• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

1,5 kvadrat VS 2,5 kvadrat kabel

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Gasol till kylskåpet går in automatiskt vid för lång kabel dragning med 1,5 kvadrat kabel...
Har någon erfarenhet av detta?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag läste någonstans om anledningen till att man ska ha 2,5mm2 kabel och det har egentligen inget med motståndet i kabeln att göra.
Det är helt enkelt så att vissa campingar är har 16A i sina stolpar. Där är det då inte godkänt med 1,5mm2 anslutningskabel.
Så för att vi campare ska slippa ha två kablar och själva ha koll på vilken säkring som sitter och vilken kabel som ska användas så har man bestämt att det ska vara just 2,5mm2.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Den finns en aspekt till som jag har sett. Eftersom kabeln ofta ligger på marken och till och med en längre sträcka (25 m?) så måste den tåla en del misshandel. T.ex. att köras över av andra bilar och trampas på av folk som går förbi. Påståendet jag har sett är att en 2.5 kvmm kabel klara det bättre än en klenare kabel.

I och för sig tror jag nog att argumentet som Bäckis framför, om säkringsstorlek, är ett viktigare argument för grövre kabel.

MVH
Hans
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Gummi isolert tåler endel mer enn plast kabler. Den spesielle 2,5 kvadrat kabelen som er spesifisert for camping er med forsterket gummmi isolasjon. Men her nede kan jeg ikke finne gummi isolert kabel. Rød eller gul 15A plastkabel er det som gjelder for camping her, hender vi har midlertidig camping på farmen i forbindelser med flerdags kurs og trenings samlinger. Har et rideannlegg med 20x60 ridebane, 16m rundyard og sikker 2 km ridestig innenfor eiendommen pluss en 7 km skogsstig med høy sikkerhet. I tilleggfinnes det en 10 km sløyfe med lav trafikk på vei.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Bara att hålla med Bäckis. 16A, 2.5mm2 kabel gäller.
Det finns ju också regler för hur lång tid det får ta innan säkringen ska lösa ut.
Där kommer impedansen in. Jag kommer inte ihåg mycket av det längre.
Åldern tar ut sin rätt.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Inlägg 9.
Anslutningskabeln skall ej skarvas. Undantaget är övergångskabeln på 2 meter.
Inlägg 13.
Varför använda kabelvinda när man kan ha lös kabel. Tråd 'Anslutningskabel' https://www.husbilsklubben.se/threads/anslutningskabel.125008/
Inlägg 18.
46 meter får man inte ha.
Inlägg 22.
Inlägget helt felaktigt. T.ex. till spis, ugn, tvättmaskin o.s.v. har vi alltid fått gått ner ett steg på anslutningskabeln oavsett om det är säkrat med 10A eller 16A. Men det gäller inte anslutningskabeln för båt, husvagn och husbil. Det blev reglerat i blå boken som kom 1994.
Inlägg 25.
Använder man 2,5 kvmm kabel så behöver man inte tänka på förimpedans, säkringsstorlek och kortslutningsströmmar.
 

MB73

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
31319
Medlemskap
2024
Inlägg 9.
Anslutningskabeln skall ej skarvas. Undantaget är övergångskabeln på 2 meter.
Inlägg 13.
Varför använda kabelvinda när man kan ha lös kabel. Tråd 'Anslutningskabel' https://www.husbilsklubben.se/threads/anslutningskabel.125008/
Inlägg 18.
46 meter får man inte ha.
Inlägg 22.
Inlägget helt felaktigt. T.ex. till spis, ugn, tvättmaskin o.s.v. har vi alltid fått gått ner ett steg på anslutningskabeln oavsett om det är säkrat med 10A eller 16A. Men det gäller inte anslutningskabeln för båt, husvagn och husbil. Det blev reglerat i blå boken som kom 1994.
Inlägg 25.
Använder man 2,5 kvmm kabel så behöver man inte tänka på förimpedans, säkringsstorlek och kortslutningsströmmar.
Hur motiverar du att 46 m i inlägg 18 är fel. Intresserad av var jag räknade fel.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Inlägg 9.
Anslutningskabeln skall ej skarvas. Undantaget är övergångskabeln på 2 meter.
Inlägg 13.
Varför använda kabelvinda när man kan ha lös kabel. Tråd 'Anslutningskabel' https://www.husbilsklubben.se/threads/anslutningskabel.125008/
Inlägg 18.
46 meter får man inte ha.
Inlägg 22.
Inlägget helt felaktigt. T.ex. till spis, ugn, tvättmaskin o.s.v. har vi alltid fått gått ner ett steg på anslutningskabeln oavsett om det är säkrat med 10A eller 16A. Men det gäller inte anslutningskabeln för båt, husvagn och husbil. Det blev reglerat i blå boken som kom 1994.
Inlägg 25.
Använder man 2,5 kvmm kabel så behöver man inte tänka på förimpedans, säkringsstorlek och kortslutningsströmmar.
Hur motiverar du att dra en 25m lång anslutningskabel till en 16A spis med 1,5mm2 kabel.
De installationer jag har sett som är godkända med detta har kabeln monterad från fabrik och max 1,5m i längd.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hur motiverar du att 46 m i inlägg 18 är fel. Intresserad av var jag räknade fel.
Max 25m gäller om man skall följa reglerna,sedan ser verkligheten inte ut så alltid men det är en annan sak,dess regler bryts det konstant emot.


Elsäkerhetsverket och SEK, Svensk Elstandard, som arbetar med lagar och regler kring elen ger ut broschyrer med allmän information och installationsregler. Det finns en svensk standard som reglerar och beskriver hur vi skall handskas med el och utrustning. Här beskrivs i detalj hur utrustningen för en säker uppkoppling mot starkström från till exempel en husbil eller husvagn skall vara. (Enligt Elinstallationsreglerna svensk standard, SS 436 40 00 utg.2)

Till att börja med skall kablar och anslutningsdon vara CEE-märkta. Ledararean skall vara 2,5 m2, det vill säga de tre trådarna inne i kabeln skall ha den tjockleken. Kabeln får inte vara längre än 25 meter. Till kabeln får anslutas en adapterkabel, vanligen cirka 0,5 men max 2,0 meter lång.

Om man står längre bort än 25 meter från eluttaget rekommenderas att man flyttar närmare eller söker en annan plats. Detta för att det inte är förenat med säkerhet att förlänga kabeln med hjälp av en skarv. Det är alltså inte någon bra idé att ha med sig olika långa kablar, och sedan skarva på efter behov. Risken är då att man då ansluter med till exempel en tiometerskabel och en femmeterskabel – men med skarv.

Det är inte enligt lag förbjudet att skarva,
och det är inte straffbart, men om en olycka händer är det den som har dragit kabeln som
är ansvarig. På många campingplatser finns också en ökad medvetenhet om detta och de kan ha antagit regler som säger att man inte får förlänga sin anslutningskabel med skarvsladd.

Om du måste ansluta med anslutningskabel därför att anläggningen bara har ett jordat äldre uttag, se till att bägge kablarna och anslutningsdonen är CEE-märkta. Låt inte skarven/kopplingen ligga på marken, se till att den kommer upp i luften, undan från eventuellt vatten och lekande barn och husdjur.

7 vanliga frågor och svar om el på camping
1. Kan man använda sig av en kabelvinda med en anslutningskabel/adapterkabel i var ände?

Nej, kabelvindan har inte godkända blå kontakter, den klassas som en icke godkänd förlängning, dessutom finns risk för överhettning om den inte är utrullad.

2. Om anläggningen har ett äldre jordat uttag i stolpen, kan jag då använda en vanlig jordad sladd?
Nej, det är inte tillåtet, då skall man ha en anslutningssladd, max två meter, med godkänd blå kontakt i andra änden, för att ansluta den längre kabeln.

3. Hur ser man att kabeln är godkänd?
Dels har den blå kontakter som är märkta CEE, dels har själva kabeln en märkning där det står HO7RN-F och 3G2.5mm2.
 

MB73

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
31319
Medlemskap
2024
Max 25m gäller om man skall följa reglerna,sedan ser verkligheten inte ut så alltid men det är en annan sak,dess regler bryts det konstant emot.


Elsäkerhetsverket och SEK, Svensk Elstandard, som arbetar med lagar och regler kring elen ger ut broschyrer med allmän information och installationsregler. Det finns en svensk standard som reglerar och beskriver hur vi skall handskas med el och utrustning. Här beskrivs i detalj hur utrustningen för en säker uppkoppling mot starkström från till exempel en husbil eller husvagn skall vara. (Enligt Elinstallationsreglerna svensk standard, SS 436 40 00 utg.2)

Till att börja med skall kablar och anslutningsdon vara CEE-märkta. Ledararean skall vara 2,5 m2, det vill säga de tre trådarna inne i kabeln skall ha den tjockleken. Kabeln får inte vara längre än 25 meter. Till kabeln får anslutas en adapterkabel, vanligen cirka 0,5 men max 2,0 meter lång.

Om man står längre bort än 25 meter från eluttaget rekommenderas att man flyttar närmare eller söker en annan plats. Detta för att det inte är förenat med säkerhet att förlänga kabeln med hjälp av en skarv. Det är alltså inte någon bra idé att ha med sig olika långa kablar, och sedan skarva på efter behov. Risken är då att man då ansluter med till exempel en tiometerskabel och en femmeterskabel – men med skarv.

Det är inte enligt lag förbjudet att skarva,
och det är inte straffbart, men om en olycka händer är det den som har dragit kabeln som
är ansvarig. På många campingplatser finns också en ökad medvetenhet om detta och de kan ha antagit regler som säger att man inte får förlänga sin anslutningskabel med skarvsladd.

Om du måste ansluta med anslutningskabel därför att anläggningen bara har ett jordat äldre uttag, se till att bägge kablarna och anslutningsdonen är CEE-märkta. Låt inte skarven/kopplingen ligga på marken, se till att den kommer upp i luften, undan från eventuellt vatten och lekande barn och husdjur.

7 vanliga frågor och svar om el på camping
1. Kan man använda sig av en kabelvinda med en anslutningskabel/adapterkabel i var ände?

Nej, kabelvindan har inte godkända blå kontakter, den klassas som en icke godkänd förlängning, dessutom finns risk för överhettning om den inte är utrullad.

2. Om anläggningen har ett äldre jordat uttag i stolpen, kan jag då använda en vanlig jordad sladd?
Nej, det är inte tillåtet, då skall man ha en anslutningssladd, max två meter, med godkänd blå kontakt i andra änden, för att ansluta den längre kabeln.

3. Hur ser man att kabeln är godkänd?
Dels har den blå kontakter som är märkta CEE, dels har själva kabeln en märkning där det står HO7RN-F och 3G2.5mm2.
Tack för ett uttömmande svar. Då var det inte uträkningen som var fel alltså. Jag påstod ju bara att med 46 meter kabel så klarar man spänningsfall på 4%. Sedan är det ju inte bara spänningfallet att ta hänsyn till det är ju bra om säkringen löser och gör detta inom föreskriven tid också. Sen hur reglerna ser ut kring tillkoppling av husvagn/husbil har jag inte en aning om. Men i och med ditt svar så har man i alla fall fått reda på en del
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Inlägg 27.
Förvånar mig inte ett dugg. Det finns lite uppförandekoder som husbilsägare såsom vart man ställer husbilen för övernattning och var man släpper ut sitt gråvatten och rätt anslutningskabel. Du gör ju naturligtvis precis som du vill, men dina beskrivningar på ovanstående i forumet hjälper ju inga andra medlemmar.
Inlägg 28.
Du har säkert räknat rätt men det är inte intressant. Ser att du redan fått ett utomordentligt svar. Men vill du förkovra dig ännu mer så kan du läsa denna tråd Tråd 'Hur lång elkabel bör man ha?' https://www.husbilsklubben.se/threads/hur-l%C3%A5ng-elkabel-b%C3%B6r-man-ha.77237/ som har 333 inlägg! Nog bara På spåret som är längre. Finns några trådar till, men börja med denna.
Inlägg 29.
Det var den bästa liknelsen jag kom på då det inte har med den matande säkringen att göra. Idag är det vanligt med långa mjukledare till t.ex. en rörelsevakt i en undertaksplatta. 1,5m i en maskin är för tillverkarna är snåla och att det normalt räcker. Finns inget om max 1,5m skrivet i standarden för anslutningkabel till förbrukare. Men man ägnar mer än en sida på anslutningskabel till båt, husvagn och husbil.
Inlägg 30.
Äntligen en medlem som håller med mig, tack för det. Nu behöver jag inte stå helt ensam i motvinden.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Nu är jag hemma igen och kommer åt mina böcker. Nja det du skriver stämmer inte riktigt.

I Starkströmföreskrifterna 1994:7 under 708.3.3.1 så nämnde man 20m mellan anslutningsutrustning och vagnens intag.

I Starkströmsföreskrifterna 1999:5 finns fortfarande den texten kvar.

Men nu har vi inga Starkströmsföreskrifter längre utan det blev en Svensk standard SS436 40 00 och där finns 20m meters texten kvar 2003.

När utgåva 2 kommer 2009 och man tittar under 721.55.02.06 så är den texten borta.

Utgåva 3 kom 2017 och läser man under 721.55.102.6 så finns texten inte där heller.
 
Toppen