• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övervikt!

F

F.d. 25520

Guest
Sv: Övervikt!

Förvisso. Om man typar om med COC intyg blir det som du säger. Gör man fjäderförstärkningar och typar om med slutanvändarintyg från husbilstillverkaren blir totalvikten också 3850 kg, men samtidigt blir axelvikterna högre 2000 + 2250 kg. Dessa högre axelvikter behövs för att man lastar aldrig ett fordon så perfekt att när totalvikten uppnåtts blir den balanserad 1850+2000 kg. Därav är risken för övervikt, läs högt axeltryck, stor att även efter en omtypning med COC intyg.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Övervikt!

Jag läste i ett tidigare inlägg om att inte bara totalvikten kollas utan individuellt axeltryck.
Detta skulle finnas på en skylt i motorutrymmet.
Har kollat detta men blir ändå mer förvirra om dessa vikter.
Vår husbil är en Laika Kreos år 2009 och registrerad för en totalvikt om 3500 kg.

På skylten i motorrummet står följande:

3500 Kg
6000 Kg
1 - 1850 Kg
2 - 2000 Kg

Hur skall man tolka detta?

Kan tänka mig att 6000kg är bilens totalvikt på 3500kg och max tillåtna släpvagnsvikt (om draget klarar det) på ytterligare 2500kg
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Övervikt!

Förvisso. Om man typar om med COC intyg blir det som du säger. Gör man fjäderförstärkningar och typar om med slutanvändarintyg från husbilstillverkaren blir totalvikten också 3850 kg, men samtidigt blir axelvikterna högre 2000 + 2250 kg. Dessa högre axelvikter behövs för att man lastar aldrig ett fordon så perfekt att när totalvikten uppnåtts blir den balanserad 1850+2000 kg. Därav är risken för övervikt, läs högt axeltryck, stor att även efter en omtypning med COC intyg.

Hej igen!
Har aldrig hört någon som lyckats ändra på maxaxelbelastning på ett light chassi.
2000 bak och 1850 fram verkar vara max.

Självklart skall man inte överstiga axelvikterna men när Polis eller fordonsinspektör väger PB2 väger de vad jag vet inte axel belastning utan totalvikten.

Med vänlig hälsning Erik
 
F

F.d. 50042

Guest
Sv: Övervikt!

Inte ens Trafikverket har någon kunskap om HB.

När jag fick min andra husbil i mars 2011 stod det Personbil klass 1, fast jag

har en totalvikt på 5 ton. Efter att det diskuterats några gånger om axeltryck

så ringde jag till Trafikverket och frågade: Vad har jag för axeltryck, fram

och bak, fick jag detta svar: Vi vet inte vad din husbil har för axeltryck,

vi bryr oss bara om totalvikten. Och när ändå hade dom på tråden frågade

jag igen om varför det står PB 1 på instrumentet. Svaret blev: då är det

PB 1.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Övervikt!

Hej,
du skulle ställt din fråga till Transportstyrelsen. Där har man dokumentationen över fordon.
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Övervikt!

Erik,
jo det går att väga upp ett lightchassi till nämnda axeltryck. För det behövs förstärkta fjädrar fram och luftfjädring bak, i mitt fall Goldschmitt. Dessutom måste man byta däck som har ett LI som motsvarar det nya axeltrycket. Man får skaffa ett slutanvändarintyg från husbilsfabrikanten via generalagenten med de saker som måste göras, därefter normal omregistrering.

Bifogar min nya typskylt där axeltrycket framgår.
 

Bilagor

  • Typskylt.jpg
    Typskylt.jpg
    105,8 KB · Visningar: 4
Senast redigerad av en moderator:

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Övervikt!

Erik,
jo det går att väga upp ett lightchassi till nämnda axeltryck. För det behövs förstärkta fjädrar fram och luftfjädring bak, i mitt fall Goldschmitt. Dessutom måste man byta däck som har ett LI som motsvarar det nya axeltrycket. Man får skaffa ett slutanvändarintyg från husbilsfabrikanten via generalagenten med de saker som måste göras, därefter normal omregistrering.

Bifogar min nya typskylt där axeltrycket framgår.


Intressant, men då har du ju lite mer marginal när du fördelar vikten.
Undrar hur mycket det kalaset skulle gå på för mig?
Jag står nog över då vår lastvikt funkar som det är.
Totalvikten är ju oförändrad.

Tack för bilden!
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Övervikt!

Erik,

allt är relativt i världen avseende kostnader. Fjäderbytet och nytt typintyg gick på 25 000:-, regbesiktning och ombesiktning på ca 1500:- samt nya däck på 8 000:-.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Övervikt!

Erik,

allt är relativt i världen avseende kostnader. Fjäderbytet och nytt typintyg gick på 25 000:-, regbesiktning och ombesiktning på ca 1500:- samt nya däck på 8 000:-.


Där svalna mitt intresse :)
Men luft-hjälpfjädring kan det nog bli.

Med vänlig hälsning Erik
 
F

F.d. 1286

Guest
Sv: Övervikt!

Har läst om att tyska polisen påtalar att det ska vara 90% vatten och 90% bränsle i tankarna vid vägning.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Övervikt!

Gäller inte det invägning för att bestämma en bils tjänstevikt?
Vid vägning längs vägen gäller väl den totala vikten vid det aktuella tillfället - eller har jag fattat fel?
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Övervikt!

Roland & Viola,
Ni har helt rätt. Blir man stoppad på vägen gäller vikten vid det tillfället med all last ombord. Man behöver inte åka och tanka!
 
F

F.d. 1286

Guest
Sv: Övervikt!

Nej, du behöver inte åka och tanka men polisen är inte dummare än att de kan lägga på vikten för bränsle och vatten! Chansa inte!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Övervikt!

Jag vill påstå att det enda som gäller vid vägning på vägen är bilens verkliga totala vikt (obs i sällsynta fall även över axlar) oavsett vad vikten sedan består av.
Fyllda tankar 90% etc är endast till för att ge en teoretisk hint/upplysning (ofta felaktig och påverkar även ev straffsatser) om vad bilen i ett visst tillstånd(?) kan lasta utöver sin egenvikt enligt registerunderlaget.
 
F

F.d. 55414

Guest
Sv: Övervikt!

Packade bilen för semesterresan mot Öland, körde förbi Bilprovningen i Högdalen, Stockholm. Vågen visade 3,14 ton. (Lätt att komma ihåg :)
Vi har en Adria twin SP. Totalvikt 3300 ton. Vi satt två personer och en hund i bilen på vågen. Tom gråtank, 3/4 färskvattentank, 3/4 soppatank, ingen tv, ingen markis, vi har två stolar och ett bord, en "hundgård" Hade delvis laddat matvaror, stannade i Nyköping och fyllde på lite. Nu har vi koll på läget.

Just nu sitter vi på en camping på norra Öland med havsutsikt och blå himmel med några moln. Hälsningar Inga och Yngve
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen