• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

1,5 kvadrat VS 2,5 kvadrat kabel

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
505
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2026
Gasol till kylskåpet går in automatiskt vid för lång kabel dragning med 1,5 kvadrat kabel...
Har någon erfarenhet av detta?
 
Skall vara 2,5 kabel, för den brukar vara lång och det ska gå mycket ström i den
 
En "normal" kyl/frys i husbil drar runt 15A på 12V
Har man 1,5m.m. kabel bör den inte vara längre än 1m.
2,5m.m. kan man gå upp till 2m. kabel.
3m kabel kräver 4mm area
4m kabel kräver 6mm area

Dessa ex. ger ett acceptabelt spänningsfall på runt en halv volt.
 
Spänningsfallet i en 1,5 kabel blir stor och då sjunker spänningen. AES kylskåpet bryter väl vid strax under 200V.
 
Bra länk för att räkna ut spännningsfallet i kablar.https://24volt.eu/kalkylator_kabelarea.php
 
Alla ”rättrogna” husbilsägare använder en 2,5 mm2 anslutningskabel som är max 25 m lång
Men det är ofta inte där det är problem utan campingplatsens nät som är underdimensionerat

Jag har två kabeltrummor en med 25 m 2,5 mm2 och en med 40 m 1,5 mm2
Gjorde ett litet experiment hemma där jag mätte spänningen i bilens uttag vid olika last och kabel
Med 40 m 1,5 mm2
Obelastad: 233 V Belastad med 2kW inrullad: 214 V, fullt utrullad: 215 V
Med 25 m 2,5 mm2
Obelastad: 233 V Belastad med 2 kW inrullad: 219 V, fullt utrullad: 221 V

Antagligen har mina kabeltrummor inte mycket metal i sig därför blir det inte mycket förluster
PS
Zu messen ist zu wissen
DS
 
Tack för alla svar.
Fick skarva med en 1,5 idag ..då det blev långt till ström uttaget.
 
Vet inte var du är inkopplad, men den här årstiden och kanske ex. flera husbilar inkopplad på samma elstolpe med värme och lite annat gött igång som drar ström, så är det kanske inte ens säkert att stolpen har full 230V innan din sladd skall börja sin långa överföring till bilen.

M.v.h. JANKRO.
 
Det är enligt min erfarenhet av vintercamping med husvagn, vanligt att elsystemet på campingar inte orkar hålla spänningen uppe vid hög belastning. Jag har inte själv mätt, men jag har hört att någon mätte 180v i stolpen vid ett tillfälle.

Vid problem med 230 på ställplats eller camping, mät först spänningen i stolpen. Annars blir resterande felsökning en gissning.
(ta inget för givet)
 
Det är inte ens säkert att du har 230V hemma i vägguttaget.
Har för mig att nätbolagen "har rätt" att diffa spänningen +/- 5% vilket ger minimum 219V vid centralen sedan har man diverse förluster innan man är framme vid bilen.
I vår sommarstuga har vi nästan 2km till närmsta granne där transformatorstationen sitter. Vi har sällan över 220V i uttagen...
Jag ska kolla idag vad jag har för spänning i husbilen, på kul...
 
Alla ”rättrogna” husbilsägare använder en 2,5 mm2 anslutningskabel som är max 25 m lång
Men det är ofta inte där det är problem utan campingplatsens nät som är underdimensionerat

Jag har två kabeltrummor en med 25 m 2,5 mm2 och en med 40 m 1,5 mm2
Gjorde ett litet experiment hemma där jag mätte spänningen i bilens uttag vid olika last och kabel
Med 40 m 1,5 mm2
Obelastad: 233 V Belastad med 2kW inrullad: 214 V, fullt utrullad: 215 V
Med 25 m 2,5 mm2
Obelastad: 233 V Belastad med 2 kW inrullad: 219 V, fullt utrullad: 221 V

Antagligen har mina kabeltrummor inte mycket metal i sig därför blir det inte mycket förluster
PS
Zu messen ist zu wissen
DS
Att köra 2 kW på en inrullad kabel är verkligen inte bra. Det lär bli olämpligt varmt i trumman eftersom kabeln får för lite kylning....
Men det var kanske bara ett kort test....
 
Gasol till kylskåpet går in automatiskt vid för lång kabel dragning med 1,5 kvadrat kabel...
Har någon erfarenhet av detta?
Ja, det är vanligt. När kylen börjar ”ticka” så är de för låg spänning. Vi ställer om från Automatik till Gasol. Den låga spänningen brukar räcka till batteriladdning om inget annat är på.
 
På skarvkabel rullar brukar brukar det stå hur många A den får belastas ett värde för utrullad och ett lägre för den hoprullade.
när spänningen sjunker ökar amperen.
Göran i Björnarbo
 
En "normal" kyl/frys i husbil drar runt 15A på 12V
Har man 1,5m.m. kabel bör den inte vara längre än 1m.
2,5m.m. kan man gå upp till 2m. kabel.
3m kabel kräver 4mm area
4m kabel kräver 6mm area

Dessa ex. ger ett acceptabelt spänningsfall på runt en halv volt.
Det hade väl kanske stämt om du hade kopplat 12V i kabel men förhoppningsvis är det 230V i stolpen.
Om man kopplar (1.5mm2 kabel) maxbelastning på en 10A säkring (2300W) och tillåter ett spänningfall på 4% så kan kabel vara ca. 28m.
Om du istället väljer 2.5mm2 så kan du ha ca. 46m.
 
Enligt Ohms lag blir förlusten hela 70 W
Jag tycker verkligen inte att du ska ironisera över detta. Det har uppstått bränder pga av att man inte rullat ut hela kabeln! (googla)

Edit: se även inlägg #16 ovan som tydligt visar detta
 

Bilagor

  • Screenshot_20210402-202141_Facebook.jpg
    Screenshot_20210402-202141_Facebook.jpg
    894,8 KB · Visningar: 23
Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen