• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12 v tv

H

holm44

Guest
Hej,ny här. Har köpt en rapido 676 och behöver en tv.Tittat på nätet o funderar på en LTC 19 " som verkar vettig.Läste även om DMtech 19VT,men enl uppgift var bilden mörkare om man sitter lite åt sidan.Är det någon som har erfarenhet att dela med sig så är jag tacksam...

leffe:mcride:
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: 12 v tv

Netonnet har en eller ett par apparater av sitt eget märke "Anderson" som går direkt på 12 V också. Inte för att det är mer av premiummärke än de du nämnde, men de kan vara värd att titta på också.

Här är en lista på alternativ: Prisjakt

Nu är det kanske lite elakt att blanda in ännu fler märken när du har svårt att välja mellan två... Men jag har ingen direkt aning om de två. men jag har en fyra år gammal Anderson som funkat bra (även om jag svurit över fjärren ett antal gånger).

//Stefan
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: 12 v tv

Hej,ny här. Har köpt en rapido 676 och behöver en tv.Tittat på nätet o funderar på en LTC 19 " som verkar vettig.Läste även om DMtech 19VT,men enl uppgift var bilden mörkare om man sitter lite åt sidan.Är det någon som har erfarenhet att dela med sig så är jag tacksam...

leffe:mcride:
Det stämmer, tittar man lite snett underifrån eller ovanifrån, blir bilden mörkare
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: 12 v tv

Vi har två Andersson som vi mycket nöjda med, en 19" och en 22" båda med DVD och PVR dvs inspelning på USB sticka.

Med vänlig hälsning,
 
Senast ändrad:

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: 12 v tv

Har en 6 år gammal DMtech 22" och en 2 år gammal DMtech 24". Båda går direkt med 12Vdc och har DVD-spelare. Har boxer, eller ser DVD-filmer eller direkt från laptop eller IPad 2. Har inte märkt något problem med betraktningsvinkel trots att vi många ggr är 4 personer som tittar. Det är i och för sig inte så ofta vi har tid att se på TV när vi är ute med husbilen men tycker dessa fungerar bra när vi nu gör det.
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: 12 v tv

Andersson TV funkar inte till Canal Digital. DMtech är urkass betraktningsvinkel.

Är ägare till en Andersson LED1941DC DVD White - Slimmad LED-TV med inbyggd DVD-spelare (verkar vara utgående modell, kanske borde jag köpa en i reserv att ha hemma?) Numera verkar det vara 22" som gäller.
Jag har hittills inget negativt att säga om den med tanke på att det är det absolut billigaste man kan hitta på marknaden. Samtidigt är det förmodligen det mest prisvärda man kan hitta.
Det enda man bör tänka på är att man SKA köpa den tillhörande 12V-kabeln, och inte försöka använda nåt man råkade ha hemma... för Anderson använder tydligen inte samma koppling på stiften som andra gör *bittert muttrande*

På den tiden jag skaffade Diplom på väggen som "RTL Certifierad tv-reparatör" (ja det fanns en tid då man reparerade tv-apparater och man spelade in tv-program på stora kassettband i en apparat med massa rörliga delar) så kunde man aldrig drömma om att man skulle kunna få alla såna här funktioner till nästan inget pris alls. Det mest futuristiska var på sin höjd en tv med inbyggd termotransfer-skrivare som kunde skriva ut tv-tablån från text-tv :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 12 v tv

Hejsan, tänk på om ni är intresserade av att TV'n skall funka så länge som möjligt med sin egen mottagare, så man slipper att köpa en boxerbox som tillbehör, så skall mottagaren innehålla både Mpeg4 och DVB-T2 som är senaste uppgradering på mottagaren.
Det gamla som man skall undvika är Mpeg2 och det man bör undvika är DVB-T.

En del försöker fortfarande prångla på köparna gamla TV-apparater med Mpeg2 mottagare som är flera år gammalt nu. Den funkar fortfarande på de flesta kanaler i Sverige men de flesta nyare kanaler, och nya kanaler som kommer sänds i Mpeg4 och kan då inte ses utan en lös box.
I många andra länder får man inte in någon kanal alls för de sänder inget i Mpeg2 längre.


För att kunna se HD TV kanaler så är det samma sak där med. Då måste TV'n ha en DVB-T2 kanalväljare. Det kan tyckas onödigt kanske. Men även om man inte vill betala för alla HD kanaler så finns det flera redan nu som sänds fritt i HD och flera kommer säkert.

Så om TV'n skall vara så framtidssäker som möjligt just nu så skall det absolut stå Mpeg-4 och även DVB-T2 på kartongen :), eller vara väldigt, väldigt billig p.g.a. gammal kanalväljare.

Varken LTC eller Andersson hade någon TV med den nyaste DVB-T2 kanalväljaren för ett par månader sedan när jag kollade. De skruvar lite på sig när man frågar, och försöker undvika att förklara.

Kolla gärna på ex. GRUNDIG Vision 7 eller någon annan liknande TV som går på 12V och innehåller allt som behövs och mycket bättre bildskärm, ofta för bara några hundringar mer än de andra apparaterna med gammal mottagare och bildskärm.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 12 v tv

Inte för att jag begriper något av detta, men jag har sedan hösten -12 en Andersson 19'' och den fungerar klockrent med Oyster parabol och Canal Digital depositionskort. Detta både i Sverige och i grannländerna. Även den inbyggda DVD-spelaren har kommit till användning.

aake
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: 12 v tv

Hejsan, tänk på om ni är intresserade av att TV'n skall funka så länge som möjligt med sin egen mottagare, så man slipper att köpa en boxerbox som tillbehör, så skall mottagaren innehålla både Mpeg4 och DVB-T2 som är senaste uppgradering på mottagaren.
Det gamla som man skall undvika är Mpeg2 och det man bör undvika är DVB-T.

En del försöker fortfarande prångla på köparna gamla TV-apparater med Mpeg2 mottagare som är flera år gammalt nu. Den funkar fortfarande på de flesta kanaler i Sverige men de flesta nyare kanaler, och nya kanaler som kommer sänds i Mpeg4 och kan då inte ses utan en lös box.
I många andra länder får man inte in någon kanal alls för de sänder inget i Mpeg2 längre.


För att kunna se HD TV kanaler så är det samma sak där med. Då måste TV'n ha en DVB-T2 kanalväljare. Det kan tyckas onödigt kanske. Men även om man inte vill betala för alla HD kanaler så finns det flera redan nu som sänds fritt i HD och flera kommer säkert.

Så om TV'n skall vara så framtidssäker som möjligt just nu så skall det absolut stå Mpeg-4 och även DVB-T2 på kartongen :), eller vara väldigt, väldigt billig p.g.a. gammal kanalväljare.

Varken LTC eller Andersson hade någon TV med den nyaste DVB-T2 kanalväljaren för ett par månader sedan när jag kollade. De skruvar lite på sig när man frågar, och försöker undvika att förklara.

Kolla gärna på ex. GRUNDIG Vision 7 eller någon annan liknande TV som går på 12V och innehåller allt som behövs och mycket bättre bildskärm, ofta för bara några hundringar mer än de andra apparaterna med gammal mottagare och bildskärm.

M.v.h. JANKRO.


Håller med Jankro.
Aake, du anväder parabol = TV-signalen är en videosignal till din TV (VIDEO/AUX IN), spelar då ingen roll hur din TV-mottagare ser ut.
Jag fick mystiska bildstörningar genererade från husbilen med Andersson, fick returnera den tilll NetOnNet.
DMtech 22" fungerar bra och är okänslig för "störningarna". Inga problem med betrakningsvinkeln. Däremot lite långsam "uppdatering" av skärmen = lite släpig bild. Grundig "kända märken" mm håller nog bättre bildskärmskvalitet, man får vad man betalar för. Mvh Philip
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 12 v tv

Vi har en LTC som vi har haft i tre år funkar fint tycker vi

Argos 747
-------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan Argos 747. Ja det är absolut inget fel på äldre TV apparater. Det blir bara med åren mer och mer nya ting de inte funkar ihop med, eller man inte längre får in p.g. av nya sändningssätt och det får man räkna med.
Efter några år när man inte längre får in en del nya kanaler som man kanske vill se, så står man inför valet att köpa ny TV eller köpa en modern box som tar in kanalerna och "bara" använda TV'n som monitor/bildskärm för att kanalväljaren i TV'n inte räcker till längre.
Problemet är att företag fortfarande säljer TV apparater som är flera år gamla, med kanalväljare som inte kan ta in de senaste kanalerna som boxer sänder, och åker man till en del av våra grannländer så får man inte in någon kanal alls.
Det är det som är fult gjort tycker jag är..... De har extrapris och säger på sin höjd, "Det är en äldre modell som vi säljer ut nu", men det är ingen som säger att TV'ns konstruktion är så gammal att ni får räkna med att en del kanaler kommer att saknas efter sökning och och åker ni utomlands så kanske ni inte får in någon marksänd kanal alls, och när Sverige om några år lägger om alla kanaler så får ni inte in någon kanal här i Sverige heller.

Detta ovan gäller kanalväljare som heter Mpeg2. De TV apparaterna börjar att ta slut nu men butikerna har nu i flera år sålt sådana apparater och en del håller fortfarande på utan att skämmas. Det som skall stå på kartongen är Mpeg4.

I dagens läge så får man för det mesta i alla fall en TV med Mpeg4 mottagare vilket ger alla kanaler utom HD kanalerna.
Skall man se HD kanaler så måste det också stå DVB-T2 på kartongen. Det är 2'an som är det viktiga och som skall finnas med.

Som reklam för en 12V TV (och även större hemma TV) kan det stå,
"HD-TV med inbyggd DVD."
Kanalväljaren innehåller inte DVB-T2 och DVD'n är av enklaste sort och absolut inte någon HD blue ray spelare. Detta innebär att om man skall se HDtv på den TV'n så måste man koppla in en lös enhet, typ lös HD-boxerbox eller en annan lös DVD spelare av bättre kvalité för att kunna få en HD bild på TV'n, men det är inget som omtalas vid köp.

Det är detta jag retar mig på. Man lever på folks ovetande och lurar helt enkelt upp många av dem man säljer till. Troligtvis med mycket god förtjänst på de äldre apparaterna.

Det blev lite långdraget kanske. Ber om ursäkt.
Det är inget fel att ha en gammal TV med dagens snabba utveckling, och själv bestämma när det är dags att byta. Men när man köper en ny TV så borde man bli upplyst om, och själv få avgöra, om man tycker det duger med en äldre modell och billig, eller om man vill ha en som innehåller allt nytt och då kommer att överleva så länge som möjligt, tills åter utvecklingen har sprungit om.

M.v.h. JANKRO.
 
J

Jarn

Guest
Sv: 12 v tv

Jankro, jag håller med dig.
Min gamle far köpte en ny TV hemma -12 . HD klar. När vi nu sätter i ett Boxerkort o modul rakt in i TVn, går det inte att se HD kanaler och några kanaler. Bl.a. TV 10.
Vid felsökning visar det sig att TVn byggdes -11 och har inte T2.
Så det blir en extra box. Surt....

Själv söker jag en 19" eller kanske 22" till min nya bil.
Det skall vara DVB-T2 och DVB-S för att slippa extra box vid satellitmottagning. Samt 12V drift möjlig. Helst utan DVD spelare och med PVR via USB.
Har inte hittat någon ännu, kanske någon som kan ge exempel?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 12 v tv

Jankro, jag håller med dig.
Min gamle far köpte en ny TV hemma -12 . HD klar. När vi nu sätter i ett Boxerkort o modul rakt in i TVn, går det inte att se HD kanaler och några kanaler. Bl.a. TV 10.
Vid felsökning visar det sig att TVn byggdes -11 och har inte T2.
Så det blir en extra box. Surt....

Själv söker jag en 19" eller kanske 22" till min nya bil.
Det skall vara DVB-T2 och DVB-S för att slippa extra box vid satellitmottagning. Samt 12V drift möjlig. Helst utan DVD spelare och med PVR via USB.
Har inte hittat någon ännu, kanske någon som kan ge exempel?
-----------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Rolandn.
Den här kanske, t.o.m. DVB-S2.

GRUNDIG 22 Vision 8 VLE8320 BN

Lycka till. JANKRO.
 
J

Jarn

Guest
Sv: 12 v tv

Tack Jankro, den verkar passa mig perfekt.
MEN, jag undrar om inte maxbredden för platsen där TVn sänks ner är max 50 cm.
Måste absolut kolla upp det innan jag köper en. Annars måste jag leta efter en 19- 20".
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: 12 v tv

Jankro, jag håller med dig.
Min gamle far köpte en ny TV hemma -12 . HD klar. När vi nu sätter i ett Boxerkort o modul rakt in i TVn, går det inte att se HD kanaler och några kanaler. Bl.a. TV 10.
Vid felsökning visar det sig att TVn byggdes -11 och har inte T2.
Så det blir en extra box. Surt....

Själv söker jag en 19" eller kanske 22" till min nya bil.
Det skall vara DVB-T2 och DVB-S för att slippa extra box vid satellitmottagning. Samt 12V drift möjlig. Helst utan DVD spelare och med PVR via USB.
Har inte hittat någon ännu, kanske någon som kan ge exempel?


Titta på LTC 1906.
Jag tror den har det mesta av det du begär.
Har själv köpt en men ej provat den ännu.
19" Full HD Led Tv med DVB-T/C/-S2 & CI & DVD-spelare.
MPEG4, upplösning 1920x1080.
Anslutningar:Hdmi, vga, pc-in, scart, rf, coax, mini av, mini YPbPr,
Usb för PVR och multimedia, DVB-S2 ansl. CI kortplats, och headphone out.
Storlek 445x275x45
Utseendet skiljer sig inte från Ltc 1904, men upplösningen har blivit bättre. !904 uppl. 1366x768, !906 uppl. 1920x180.

För att slippa dubbla fjärrkontroller hade jag precis köpt en 1904 efter jul och provat med boxerkort och Ci+ modul med den vanliga antennen.
Det fungerade fint. Den har MPEG4. Men tyvärr inte sat mottagare.
Den tvn blev bara provad en gång, och ligger i sin kartong igen.
För efter lite läsning i trådarna om Snipen så fick jag nya ideer.
Jag köpte en Snipe sat.-antenn.
Så i stället för att köpa en box till den nya tvn och sat.-antennen och hålla på med flera kontroller, så köpte jag en Ltc 1906, med inbyggd sat.mottagare.
Men utan Snipen hade jag klarat mig bra med 1904.
Krister.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 12 v tv

Titta på LTC 1906.
Jag tror den har det mesta av det du begär.
Har själv köpt en men ej provat den ännu.
19" Full HD Led Tv med DVB-T/C/-S2 & CI & DVD-spelare.
MPEG4, upplösning 1920x1080.
Anslutningar:Hdmi, vga, pc-in, scart, rf, coax, mini av, mini YPbPr,
Usb för PVR och multimedia, DVB-S2 ansl. CI kortplats, och headphone out.
Storlek 445x275x45
Utseendet skiljer sig inte från Ltc 1904, men upplösningen har blivit bättre. !904 uppl. 1366x768, !906 uppl. 1920x180.

Krister.
-----------------------------------------------------------------------------------
Hej Krister, Tyvärr så verkar det som just den TV'n hör till de här "ej up to date" apparaterna som vi skrivit om.
Som jag skrev ovan så frågade jag just LTC på Elmia om de hade någon TV med DVB-T2, och fick svaret att det hade de inte än. Även den här, fast den har uppgraderad bildskärm och sat.mottagare, verkar sakna möjlighet att ta mot marksänd HDtv som Rolandn vill ha, för det står även på den bara DVB-T, vilket innebär ingen marksänd HDtv utan en extra HDboxer box bredvid TV apparaten.
Men det glömde de väl att tala om troligen :rolleyes:.
Troligen inte heller en DVD som klarar blue ray HD upplösning vid uppspelning, för det står det inte något om i DVD informationen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen