• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

återkallad Concorde Carisma

E

ebra

Guest
Hej!
Finns det någon som har fått sin Carisma återkallad till fabriken i Tyskland för att få ett fabrikationsfel tillrättat? Det skulle vara intressant att få höra era erfarenheter från den situationen.
Det gäller backspeglarnas infästning som tydligen är för klen och måste rättas till.
Vi inser att vi inte kan motsätta oss att under några veckor återlämna bilen men vi ser inte positivt på att den ska köras ner av säljföretagets representant genom Tyskland med den värdeminskning och dom riskerna det medför. Att vi under sex veckor tvingas vara utan vår ögonsten lär vi få leva med
Tacksam för svar.
Hälsningar
EBRA
 

Bodekull

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2024
Sv: återkallad Concorde Carisma

Tycker det låter mer som ett lurendrejeri att behöva lämna in den på fabriken
för ett så enkelt fel. Har ni köpt den i Sverige? Det är väl en sak som återförsäljaren
här ska klara av att fixa till. Är ni säkra på att det är någon från Carismafabriken som
hämtar husbilen? Kanske är det ett nytt sätt att lura till sej en husbil på.
Var försiktiga.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: återkallad Concorde Carisma

Jag tycker också att det här verkar skumt, minst sagt! Jag hade kollat med fabriken och hade det verkligen varit seriöst menat, så hade jag propsat på att få det gjort i Sverige.

Jappe
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: återkallad Concorde Carisma

Känns konstigt att ett så exlusivt märke inte kan ställa upp för berörda kunder i respektive land. Det kan inte röra sig om så många bilar att åtgärda.

Jag skulle starkt ifrågasätta detta.
 
J

Jarn

Guest
Sv: återkallad Concorde Carisma

Nej, jag hade nog inte velat lämna ifrån mig en sådan bil.
Har ni köpt den i Tyskland, så bör väl den svenska generalagenten fixa det om det finns någon. Eller de är kanske bara återförsäljare och vill inte blanda sig?

Jag hade då hellre väntat och försökt planera en resa själv till Tyskland för att få det åtgärdat.
De måste ju vara intresserade av att både ersätta er för färjor och bränsle och mer därtill, eftersom de slipper folk som lägger tid på att köra den upp o ner.

Vi andra som inte har ekonomiska resuser för en sådan här bil, kan ju åka med en sväng i stället i denna videon:
YouTube - Reisemobil Concorde
 
F

F.d. 14924

Guest
Sv: återkallad Concorde Carisma

Hmm...låter skumt i mina öron...skulle inte ens släppa iväg mitt skrälle på en sådan grej. Hmmm...jo kanske... :twitcy:
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: återkallad Concorde Carisma

Hej Ebra

Jag ser att du inte har fått ett enda svar på din fråga och jag vill inte komma med några komentarer. Vad jag undrar är har du importerat själv och inte får stöd av Svensk generalagent???
 
Senast ändrad:
E

ebra

Guest
Sv: återkallad Concorde Carisma

Hej och tack för synpunkter!

Bilen är inköpt i Sverige hos Generalagent. De är en av deras representanter som kör ner bilen. Det är fyra bilar som körs ner samtidigt av deras medarbetare.

Mhv
Ebra
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: återkallad Concorde Carisma

Men ebra. Detta låter märkligt.

Jag förmodar att detta är en garantiåtgärd och då skall du erhålla likvärdig lånebil under tiden.
Du skall erhålla kompensation för värdeminskningen, och slitage.

Borde ligga i storleksordningen 50:- / milen på ett dylikt ekipage. Kanske mer....

DS
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: återkallad Concorde Carisma

Hej Ebra

Det sista du skriver låter rimligt det viktigaste måste ju vara att du får bilen ordentligt reparerad och det borde man ju göra på fabriken.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: återkallad Concorde Carisma

Helt fantastiskt att höra alla förståsigpåare. Att åtgärde felet med backspeglarna är inte så lätt som det tycks verka. Förstärkningen som sitter i vägen skall bytas ut och därmed får hela inredningen på insidan tas bort. De som vet hur en sandwichkonstruktion är uppbyggd förstår nog komplexiteten med att byta en del i en sådan. Vi har haft en Carisma med samma fel som åtgärdades på fabriken. Felet finns endast på 2006 års modell.

Enligt konsumentköplagen har man rätt till ersättning vid fel i vara.

Lycka till
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11203

Guest
Sv: återkallad Concorde Carisma

Hej
Mycket bra att en sann CONCOORDARE gör sin röst hörd och reder ut problemen jag tror att det finns fel på dom flesta husbilarna även MERCEDES men jag har ej funnit några en
mvh Deicer
 
F

F.d. 4380

Guest
Sv: återkallad Concorde Carisma

Såklart ALLA sorters produkter o tillverkare drabbas av fel o brister.
Tycker att en tillverkare som Concorde tar ett helt suveränt ansvar med ett sådant återkallande,tänk vilka oerhörda kostnade som drabbar dom.

Handen på hjärtat vilken annan tillverkare skulle köra sina bilar till FABRIKEN för att åtgärda felen ??

Britt o Roger :spinny:
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: återkallad Concorde Carisma

Hej!

Jag är inte särskit imponerad av Concords insats. Jag har en kompis som hade problem med en EURA. Dom kom och hämtade husbilen på en trailer istället för att köra ner den till Tyskland. Sparade en massa mil på mätaren samtidigt som dom tog sitt leverantörsansvar. Låter zom om kunden får ta en ruskig kostad i detta fallet.
Om jag vore du skulle jag ställa betydligt högre krav.

mvh - Åke
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: återkallad Concorde Carisma

Hej, jag hade gladeligen tagit dessa mil på mätarn för att få detta fixat på fabriken så att man vet att allt är OK. Nilsman
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: återkallad Concorde Carisma

..... hämtade husbilen på en trailer istället för att köra ner den till Tyskland.


Att köra Carisman på trailer ner till fabriken är inte möjligt på grund av höjden. Alla Concord Liner, Carisma, Carver som levereras i Sverige körs föregen maskin genom Tyskland till färjan för att sedan transporteras på trailer i Sverige.

För att få en så här omfattande reperation utförd av proffetionella skulle jag föredra fabriken. Detta trots att personalen hos Forsbergs sköter servicen i övrigt med den äran.

Det viktiga i frågan är väl att få ersättning för att man drabbats - inte var reperationen skall utföras.
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: återkallad Concorde Carisma

Är försäkringsfrågor och liknande utrett innan ifall olyckan skulle vara framme?
Kan man välja att själv köra husbilen till fabriken? Att det skulle bli bättre bara för att det utförs på fabriken är ju inte helt säkert,det är ju trots allt dom som har gjort fel från början:twitcy:.
Concorde borde ju kunna lämna en arbetsbeskrivning eller liknande till sina återförsäljare för att dom.kanske tillsammans med kunden välja en verkstad här. Hur lagar man dom här bilarna efter en mindre krock? Skrotas dom eller hur fraktas dom till fabriken då?
Mercedes löste ju sina enorma rostproblem på plats genom sina återförsäljare bara som en jämförelse...
 
E

ebra

Guest
Sv: återkallad Concorde Carisma

Hej och tack för alla svar och förtydligande vi fått på vårt inlägg "under markisen".
Vad vi hittills tagit åt oss är att "säkra ryggen" genom att begära kvitto på att ansvaret för bilen under en tid tagits över av generalagenten.
Frågan om ersättning i detta sammanhanget kvarstår.
Vad kan vara rimlig ersättning med tanke på att bilen kommer att behöva köras
drygt 200 mil och att vi kommer att få vara utan bilen under sex veckor det kommer att ta innan vi får tillbaka den igen?
Hälsningar.
EBRA
 
Toppen