• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överspänningsskydd till husbilen

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Efter att ha läst på om SCHAUDT elektro block som är vanligt förekommande i våra husbilar, så har det blivit klart för mig att det är en viktig rekommendation från SCHAUDT att man har ett överspänningsskydd monterat i husbilen direkt efter handsken/kontakten på inkommande kabel för husbilens anslutning 230V anslutning.
Det är trots denna rekommendation vanligt att ett stort antal husbilar saknar sådant överspänningsskydd, därför att husbilstillverkaren vill spara in på kostnader.
Har ni sådant överspänningsskydd monterat i er husbil. Om inte kan det vara en vettig investering för att skydda elektroniken i elektroblocket. Investeringen för ett bra skydd är ca 800:-, vilket är en blygsam summa att jämföra med ett haveri av elektroblocket.

Jag har också lärt mig att man inte skall starta husbilens motor samtidigt som man har 230V anslutet. Detta är speciellt viktigt om man inte har ett överspänningsskydd monterat.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Men, om blixten slår i elstolpen, då är det en fördel att inte va inkopplad.

Krister

.... eller, vilket nog är det troligaste, om blixten slår ner i luftledningarna fram till ställplatsen/campingen. Den elektriska aktiviteten i luften under åskväder kan också orsaka överspänning i 230-nätet utan att blixten slår ner.

MVH
Hans
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Detta har en bekant för ett antal år sedan drabbats av.
Han besökte en camping i Sverige med sin nya Rapido och var på kvällen inbjuden till en granne.
Ett åskoväder drog över området.
Helt plötsligt såg han parabolen på sin husbil leva sitt eget liv.
När han gick bort och öppnade dörren till husbilen var den full med rök. Hela elsystemet utslaget. Det blev bärgning från platsen.
Det var svårt att hitta någon verkstad som ville reparera skadorna. Och det tog ett år innan han fick tillbaka sin bil, som aldrig blev fri från uppdykande elfel.
Denna gång hade det slagit ner i ett närliggande elskåp, i systemet han var inkopplad på.
Och bara drabbat bekantens bil.

Krister.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Om man installerar åskskydd så skall man tänka på att man väljer något avancerat (dyrt) annars kan man vara utan.
Det billiga innehåller endast en varistor som kortsluter (leder bort) strömmen när en viss spänning uppnåtts. Problemet med dessa är att de reagerar alldeles för sakta så en strömspik hinner förbi innan varistorn reagerar.
En bra åskskydd skall förutom en eller flera varistorer innehålla gasurladdningsrör, helst mer än ett. Tre ger ett effektiv skydd.
Gasurladdningsrören reagerar blixtsnabbt på överspänning, på någon mikrosekund, och tar upp den första strömtoppen innan varistorerna reagerar och gör "det tunga jobbet".
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Mitt elblock har problem med interna strömförsörjningen och säkring på 2.5a och det slutar med all 12 v utslagen. Jag funderar på en spänningsregulator på den kabeln, är det någon som har kunskap om detta? Har bytt ebl flera gånger och tanken på att elen i mitt garage kanske har något med det att göra, transsienter? Jag har ett överspänningsskydd nu på inkommande 220v . Kan en regulator hjälpa?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Kan man genom att sätta denna imellan 220v in i husbilen typ göra strömmen mindre skadlig vad gäller strömspikar m.m?
Jag vill skydda mitt ebl ne237.
Du vill skydda din EBL så den inte bryter 12V om jag förstår dig rätt.
När du säger "interna strömförsörjningen", vad menar du då? Är det strömförsörjningen till elektroniken inuti EBL du menar? Vad har säkringen på 2.5 A för uppgift? Vad är det den skall skydda?
Du säger "spänningsregulator på den kabeln", vilken kabel? Varifrån går kabeln och vart går den?

Rent allmänt så är det väldigt ovanligt att något förstörs på grund av transienter på inkommande 230V om man inte har väldigt kraftiga motorer eller svetsaggregat på samma 230V.

Nästan alla nätdelar för strömförsörjning av andra saker från 230V är hyfsat filtrerade och skyddade på 230V ingången.
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Du vill skydda din EBL så den inte bryter 12V om jag förstår dig rätt.
När du säger "interna strömförsörjningen", vad menar du då? Är det strömförsörjningen till elektroniken inuti EBL du menar? Vad har säkringen på 2.5 A för uppgift? Vad är det den skall skydda?
Du säger "spänningsregulator på den kabeln", vilken kabel? Varifrån går kabeln och vart går den?

Rent allmänt så är det väldigt ovanligt att något förstörs på grund av transienter på inkommande 230V om man inte har väldigt kraftiga motorer eller svetsaggregat på samma 230V.

Nästan alla nätdelar för strömförsörjning av andra saker från 230V är hyfsat filtrerade och skyddade på 230V ingången.
Det är den interna strömförsörjningen i ebl som slås ut, säkringen sitter utanför blocket och är ansluten till batteriet+ och är på orginal 2,5 a men nu sitter det en 5a. Den går till ebl på kontakt j18 och där finns 1. ingång d+(negativ), 2. Negativ, 3. 12v strömförsörjning modul NE2374. ingång + generator. Om jag tog bort alla anslutningar till ebl och bara satte in denna kontakt så rök den säkringen direkt. Ebl är nu lagad av Falkenbergs elektriska och dom bytte också säkringen från 2,5 till 5a. Tanken är bara att skydda ebl så gott det går.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kan det vara brytrelät i EBL mot bodelsbatteriet som du menar. Det styrs antagligen från D+. Det kan vara att det saknas en skyddsdiod på det relät.
Då kan det bli transienter när relät släpper. Det kan vara det som du har hört.
Det borde finnas fler relän som som styrs från D+ i EBL på samma ledning, kylskåp etc. Något av de reläna kan ha gått sönder, därav kortisen.

Skalman kanske kan förklara bättre.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Vad jag kan gissa så beror de problem du har haft på orsaker inuti EBL inte på yttre påverkan i form av transienter. Något gick åt skogen inuti, och förhoppningsvis har de i Falkenberg fixat det åt dig. Varför gick något sönder? Det kan ha varit dåliga lödningar, dålig komponent från början, kopplingstrådar som har legat i kläm och orsakat kortslutning m.m.

Jag skulle anta att problemet är bort och inte satsa på transientskydd på inkommande 230V. Det var troligen inte där problemet var. Har de i Falkenberg sagt något om vad de reparerade eller vilket fel dom hittade?

MVH
Hans
 
Toppen