När vi var ute med bilen senast så blev toakassetten lite för full. Vi har en Thetford C250 med ett slags SOG-liknande ventilationssystem. Det fungerar så att det finns ett rör från botten av kassetten upp till en hög nivå inne i tanken. Där sitter en flottör som skall stänga om det blir överfullt eller om det skvimpar när man kör. Antagligen har det kommit en bit toapapper i vägen så att ventilen inte stänger helt. När vi kom hem så upptäckte jag således att det svämmat över och fyllt kolfiltret som sitter under kassettutrymmet samt förstört fläkten under kolfiltret.
Efter att ha rengjort och pillat loss fläkten kunde jag konstaterat att svartvattnet antagligen följt kabeln och förstört fläktmotorn. Det såg ärgigt ut men inte speciellt grisigt. Antagligen har det inte kommit mer än några droppar dit efter att det mesta absorberats av kolfiltret.
Jag har nu byggt om Thetfords mindre lyckade ventilation. Jag började med att botanisera lite hos Kjell & Co och Clas Ohlson. Detta blev resultatet:
Alla dessa delar skall sättas ihop i denna ordning:
Så här blir det ihopsatt och skall sedan monteras under bilen med det övre hålet i det liggande T-röret centrerat under utloppshålet från toaventilationen. Jag limmade fast två runda tallriksventiler, ett i var ände av T-rörets genomgående del. Det övre har ingen tallrik utan tjänar bara som fläns för att kunna skruva fast det hela under golvet.
Den kvadratiska 92mm stora fläkten skall sitta i skarvröret mellan T-röret och spjället. Jag använde en bandsåg och sågade av hörnen lite rundat så att fläkten passar i röret.
Lite sättlim täpper till den öppna biten mellan rörets rundning och fläktens raka sidor. Skarvröret limmade jag mot T-röret och fläkten sitter sedan monterad mot T-rörets ände inne i skarvröret.
Till sist monterade jag spjället med skruvar för att möjliggöra ett eventuellt framtida byte av fläkt. På ramen till spjället sitter en bit vinkelaluminium för fastskruvning i golvet.
Här sitter hela härligheten på plats under bilen. Framför T-röret sitter en plåt i ca 45 graders lutning som stänkskydd. Den undre tallriksventilen gör det möjligt att tvätta rent om olyckan skulle vara framme igen. Fläkten sitter samtidigt skyddad i skarvröret och kan inte bli nedsölad igen och lär därför inte ta skada. Spjället längst bakåt hindrar att det stänker in vatten samt stoppar baksug vid "fel" vind.
Det hela kan kanske te sig lite klumpigt och grovt med tanke på att Thetfords ventilation bygger på en 40mm fläkt och ett ungefär lika stort ventilationsutlopp under bilen. Det jag har använt är helt vanliga 100mm ventilationsrörsenheter och en 92mm datorfläkt. Enkelt att hitta i de flesta byggvaruaffärer och väger inte mycket eftersom det är tunna väggar. Byggtiden blev kanske 3 - 4 timmar (och lika många för fotografering).
Efter att ha rengjort och pillat loss fläkten kunde jag konstaterat att svartvattnet antagligen följt kabeln och förstört fläktmotorn. Det såg ärgigt ut men inte speciellt grisigt. Antagligen har det inte kommit mer än några droppar dit efter att det mesta absorberats av kolfiltret.
Jag har nu byggt om Thetfords mindre lyckade ventilation. Jag började med att botanisera lite hos Kjell & Co och Clas Ohlson. Detta blev resultatet:
Alla dessa delar skall sättas ihop i denna ordning:
Så här blir det ihopsatt och skall sedan monteras under bilen med det övre hålet i det liggande T-röret centrerat under utloppshålet från toaventilationen. Jag limmade fast två runda tallriksventiler, ett i var ände av T-rörets genomgående del. Det övre har ingen tallrik utan tjänar bara som fläns för att kunna skruva fast det hela under golvet.
Den kvadratiska 92mm stora fläkten skall sitta i skarvröret mellan T-röret och spjället. Jag använde en bandsåg och sågade av hörnen lite rundat så att fläkten passar i röret.
Lite sättlim täpper till den öppna biten mellan rörets rundning och fläktens raka sidor. Skarvröret limmade jag mot T-röret och fläkten sitter sedan monterad mot T-rörets ände inne i skarvröret.
Till sist monterade jag spjället med skruvar för att möjliggöra ett eventuellt framtida byte av fläkt. På ramen till spjället sitter en bit vinkelaluminium för fastskruvning i golvet.
Här sitter hela härligheten på plats under bilen. Framför T-röret sitter en plåt i ca 45 graders lutning som stänkskydd. Den undre tallriksventilen gör det möjligt att tvätta rent om olyckan skulle vara framme igen. Fläkten sitter samtidigt skyddad i skarvröret och kan inte bli nedsölad igen och lär därför inte ta skada. Spjället längst bakåt hindrar att det stänker in vatten samt stoppar baksug vid "fel" vind.
Det hela kan kanske te sig lite klumpigt och grovt med tanke på att Thetfords ventilation bygger på en 40mm fläkt och ett ungefär lika stort ventilationsutlopp under bilen. Det jag har använt är helt vanliga 100mm ventilationsrörsenheter och en 92mm datorfläkt. Enkelt att hitta i de flesta byggvaruaffärer och väger inte mycket eftersom det är tunna väggar. Byggtiden blev kanske 3 - 4 timmar (och lika många för fotografering).