• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

”Sverige är Europas farligaste land”

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Skulle du plocka fram en bössa i samband med brott i ditt eget hem får det allt vara väldigt allvarlig brottslighet där förövaren har eget vapen och då något grövre än en pennkniv. Annars blir det oproportionerligt våld från din sida.

//Michael, medlem
Absolut är det så men det är tillåtet (vilket jag inte trott innan jag läst det).
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Allmänt. Nödvärn är en ansvarsfrihetsgrund. Av 24 kap. 1 § brottsbalken, BrB, framgår att en gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.

Det innebär i klartext: "Bruka inte mer våld än nöden kräver"

Du får förvara dig med vapen i din bostad men inte på din tomt eller annan plats.

Är då husbilen min bostad?
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Statistik angående mord mellan 2008-2018 har Sverige 1,02 mord per 100.000 inv. Högst i Europa är Lettland med 5,2 mord per 100.00 inv.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Nu får det väl snart räcka! Trodde detta var en Husbilsklubb.
Ämnet är väl högst relevant för en husbilsklubb eller hur tänker du?

Även husbilsresenärer vill väl ha en trygg miljö att vistas i och varför då välja att resa till ”europas farligaste land” som man beskriver Sverige i stora utländska medier. Tyvärr är det fortfarande många här i Sverige som vill mörka problemet, troligen för att en konstruktiv debatt kan rubba förtroendet för naiva makthavare som ju tveklöst bär ansvaret för den rådande situationen.
 
Senast ändrad:

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Ämnet är väl högst relevant för en husbilsklubb eller hur tänker du?
Även husbilsresenärer vill väl ha en trygg miljö att vistas i och varför då välja att resa till ”europas farligaste land” som man beskriver Sverige i stora utländska medier. Tyvärr är det fortfarande många här i Sverige som vill mörka problemet, troligen för att en konstruktiv debatt kan rubba förtroendet för naiva makthavare som ju tveklöst bär ansvaret för den rådande situationen.
Han syftade sannolikt på inlägget före, som plockades bort då det var så pass olämpligt på flera sätt att till och med jag reagerade.

Dock är jag personligen tveksam till hur många turister som åker till Sverige för att stå med husbilen i drabbade förortsområden? Jag hörde skottlossning i grannområdet här om kvällen, men där har jag aldrig sett några husbilsturister, någonsin. Trakterna där vi står just nu tror jag däremot en hel del husbilsturister skulle vilja besöka (och besöker), men här är det med all säkerhet bara bonntjyvar och jägare som står för ev kriminalitet och skottlossning. Det kan iofs kan vara nog så farligt med tanke på alla jaktolyckor som sker varje år, men några gängkriminella behöver man knappast oroa sig för, utan här - likt 99 % av Sveriges yta i övrigt - är nog en så "trygg miljö att vistas i" som det bara kan bli, för turister såväl som urinvånare, samt även andra generationen invandrare som jag.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Statistik angående mord mellan 2008-2018 har Sverige 1,02 mord per 100.000 inv. Högst i Europa är Lettland med 5,2 mord per 100.00 inv.
Om man går in på BRÅ:s statistik över antalet mord i Sverige så har det mellan 2014 till 2020 begåtts 761 mord i landet och det är en kraftig ökning efter 2015 och tyvärr är det i ökande.
Under denna tid har vi ett flertal gånger hört hur ”krafttag” har riktats mot kriminella men trots detta har ökningen inte hejdats vilket visar att åtgärderna har varit verkningslösa. ( det är dock inte uteslutet utan att mordfrekvensen varit ändå högre utan åtgärderna)
Det är heller inte bara i förorter omkring storstäder som detta sker utan det sprider sig mer och mer över landet och även till mindre orter.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Så länge det finns "kunder" (i alla samhällsskikt/klasstillhörighet) så länge kommer problemen att kvarstå, oavsett vad vi själva tycker och vilka än "krafttag" man tillämpar. Det är som med ogräs, tar du bort en, växer två nya så länge det finns profitering i det! Tack och lov att man legaliserat både rökning och alkohol...

Man kan bara hoppas på att ett under kommer att ske med tiden (tänker ofta på mina barnbarn och snart även deras barn)...
/ranko
 

Halvard

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
17302
Medlemskap
2024
Skulle du plocka fram en bössa i samband med brott i ditt eget hem får det allt vara väldigt allvarlig brottslighet där förövaren har eget vapen och då något grövre än en pennkniv. Annars blir det oproportionerligt våld från din sida.

//Michael, medlem
Är väl inget oproportionerligt våld att ta fram bössan el pistolen för vapenvård, att det sedan kom en inbrottstjuv kan du väl
inte hjälpa.
 

kastrup7

FD HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9679
Medlemskap
2023
Hej
Vi har kørt husbil i 25 år og kun i Sverige har vi haft tyveri og røver i husbilen
I markaryd hvor , nogle med en anden hudfarve end min , holdt en kniv mod mig og tog mine penge.
og i bromølle hvor en kvinde”med tørklæde” og hendes tog børn tog 2 iPad og GPS fra bilen samtidig jeg fortalte hendes mand om husbilen. Politiet i bromølla / kristianstad var ligeglade jeg kunne da bare anmelde det pr telefon når jeg kom til danmark igen.
har aldrig opblevet noget i andre lande
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Hej
Vi har kørt husbil i 25 år og kun i Sverige har vi haft tyveri og røver i husbilen
I markaryd hvor , nogle med en anden hudfarve end min , holdt en kniv mod mig og tog mine penge.
og i bromølle hvor en kvinde”med tørklæde” og hendes tog børn tog 2 iPad og GPS fra bilen samtidig jeg fortalte hendes mand om husbilen. Politiet i bromølla / kristianstad var ligeglade jeg kunne da bare anmelde det pr telefon når jeg kom til danmark igen.
har aldrig opblevet noget i andre lande
Ja rastplatser utmed huvud vägarna är inga bra övernattningsplatser varken i Sverige eller andra delar av Europa. Farö är ju också ett sådant ökänt ställe som det varnas mycket för, vi övernattade där för ca 10 år sedan och då hade grannens bil blivit utsatt. Efter det så har det bara blivit övernattning på ställplatser
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Hej
Vi har kørt husbil i 25 år og kun i Sverige har vi haft tyveri og røver i husbilen
I markaryd hvor , nogle med en anden hudfarve end min , holdt en kniv mod mig og tog mine penge.
og i bromølle hvor en kvinde”med tørklæde” og hendes tog børn tog 2 iPad og GPS fra bilen samtidig jeg fortalte hendes mand om husbilen. Politiet i bromølla / kristianstad var ligeglade jeg kunne da bare anmelde det pr telefon når jeg kom til danmark igen.
har aldrig opblevet noget i andre lande
Hej
I det fallet när du fick din Ipad och GPS stulna, så är sättet att gå till väga på typiskt för den här kategorin som du nämner, en avleder medan andra begår tillgreppen.
Vi stannar inte längre på rastplatser där de uppehåller sig, inte ens på dagtid.Två gånger har vi varit utsatta för inbrottsförsök av dem men båda gångerna avstyrdes det och vi blev inte av med något men nu väljer vi att inte stanna där de uppehåller sig.
Det är en tråkig utveckling att sådant här tillåts fortgå utan i stort sett några åtgärder alls och att man ska behöva välja rastplatser utifrån vilka som uppehåller sig där.
 

kastrup7

FD HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9679
Medlemskap
2023
Hej
I det fallet när du fick din Ipad och GPS stulna, så är sättet att gå till väga på typiskt för den här kategorin som du nämner, en avleder medan andra begår tillgreppen.
Vi stannar inte längre på rastplatser där de uppehåller sig, inte ens på dagtid.Två gånger har vi varit utsatta för inbrottsförsök av dem men båda gångerna avstyrdes det och vi blev inte av med något men nu väljer vi att inte stanna där de uppehåller sig.
Det är en tråkig utveckling att sådant här tillåts fortgå utan i stort sett några åtgärder alls och att man ska behöva välja rastplatser utifrån vilka som uppehåller sig där.
Jep… jeg blev afled og andre tog vores ipad… men de var utrolig venlige så jeg faldt for det…. Men heldigvis har det ikke ødelagt vpres glæde ved at køre husbil…. Bare ikke i Sverige mere
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Jep… jeg blev afled og andre tog vores ipad… men de var utrolig venlige så jeg faldt for det…. Men heldigvis har det ikke ødelagt vpres glæde ved at køre husbil…. Bare ikke i Sverige mere
Och nu när vi även har Europas dyraste bränslepriser är valet att undvika Sverige helt klart förståeligt.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Är väl inget oproportionerligt våld att ta fram bössan el pistolen för vapenvård, att det sedan kom en inbrottstjuv kan du väl
inte hjälpa.
Min vän blev skjuten (mördad) av sin f.d. pojkvän.
Han skulle göra patron ur och och det "råkade" vara en patron i när han blindavfyrade.
Skottet "råkade" träffa henne i huvudet på 5m håll...
Han åkte bara dit för vållande till annans död, trots att han tidigare mordhotat henne och deras gemensamma barn....
Man kommer tyvärr långt på "upps, jag bara råkade"....
 
Toppen