• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
logo.png

Fredag 23 September 2011

Om oss | Annonsera | Prenumerera | Redaktion




ogonblick.gif

tillsist.gif

KOMMENTERA
SKRIV UT
TIPSA EN VÄN
TEXTSTORLEK


Bilder
icon-gallery-big.jpg

Inga bilder
Läs mer
Inga länkade artikler
Länkar
Inga länkar
Filer

Sociala nätverk
<H2>Stängt för husbilar under Skördefesten</H2>


Publicerad: 23 September 2011
BORGHOLM
Borgholm går campingnäringen till mötes och stänger marknadsplatsen för parkering under Skördefesten. Husbilsfolket får söka sig till andra jaktmarker.
– Bra! En jättebra och tydlig markering från kommunen, säger Anders Jonsson, vd för Kapelluddens Camping.





Mejeriviken med marknadsplatsen är under Skördefesten en tummelplats för husbilsfolket. Med ofta attraktiva sjönära lägen syns husbilarna i täta led och på bekvämt promenadavstånd till festyran i centrum.
Denna kommunala husbilsparkering gillas inte av campingnäringen på Öland. Där kommunen ser trafiknytta och pengar till föreningslivet ser näringen inkomstbortfall och snedvriden konkurrens.
– Vi i campingnäringen anser inte att kommunen ska bedriva en sådan verksamhet när det på Öland finns etablerade anläggningar med bra kvalitet och som vi vet är uppskattade av husbilsfolket, säger Anders Jonsson, vd för Kapelluddens Camping i Borgholm.
– 20-30 procent av Kapelluddens beläggning under sommaren är husbilar, under skördefesten är det 50-60 procent. Det visar att vi är uppskattade och vi gillar husbilsfolket, vi välkomnar dem.

BLI BÄTTRE
Nu går kommunen campingnäringen till mötes. Under ett sammanträde i kommunstyrelsens arbetsutskott i veckan fattades beslutet att helt stänga marknadsplatsen för parkering under Skördefesten.
– Den här diskussionen med campingnäringen kan inte fortgå. Kommunen kan inte heller ha nattparkering för husbilar av den omfattningen som det är under Skördefesten, inte då det finns näringsidkare som kämpar med sin verksamhet och försöker förlänga säsongen, motiverar kommunalrådet Lisbeth Lennartsson.
– Sedan måste campingnäringen bli bättre på att marknadsföra sig mot husbilsfolket, tilläger hon.

MARKERING
Anders Jonsson välkomnar kommunens beslut.
– Bra! En jättebra och tydlig markering från kommunen som visar att de stödjer de näringsidkare som gör ett jättebra jobb.
Hur campingarna ska övertyga den gren av husbilsfolket som ratar just campingar har Anders Jonsson inget direkt svar på.
– I nästan alla sammanhang finns det alltid folk som inte vill, som det inte passar för. Vi har plats, vi är uppskattade - men om kommunen öppnar upp en verksamhet med halva prissättningen är det självklart att många väljer deras ställplatser, säger Kapelludens vd.

VÄLLA IN
Kommunalrådet Lisbeth Lennartsson tror inte på hundratals rådvilla husbilar och trafikkaos.
– Nej, ser sig folk runt omkring finns det andra platser att parkera på och Kapelludden och campingarna i Köpingsvik har gott om plats. Och sedan är det ingen självklarhet att man alltid ska kunna ”bo” mitt i händelsernas centrum.
Andra är inte lika förtjusta i kommunledningens beslut.
– Det kommer att välla in husbilar och kommunen har ansvaret för att lösa trafiksituationen. Att då stå med tomma platser i mejeriviken känns märkligt, sägs det från kommunhåll till Ölandsbladet.

MichaelStahl.jpg
MICHAEL STÅHL
michael.stahl@olandsbladet.se





KLICKA FÖR ATT VISA
7 Kommentarer
» JAG VILL SKRIVA EN KOMMENTAR Namn

Rubrik


Kommentar

captcha.php

Verifiera (skriv in siffrorna nedan)
send_comment.jpg
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

Vi hade planer på att åka till Skördefesten men det ska vi absolut inte längre.

För den intresserade så kostar det 260:- utan el. Det finns bara två metoder att möta denna typen av korruption.

1. Att alla så lojalt som möjligt inte besöker inblandade aktörer.

alternativt

2. Att alla som kan kör runder med sina husbilar utan att parkera under festen.

Den senare metoden använde översten på Dragonregementet i Ystad när han skulle komma överens i en tvist med borgmästaren i början på 1900-talet. 1.700 hästar med ryttare besökte stadens gator. Ni kan ju tänka hur de såg ut efteråt. Efter den händelsen var det aldrig några problem mellan regementet och staden, tvärt om.
 
Senast ändrad:
M

Matts Torebring

Guest
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

Jag tillhör dem som vägrar att betala 250- 350:- eller mera, för kanske endast ett toalettbesök. Allt annat vi behöver har vi med oss i bilen. En inrutad plats på en camping ger ingen frihet. Stanna, betala dygnsavgift i en automat, eller manuell inkassering, åk när det passar, inga tråkiga köer för in- & utcheckning, så tror jag de flesta av oss ställplatsvänner vill ha det.

Med den ton som campingvärden ovan tar till, som något slags tvångssytem att man måste bo på camping, hoppas jag blir till deras egen nackdel. Det är dags för campingplatsägarna att vakna och följa med i det marknaden efterfrågar. Vi husbilsägare som stannar en natt och sedan rullar vidare, betalar inte de summor som idag är aktuella på en campingplats.

Att en viss procentsats anges som boende på en camping, är inte vi som stannar en natt, det är de som ligger still några dagar eller mer under semestertiden. Mvh Matts Torebring

Ps. Bojkotta campingplatserna om ni kan, till dess att de vaknar.
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

Sådant beteende från campingägaren och hans politiska kompisar kommer att slå tillbaka mot campingägaren själv är jag övertygad om.

Vi och många med oss kommer helt säkert att bojkotta hans camping för tid och evighet.

Det kanske blir en bojkott av Borgholm under skördefesten pga detta.

Undrar vad de andra näringsidkarna säger?
 
F

F.d. 12575

Guest
Sv: öland ÖPPET för husbilar under skördefesten???!!!!

Detta är vad som står i pressen men jag kan lova er att ni kommer att mötas av fler ställplatser i Borgholm än tidigare år och det kommer inte att kosta några 250:-
Detta är en stor felaktighet som står i pressen så varmt välkomna till Borgholm
Det händer i Borgholm - Borgholms Cityförening - shopping, evenemangskalender, företagsguide. Din guide till bo, äta, göra, shopping, kultur & nöje samt evenemang i Borgholm. Ölands Skördefest.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

Vi landar ofta på campingplatser. Vi hade planerat in Kapelludden i år. Nu blir jag dock så förbannad på Anders Jonsson att vi avbokar Kapelludden. Bara för att ibland väljer campingplatser vill vi inte förlora valfriheten. Det Anders Jonsson representerar är inget annat än nån sorts fritidsfacism! Vi kommer aldrig att använda Kapeluddens camping mer!

Krister N
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

Krister jeg håper du fikk fortalt han just det direkte når du booket av!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

En ting er å lese om det i ettertid, en annen å få det på direkten midt i planeten :D:D, men det skriftlige har lengre virkning. Det direkte muntlige slår i øyeblikekt, men som vatn på gåsa preller det lett av igjen.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

Redan omlagd rutt tack och adjö Borgholm det var trevligt så länge det varade tänkte handla på Danielssons men då köper vi byxor (Gant) på hemmaplan. Hustrun tänkte köpa skor hos Nymans skor men det blir Kisa istället. För oss är det inga problem vi har valrihet men inte näringsidkaren han finns där där vi inte tänker handla.
 
F

F.d. 12575

Guest
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

Det är ju fel att ta ut ilskan på dom lokala handlarna istället. Kom hit och gynna dom som verkligen försöker och jag kan lova dig att det går att parkera på samma plats som ifjol.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

Jag har skickat mina synpunkter till Anders Jonsson:

Krister N

==============================inklistrat:

Hej Ander Jonsson.

Jag heter Krister Nilsson och är husbilist. Vi bor ofta på campingplatser men väljer ibland ställplatser, beroende på besökets art, vad vi ska uträtta, hur länge vi ska ligga still, osv. Men camping ersätter aldrig ställplatsalternativet för oss utan ställplatsen blir ett alternativ till ren ”fricamping”. Dvs att vi står med vår personbilsregistrerade husbil där vi får plats, oftast lite större parkeringssplatser i utkanterna. Det finns oändliga möjligheter till ”fricamping”, som vi husbilister delar med oss till varandra. Du hade förmodligen blivit förvånad om du visste hur många sådana övernattningar som görs per år i Sverige! Ställplatsalternativet är mao en utökning av det ”camping”-utbud som en ort kan erbjuda och en helt ny inkomstkälla. En bra ställplats, som den på Borgholm, lockar också till sig ekipage, som inte kommit till Borgholm annars.

Det här är en trend som länge funnits ute i Europa och som på senare år också börjat ta fart i Sverige. De enda som inte ser fördelarna med det här är märkligt nog vissa campingägare! Jag kan tänka mig att du ser varje övernattning på en ställplats som en utebliven inkomst. Så är det inte. Det är ett alternativ som ger mer inkomster åt orten och ortens alla näringsidkare. En inkomst som du nekar dem.

När jag läste om din inställning blev jag först förbannad. Fast insåg senare att du givetvis inte medvetet vill begränsa köpmännens inkomster i Borgholm, utan att ditt agerande helt enkelt beror på okunnighet vad modern husbilism är för något idag. En husbil är nästan aldrig en motoriserad husvagn. Det är en helt annan campingform som bygger betydligt mer på resandet, med korta stopp och nerslag, gärna i tätorter, än traditionell camping. Vid de här korta stoppen, som tidigare gjordes på parkeringplaser mm, är bra ställplatser som en magnet för husbilister.

När vi vill campa och det vill vi ganska ofta, kommer vi till dig. Vi gillar din camping skarpt, åtminstone fram till nu. När vi vill göra våra ”nerslag” är däremot aldrig du och din campingplats ett alternativ. Att stänga ställplatser är mao att välja bort inkomster, aldrig motsatsen.

Som en konsekvens av detta väljer vi i år bort Borgholm för första gången på många år. Det är stor risk att vi inte kör till Öland överhuvudtaget. Det blir nog ”skördefest” i Glasriket i stället. Där tar man tacksamt och reservationslöst emot husbilisternas pengar! =) Dessvärre är det nog många som tänker i liknande tankebanor.

Hälsningar
Krister Nilsson
nilssonk@telia.com
 
L

Lennart Olovsson

Guest
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

Vill man inte ha några husbilsbesökare så får vi väl ordna det!
 

Lasse Musik

FD HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Ringarum
HBK-Nr
6740
Medlemskap
2021
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

Vi står idag lördag 24/9 för tredje dagen på Kapelluddens camping och har med intresse läst alla inlägg rörande campingen och skördefesten. Vi har varit här på campingen många gånger under för- och eftersäsong. På den plats vi står nu betalar vi 155:- inkl el. Det tycker vi är prisvärt vid jämförelse med ställplatsen på piren där det kostar 130:- utan tillgång till el. För övrigt är det parkeringsförbud på piren mellan 11.00 - 16.00. Hur tänker man lösa det under skördefesten?
Det sorgliga är, att när vi tittar i Kapelluddens prislista kommer den platsen vi nu står på att kosta hela 300:-/dygn vilket vi tycker är ett "ockerpris".
Om campingägaren istället valt att erbjuda husbilsfolket platser till normala priser kunde han säkert fyllt upp sin camping med nöjda gäster som gärna återkommer.
Vi själva kommer inte att vara kvar på Öland under skördefesten. Det finns roligare saker att uppleva än trafikkaos.

MVH
Lasse och Anne:music-icon:
 
Toppen