• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

återkallad Concorde Carisma

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: återkallad Concorde Carisma

När det gäller felet så är det inte ett produktionsfel utan ett konstruktionsfel. Förstärkningen som sitter i sandwich konstruktionen skall avlägsnas och ersättas. Att reperera en konstruktionen med denna typ av uppbyggnad är inte enkel. Concorde borde kanske gjort som Volvo (i jämförelse med Mercedes) tagit tillbaka och skrotat alla bilar som det var fel på? Vad jag förstår efter att besökt fabriken i Aschbach så finns det större resurser där för att åtgårda ett dyligt fel.
 
Senast ändrad:

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: återkallad Concorde Carisma

Concorden som vi köpte hade varit på fabriken för ombyggnad. Bilen kördes via färja Gbg/Kiel och sedan på väg tur/retur.
Tycker att det kan klassas som konstruktionsmiss och inte ett fabrikationsfel.
Beräkningen för hur stor och stark plåtfästet som bär backspegeln skulle behövas vara missades vid konstruktionsberäkningarna.
Det är nu ombyggt, och på våran kan man inte se några spår av det.
Snyggt jobbat.
 
F

F.d. 5580

Guest
Sv: återkallad Concorde Carisma

Hej alla!
Till dig D S
Jag hoppas att du inte menar allvar i ditt inlägg med att begära 70000:- i ersättning.
I din värld verkar det inte finnas utrumme för att göra fel och sedan ansvara för det..
Forsbegs är ett utmärkt förebild på ett seriöst företag.
M.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: återkallad Concorde Carisma

Hej alla!
Till dig D S
Jag hoppas att du inte menar allvar i ditt inlägg med att begära 70000:- i ersättning.
I din värld verkar det inte finnas utrumme för att göra fel och sedan ansvara för det..
Forsbegs är ett utmärkt förebild på ett seriöst företag.
M.
Varför skall jag inte mena allvar ??

Tror du att man får hyra en likvärdig bil gratis ?
Och varför skall inte värdeminskningen drabba ömsesidigt ?
Börja med att studera konsumentköplagen och branschens uppgörelse med KO.

Huruvida Forsbergs är seriöst eller inte har jag ingen uppfattning om...och förstår inte heller vad detta har med saken om skadeståndsersättning att göra...

Min värld kan givetvis acceptera att den köpta varan är behäftat med fel.
Och det ankommer på leverantören att rätta till det....enligt Svensk Lag...
 

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: återkallad Concorde Carisma

Tycker snarare ersättningen är i underkant, vad är 50:-/milen? Var kan man hyra en likvärdig bil för 10000:-/vecka (inkl fria mil), hos Forsbergs??. Dokumentera alla eventuella skador på bilen (inkl. stenskott) innan du lämnar den ifrån dig.

Piraten
 

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: återkallad Concorde Carisma

Ebra, jag lyfter denna tråd för att få reda vad som hänt i fallet? Är bilen i tyskland nu? Vad fick du i ersättning? (Detta kan ju bilda praxis för ev. andra liknande åtgärder).

Piraten
 
Toppen