• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övervikt!

F

F.d. 25267

Guest
Sv: Övervikt!

Mycket enkelt. Du har två saker att välja på. 1: Väg upp bilen så mycket det går med allt vad det innebär. 2: Byt bil men VÄG den och räkna ut lastvikten INNAN du handlar. Kan inte fatta att det får säljas bilar som inte går att använda utan att köra olagligt. Minsta lastvikt borde vara 500 kg och då menar jag från vad bilen faktiskt väger och inte vad det står i reg-beviset. Alltför ofta är det två helt olika vikter - speciellt om man monterat drag, ac i bodelen, markis eller andra saker som inte ingår i bilens standardvikt. Det blir snart 100kg extra som tär på en redan snålt tilltagen lastvikt. Att beställa en större motor eller automatlåda vid nyköp minskar också lastvikten rejält. Husbilshandlarna har här ett stort ansvar som de INTE tar på allvar. Många husbilsköpare är på tok för dåligt insatta i vad som gäller. Konstigt med tanke på att det är en stor investering man gör och då borde man sätta sig in i spelets regler. Annars blir det onödigt dyrt och krångligt. Väg ALLTID bilen med utrustning FÖRE köp.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Övervikt!

Är det någon som har blivit vägd?
Vi har åkt i Tyskland och Frankrike minst 8 ggr och säkert haft överlast åtminstone på hemvägen. Har aldrig sett tillstymmelse till poliskontroll och ännu mindre vägning.

Birgitta

Med ditt sätt att se behöver man ju inte bry sig om någonting. Övervikt, olagliga däck, hastighet, nykterhet, inget körkort mm. mm. Det är inte så noga för vi har ju aldrig blivit stoppade eller ens sett polisen. Tycker att polisen skulle kolla husbilar mycket hårdare och lagföra de som inte bryr sig om reglerna. Vem vet - ni kanske blir stoppade och vägda på nästa resa......

:confused:
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Övervikt!

Med ditt sätt att se behöver man ju inte bry sig om någonting. Övervikt, olagliga däck, hastighet, nykterhet, inget körkort mm. mm. Det är inte så noga för vi har ju aldrig blivit stoppade eller ens sett polisen. Tycker att polisen skulle kolla husbilar mycket hårdare och lagföra de som inte bryr sig om reglerna. Vem vet - ni kanske blir stoppade och vägda på nästa resa......

:confused:

... och under tiden 2 polismän väger din bil för att konstatera det oerhörda brottet 100 kilos överlast passerar en rattfyllerist, en körkortslös och en avställd bil med inbrottstjuvar på vägen jämte...
 

Huzbilen

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kumla
HBK-Nr
12495
Medlemskap
2024
Sv: Övervikt!

Är det någon som vägt det ni packar in i bilen? Vi har gjort det. Många "kan vara bra att ha" saker försvann. Allt väger mer än man tror. Nu kan vi packa 1000 kg men tänker ändå efter innan vi packar inför semestern.

Catharina
 
F

F.d. 7048

Guest
Sv: Övervikt!

Min Bürstner 747 blev också vägd vid reg. besiktning. 4250kg med kvarts tank, tomma vattentankar men med gasflaskor, kabel och en hel del extrautrustning i.

Faktum är att den riktiga vikten stämde mycket väl (+/- 10kg kanske) överens med vad man får ut ur Bürstners bygg-din-bil verktyg) vilket var imponerande och inte alls vad jag förväntade mig efter att ha läst diverse trådar om att tillverkarna fuskar med vikterna.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Övervikt!

... och under tiden 2 polismän väger din bil för att konstatera det oerhörda brottet 100 kilos överlast passerar en rattfyllerist, en körkortslös och en avställd bil med inbrottstjuvar på vägen jämte...

Men om du hade kört lagligt hade ju kontrollen gått fortare i alla fall.
Då hade heller inte rätts systemet behövt användas, för du skulle väl aldrig erkänna brottet? Så en rättegång skulle väl hållas...


Nej skämt åsido. Men jag tycker bara det är naivt att dra fram dessa påståenden.
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Övervikt!

En undran Hur kan ni veta allt om övervikter? Har ni fakta eller tror ni att ni vet.Vi har åkt husbil sedan 1997 har aldrig blivit vägda.Är det någon som har varit med om att blivit vägda??" En kontrollant sa att det dras bort 1000 KG per Axel så jag hoppas inte ni kör med 2 ton i överlast."

HaDa Hasse

Jag pratade med Trafikverkets representant på förra Elmia mässan om övervikt och han bör ju veta. Jag hittade först den lagparagraf som du refererar till där man drar av 1 ton per axel. Det låter ju fantastiskt bra. Men det visade sig att den gäller inte för husbilar, åtminstonde inte för min som är registrerad som PB.:(

Har funderat på att väga upp min husbil men tycker att det är en stor nackdel att då kan inte mina barn köra den med sina körkort. Det är ju ganska praktiskt när vi är ute tillsammans eller om dom vill låna den. :(

En fråga till er som faktiskt har blivit vägda. Kontrollerar dom att vattentanken är fylld eller är det OK att ha den tom? Väger dom bilen med alla passagerare eller kan dom gå ut innan bilen vägs? :confused:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Övervikt!

PB eller rettere M1 veies hele bilen, og i beste fall er det noen liten prosent i avdrag. I Norge praktiseres dette forskjellig for totalvekt over og under 3500 kg. Over var det tidligere 10% og under var det 5% - begge prosentsatsene er redusert uten at jeg vet hva som er dagens praksis ( kan variere avhengig av vekten som benyttes på veiestasjpnen ). Tyskere påstår at en i Østerike er ekstra harde på 3500 kg grensen - er totalvekten under grensen og den veies over så vil motorvei bøtleggingen for manglende gobox slå til.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Övervikt!

Men det är väl bara i Sverige man räknar överlast på lastvikten? Annars procent på totalvikten? :wideeyed:
 
F

F.d. 30092

Guest
Sv: Övervikt!

Åke dags att byta bild på din sida!
Christer
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Övervikt!

... och under tiden 2 polismän väger din bil för att konstatera det oerhörda brottet 100 kilos överlast passerar en rattfyllerist, en körkortslös och en avställd bil med inbrottstjuvar på vägen jämte...


Så du menar också att man inte behöver bry sig för det gör ju ingen annan...... Ett väldigt konstigt sätt att se på saker och ting. Kör du med överlast och blir inblandad i en olycka i tex. Tyskland kan du nog hålla dig för skratt. Du kan bli medskyldig tack vare att du överskridit bilens maxvikter och bötfällas på plats. Detta har hänt. Tyska polisen daltar inte som den svenska med folk som inte håller regler utan det blir böter på plats. En kompis råkade ut för en grej där och polisen följde med honom till en bankomat för att ta ut 1600 euro till böterna. Man bör nog tänka sig för när man kör utomlands med husbilen. Allt är inte som i vår lilla ankdamm.
 
F

fjärrkontroll

Guest
Sv: Övervikt!

Jag förstår inte vad ni bråkar om. Det är hela tiden bruttovikten som gäller.Dvs man blir vägd med tjänstevikt + last. Detta ställs i relation till totalvikten. Om vikten då överskrider totalvikten har man för mycket last Ett alternativ till att höja totalvikten är att montera kopplingsanodning och köra med släp
Fjärrkontroll
 

Åke W

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
11709
Medlemskap
2024
Sv: Övervikt!

Hej ni alla som engagerar i denna tråd, vill bara upplysa om att mitt problem är löst.
Bytte bil till en LMC på Fiat Ducato/maxi/al-ko chassi.
Har numera Totalvikt 4500kg och lastvikt 1280kg, så nu säger hustrun att hon skall handla Champagne i trälådor inför hemresan, kruxet är att vi har inga pengar kvar till Champagne nu.:twitcy:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Övervikt!

Hej ni alla som engagerar i denna tråd, vill bara upplysa om att mitt problem är löst.
Bytte bil till en LMC på Fiat Ducato/maxi/al-ko chassi.
Har numera Totalvikt 4500kg och lastvikt 1280kg, så nu säger hustrun att hon skall handla Champagne i trälådor inför hemresan, kruxet är att vi har inga pengar kvar till Champagne nu.:twitcy:


Ni får väl satsa på ett billigare märke. Menar naturligtvis Champagnen.:)
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Sv: Övervikt!

Jag läste i ett tidigare inlägg om att inte bara totalvikten kollas utan individuellt axeltryck.
Detta skulle finnas på en skylt i motorutrymmet.
Har kollat detta men blir ändå mer förvirra om dessa vikter.
Vår husbil är en Laika Kreos år 2009 och registrerad för en totalvikt om 3500 kg.

På skylten i motorrummet står följande:

3500 Kg
6000 Kg
1 - 1850 Kg
2 - 2000 Kg

Hur skall man tolka detta?
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Övervikt!

Jag läste i ett tidigare inlägg om att inte bara totalvikten kollas utan individuellt axeltryck.
Detta skulle finnas på en skylt i motorutrymmet.
Har kollat detta men blir ändå mer förvirra om dessa vikter.
Vår husbil är en Laika Kreos år 2009 och registrerad för en totalvikt om 3500 kg.

På skylten i motorrummet står följande:

3500 Kg
6000 Kg
1 - 1850 Kg
2 - 2000 Kg

Hur skall man tolka detta?


Totalvikt
Total bruttovikt
Maxvikt axel 1 det vill säga framaxeln
Maxvikt axel 2 dvs bakaxeln

Din bil kan i bästa fall ha 3850 som totalvikt.
Det har våran.
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Övervikt!

Nej, totalvikten får inte överstiga 3500 kg. Dessutom får inget axeltryck överstiga de angivna axelvikterna.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Övervikt!

Nej, totalvikten får inte överstiga 3500 kg. Dessutom får inget axeltryck överstiga de angivna axelvikterna.

Jo det kan den få om man typar om bilen.
Kostar i runda slängar 7500 för en Dethleffs med Fiat chassi.
Dock kan inte alla fixa pappren.

Med vänlig hälsning Erik
 
Toppen