• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Översvämning i C250 - ombyggnation

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
När vi var ute med bilen senast så blev toakassetten lite för full. Vi har en Thetford C250 med ett slags SOG-liknande ventilationssystem. Det fungerar så att det finns ett rör från botten av kassetten upp till en hög nivå inne i tanken. Där sitter en flottör som skall stänga om det blir överfullt eller om det skvimpar när man kör. Antagligen har det kommit en bit toapapper i vägen så att ventilen inte stänger helt. När vi kom hem så upptäckte jag således att det svämmat över och fyllt kolfiltret som sitter under kassettutrymmet samt förstört fläkten under kolfiltret.

Efter att ha rengjort och pillat loss fläkten kunde jag konstaterat att svartvattnet antagligen följt kabeln och förstört fläktmotorn. Det såg ärgigt ut men inte speciellt grisigt. Antagligen har det inte kommit mer än några droppar dit efter att det mesta absorberats av kolfiltret.

Jag har nu byggt om Thetfords mindre lyckade ventilation. Jag började med att botanisera lite hos Kjell & Co och Clas Ohlson. Detta blev resultatet:

Toaavluftning C250 01.jpg


Alla dessa delar skall sättas ihop i denna ordning:

Toaavluftning C250 02.jpg


Så här blir det ihopsatt och skall sedan monteras under bilen med det övre hålet i det liggande T-röret centrerat under utloppshålet från toaventilationen. Jag limmade fast två runda tallriksventiler, ett i var ände av T-rörets genomgående del. Det övre har ingen tallrik utan tjänar bara som fläns för att kunna skruva fast det hela under golvet.

Toaavluftning C250 03.jpg


Den kvadratiska 92mm stora fläkten skall sitta i skarvröret mellan T-röret och spjället. Jag använde en bandsåg och sågade av hörnen lite rundat så att fläkten passar i röret.

Toaavluftning C250 04.jpg


Lite sättlim täpper till den öppna biten mellan rörets rundning och fläktens raka sidor. Skarvröret limmade jag mot T-röret och fläkten sitter sedan monterad mot T-rörets ände inne i skarvröret.

Toaavluftning C250 05.jpg


Till sist monterade jag spjället med skruvar för att möjliggöra ett eventuellt framtida byte av fläkt. På ramen till spjället sitter en bit vinkelaluminium för fastskruvning i golvet.


Toaavluftning C250 06.jpg

Här sitter hela härligheten på plats under bilen. Framför T-röret sitter en plåt i ca 45 graders lutning som stänkskydd. Den undre tallriksventilen gör det möjligt att tvätta rent om olyckan skulle vara framme igen. Fläkten sitter samtidigt skyddad i skarvröret och kan inte bli nedsölad igen och lär därför inte ta skada. Spjället längst bakåt hindrar att det stänker in vatten samt stoppar baksug vid "fel" vind.

Toaavluftning C250 07.jpg


Det hela kan kanske te sig lite klumpigt och grovt med tanke på att Thetfords ventilation bygger på en 40mm fläkt och ett ungefär lika stort ventilationsutlopp under bilen. Det jag har använt är helt vanliga 100mm ventilationsrörsenheter och en 92mm datorfläkt. Enkelt att hitta i de flesta byggvaruaffärer och väger inte mycket eftersom det är tunna väggar. Byggtiden blev kanske 3 - 4 timmar (och lika många för fotografering).
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Översvämning i C250 - ombyggnation

Jag ser att det finns fler fotoproffs i den har klubben.Snygga bilder Michael.
//Lars
:yes:
 
Senast ändrad:
Toppen