• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

...ursäkta clipper, men hur vill du att jag ska tolka det här annorlunda än jag gjorde..., snacka om drypande ironi!

Krister N

PS ...ursäkta tonen..., jag tror egentligern vi båda menar väl! :)


Säg mig vem som har påverkat något som kan styrka att denne har tusentals bakom sig?
Det kunnde ju faktiskt varit så illa så media fått tag på en som tyck att detta som campingägarn gjorde var det bästa som hänt och blivit fotograferad vid sin HB med dekaler och allt. Jag menar fortfarande att enade är vi starka det kan du inte få mig att ändra det lovar jag.
ha de
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

...clipper, tror vi hamnat i osynk, så här skrev jag i mitt förra inlägg:

Det optimala vore självklart en klubb med tusentals husbilister som organiserat framför sina åsikter genom arbetsgrupper, språkrör och talesmän. Det har den här klubben försökt länge. Det brister inte i engagemang, utan i personer som vill ikäda sig de här rollerna. Så välkommen och ta plats clipper! Du har min röst!

Krister N
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

Så rätt du tänkt och skrivit Krinil.
Som det också är skrivet i mer seriösa sammanhang...många äro kallade men få äro utvalda.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

Ölandsbesöket blev väldigt lyckat hittills, en dag kvar.

Det finns väl ingen som kan föra HBK's talan. Det finns lika många åsikter som det finns medlemmar. Vi ska väl inte förändra världen. Vi ska väl hjälpas åt att föra fram våra husbilar för oss så smidigt som möjligt dit vi vill resa.

Det här med parkeringsplatser vid större evenemang kommer arrangörerna att komma på efter hand. Vi kan tipsa dem om de goda exemplen, t ex Kiviks äpplemarknad.

Det här med ställplatser, ja där kan ju var och en tipsa handlarna att de ska ta sig en funderare. Det blir ju smidigare för alla om var och en har sina parkeringsplatser.

Det här med att sova i husbilen - släpp den frågan - alla människor får sova i sitt hem.

Det här med picknik, husbilsåkare är inte undantagna allemansrätten att ta en fika i naturen.

Det här med att gå med i större organisationer och underställa oss konstiga regelverk, den niten ska vi inte gå på. Vi är fria människor som själv ska välja bland alla alternativ som finns.

Det här med korrupta näringsidkare och kommunpolitiker finns i alla frågor. Det kan inte vi som HBK göra något åt. Det har funnits i alla tider och kommer att finnas för all framtid. De som får ta itu med det är kommuninvånarna i respektive kommun. Det är ju bara så dumt och genomskinligt att sätta upp förbudsskyltar. Dålig reklarm för den byn.

Det vi kan göra och fortsätta med är att tipsa varandra om de goda exemplen när det gäller allt som rör husbilen och våra intressen av evenemang.

Sist men inte minst - vi ska ha trevligt - kan vi slippa klago-sångerna så är det väl bra men jag fattar ju att dom måste ju också få finnas.

Då fortsätter resan runt om på Öland.

Kenth
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

Uppropet att bojkotta hela Borgholm var ett riktigt lågvattensmärke liksom att antyda att stadens näringsidkare och kommunpolitiker är korrupta.

Ångerns rodnad på alltför högljudda kritikers kinder är klädsam och passar bra in bland höstens alla andra färger!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

Uppropet att bojkotta hela Borgholm var ett riktigt lågvattensmärke liksom att antyda att stadens näringsidkare och kommunpolitiker är korrupta.

Ångerns rodnad på alltför högljudda kritikers kinder är klädsam och passar bra in bland höstens alla andra färger!

Jag tycker fortfarande att det var bra. Vilken respons! Sen kollade jag i spegel och kunde inte ens se antydan till rodnad! :)

Men vilken kanonhelg på södra Öland! Hej då alla trevliga människor, nu kör vi till Glasriket och bränner dom sista kronorna. Dom som vi från början tänkt bränna i Borgholm!

Krister N
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

Uppropet att bojkotta hela Borgholm var ett riktigt lågvattensmärke liksom att antyda att stadens näringsidkare och kommunpolitiker är korrupta.

Ångerns rodnad på alltför högljudda kritikers kinder är klädsam och passar bra in bland höstens alla andra färger!

Ganska intressant att även Borgholmarna själva, håller med oss! Oss som anser att Borgholm är "turistovänliga". Läs gärna Ölandsbladets kommentarsida.
Dessutom har väl ingen kallat "näringsidkarna" korrupta i denna tråden? Eller har jag missat nåt? Förvisso räknas Anders Jonsson till denna skara, men det är lite fel att generalisera så grovt.

Lg/ medlem
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

Jaha, "Borgholmarna" håller med oss - naturligtvis menar du nästan allihop?! Jag anser det vara en tveksam argumenteringsmetod och i stil med "å det är inte bara jag som . . . eller "och det är många andra, som . . . . eller "det är nog de flesta, som . . .

Detta att mobilisera en diffus skara andra bakom sina egna svaga och ej påvisbara förhållanden anser jag att vi inte bör använda oss av i en så här viktig fråga. Och visst har du missat ett och annat, läs inlägget alldeles ovanför av den flitige Kenth och/eller den flitiga Gunilla, dessa så idoga skribenter med mycket kunnande och bra synpunkter.
. . . . "korrupta näringsidkare och kommunpolitiker . . ." Korruption är något helt annat än vad vi har erfarit dessa dagar.

Glöm allt detta nu och kom igen med sakliga och kreativa idéer!
 
F

F.d. 14062

Guest
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

Var på skördefesten, hadde inga problem med övernattning, bodde på Neptuni camping för 100 kr inkl. el.
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

Detta med campingägare som ligger på sin kommun att sätta upp skyltar om camping förbjuden på varje parkering är intressant. Jag undrar om detta är förenligt med svensk lag. Enligt allemansrätten har man rätt att stå ett dygn och jag undrar om en kommun kan ändra på det. En campingägare som tror att han kan TVINGA in husbilar på sin camping är ute på hal is. Det får helt motsatt verkan - man åker någon annanstans. Vad tycker de lokala handlarna och restaurangerna om det tro ? Om vi stannar köper vi alltid något eller så äter vi ute kanske. Vi är många och vi blir bara fler och fler så detta är helt fel väg att gå. Ibland vill man kanske ta in på en camping av olika skäl men försök för F...N inte att tvinga oss. Varje förbudsskylt man ser gör att man blir avigt inställd direkt om vem förlorar på det tro ?? Dessutom vill jag påstå att svenska campingar är för dyra. Vem vill betala 200-300 för att sova i sin egen bil. Vi har toa , dusch , kök , kyl och frys. Många är dessutom helt oberoende av el tack vare solceller på taket. Nej- gör fler enkla ställplatser istället med möjlighet att tömma toa och vatten och sopor samt fylla vatten. Detta är nämligen det enda vi behöver i nio fall av tio. En sådan ställplats kan få kosta 50-100kr men inte mer för det är inte prisvärt. Detta är ett nytt fenomen som vare sig kommuner eller campingar har har tagit till sig ännu. Enkla ställplatser blir garanterat populära för det är vad som efterfrågas av de flesta husbilsåkare. En annan helt vansinnig sak är de svenska campingkorten som bara gäller i Sverige. En tysk tex. som kommer hit har åkt runt i hela Europa med sitt internationella kort men när han kommer till Sverige gäller det inte ?? Hur sjukt är inte det ? Nej SCR ni är helt fel ute på det mesta och det kommer att straffa sig i längden. Antalet husvagnar minskar och husbilarna ökar och vad händer då tror ni ? Beläggningen på svenska campingar kommer att minska i takt med att husbilarna blir fler om ni inte gör något åt det. Ännu finns det många fina platser att stå på som är billiga eller gratis men om campingägarna får bestämma så ska ALLA in på deras campingar antingen de vill eller inte. Vi måste protestera mot denna typ av maktfullkomlighet. Fram för valfrihet - vill man bo på camping så gör man det men vill man stå någon annanstans så låt oss få göra det. Vi lever i ett fritt land och inte i en diktaturstat eller hur ? Per
 
Toppen