVB T2 och är dessutom Boxer godkänd.
Kör själv Grundig men i 19" och är nöjd.
Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -
 

lejak

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Trosa
HBK-Nr
12023
Medlemskap
2022
Sv: 12 v tv

------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan lejak, har letat lite också. Det verkar inte gå att hitta uppgifter om varken strömförbrukning eller bildskärmens upplösning m.m.
Det kan ju bero på slarv eller att man inte vill visa de uppgifterna ;).

GOCAMP är ju inget TV-fabrikat utan ett eget varumärke som KAMA använder på campingtillbehör, men det kanske du redan vet.

Titta ev. på den här som det finns full spec. på om du klickar på "fullständig spec."
En bit ner finns det t.o.m. vilka sändningar/bolag den är godkänd för.
Grundig 22 LED-TV 22 VLE 8220 BN - Elgiganten


Rolandn, GOCAMP har en 19" med DVB-T2 som först verkade bra...........Men den innehöll i stället ingen Sat. mottagare när man läste på rejält :(.


M.v.h. JANKRO.


Tack Jankro
Jag har redan sett Grundig TV'n och det står mellan dessa två

Den ska ersätta min nuvarande 19" TV. För att få plats med 22" så behöver jag troligen ett bra skohorn. HB's står på vinterförvaring så jag har ännu inte kunnat mäta i TV skåpet. Det är bredden som kan blir problem.

Om Grundig TV'n får plats, så blir det troligen den

"GOCAMP by Laurus" är också svårt att hitta bra info om
Betyder troligen att "Laurus" har byggt den, men jag har iingen aning vilken kvalitet de har på sina produkter

Grundig litar jag dock på :D
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 12 v tv

Satsa på LTC 19 Den klarar lite fuktig miljö då den har lackade kretskort!!!!
----------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan, vi har nämt det tidigare i inläggen. LTC har inte heller senaste kanalväljaren om man vill se alla kanaler som sänds i DVB-T2 och då får man investera i en extra Boxerbox bredvid TV'n, nu eller senare när ännu fler kanaler kräver den uppgraderingen.
Även bildskärmen på flera av dem är inte på topp.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen