• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överspänningsskydd till husbilen

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Efter att ha läst på om SCHAUDT elektro block som är vanligt förekommande i våra husbilar, så har det blivit klart för mig att det är en viktig rekommendation från SCHAUDT att man har ett överspänningsskydd monterat i husbilen direkt efter handsken/kontakten på inkommande kabel för husbilens anslutning 230V anslutning.
Det är trots denna rekommendation vanligt att ett stort antal husbilar saknar sådant överspänningsskydd, därför att husbilstillverkaren vill spara in på kostnader.
Har ni sådant överspänningsskydd monterat i er husbil. Om inte kan det vara en vettig investering för att skydda elektroniken i elektroblocket. Investeringen för ett bra skydd är ca 800:-, vilket är en blygsam summa att jämföra med ett haveri av elektroblocket.

Jag har också lärt mig att man inte skall starta husbilens motor samtidigt som man har 230V anslutet. Detta är speciellt viktigt om man inte har ett överspänningsskydd monterat.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Överspänningsskydd till husbilen

Hejsan, jag måste bara fråga. Vad skulle ett överspänningsskydd som skyddar 230V elprylar från överspänning p.g. av blixtnedslag, dåliga elverk på färjor m.m. kunna göra för nytta om man startar en bil som är inkopplad på 230V.

Det är nog en fördel att ta ur 230V till batteriladdaren innan bilen startas och bilens generator börjar ladda, men vad det skulle ha att göra med ett överspänningsskydd till 230V kan man undra över. Vad har du fått för förklaring på det mysteriet.

Det kan ju ev. vara bra att ha ett 12V öerspänningsskydd som skyddar TV m.m. från 12V strömspikar vid bilstart m.m. men det är ju en helt annan sak.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9418

Guest
Sv: Överspänningsskydd till husbilen

En liten undran vad detta är (förlåt uttrycket) Skitprylar där man inte kan starta bilen med 230 inkopplat.har jobbat med båtar i snart hela mitt liv och även dagens nya båtar med massa elektronik så händer det inget
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Överspänningsskydd till husbilen

Hejsan, jag måste bara fråga. Vad skulle ett överspänningsskydd som skyddar 230V elprylar från överspänning p.g. av blixtnedslag, dåliga elverk på färjor m.m. kunna göra för nytta om man startar en bil som är inkopplad på 230V.

Det är nog en fördel att ta ur 230V till batteriladdaren innan bilen startas och bilens generator börjar ladda, men vad det skulle ha att göra med ett överspänningsskydd till 230V kan man undra över. Vad har du fått för förklaring på det mysteriet.

Det kan ju ev. vara bra att ha ett 12V öerspänningsskydd som skyddar TV m.m. från 12V strömspikar vid bilstart m.m. men det är ju en helt annan sak.

M.v.h. JANKRO.

Jag är ingen expert på detta och har inte heller sett någon förklaring på det du ifrågasätter hur överspänningsskyddet kan göra nytta om man startar bilen. Jag framför endast att jag läst varningar om att inte starta bilen när 230 V är anslutet och att risken för skador ökar om överspänningsskydd saknas, då tillfälliga spänningspikar tillsammans med ladd-spänning från bilens generator kan öka skaderisken för EBL elektroniken.
Naturligtvis står det alla fritt att ignorera varningen oavsett vilken nytta överspänningsskyddet gör om bilen startas.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Överspänningsskydd till husbilen

Alla dom här överspänningsskydden , hur stora och dyra dom ser ut sá bestár dom av en komponent Varistor dom kostar nästan inget.
Köp 3 st och koppla mellan fas och noll en mellan fas och jord och den 3e mellan nolla och jord a har du ett skydd. Varistorerna skall vara 250volt dom kortsluter om nätspänningen överstiger 250V eller om det kommer en kort pik sá använd en magnetsäkkring differentionalskydd innan.
 

Bilagor

  • varistor8x.jpg
    varistor8x.jpg
    37,5 KB · Visningar: 17
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Överspänningsskydd till husbilen

Jag skrev om detta 2010 då jag fick haveri på mitt EBL och då kostade OVP 01 A 88 euro .
-----------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Bengt-Åke, ja det är en jättebra grej för att skydda 230V sakena i husbilen från spikar i nätet eller dåliga generatorer på färjor m.m. inte minst EBL'en utan kanske även TV'n hemma om man bor på landet.
Men att den skulle skydda saker när man startar bilen och generatorn börjar ladda 12V får jag inte att gå ihop.

Walle 53, det är nog mera för att inte förvirra intelligenta batteriladdare om den håller på att ladda batterierna och spänningen plöstligt ökas markant av generatorn som man kanske skall dra ur 230V innan, men det är tveksamt om det är någon fara för då skulle mina laddare vara sönder för länge sedan.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Överspänningsskydd till husbilen

Hej!

Jag har använt överspänningsskydd både med husvagnen och husbilen.
Känns tryggt. Glömmer dock av den ibland nu när man har husbil och flyttar ofta. Fast med är den alltid :)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Överspänningsskydd till husbilen

överspänningsskydd skyddar endast laddninggen av 230V

När man startar bilen slár ett relé till mellan 230 och 12v. Detta relé styrs av D plus spänningen oc ger ingen spänning över 250v
Vad som är att rekomendera är en intellegent batteriladdare som fungerar med 12 volt in och laddar bodelsbatteri oavsett typ, Denna Dc-Dc laddare borde instaleras nära batteriet. Det skulle fungera med en kraftig MPPT laddare.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Överspänningsskydd till husbilen

Schaudts problem är att deras laddare är dåligt konstruerad. Min gick sönder för jag drog ur en elförbrukare med hög effekt som var ansluten INNE i HB. Vart troligen nån induktiv gnista. Då hjälper inte ens skydd på inkommande 230V.
Inte aktuellt att reparera EBL laddaren. Den vart ersatt av en CTEK d:eek: och det har funkat i flera år nu.

Det enda som jag missar är laddning av startbatteriet men det är ordnat med en separat mindre CTEK laddare samt indikeringslampan på panelen att 230V är anslutet. Går att fixa det med man jag är för lat...

En ytterligare fördel med CTEK laddarna är att dom inte går sönder om man har dålig kvalitet på 230V sidan, t ex elverk. Dessutom kan man enkelt köpa en ny om den ev någon anledning skulle haverera. CTEK har ju snabbkoppling på sladden.

Dessutom laddar CTEK laddarna med bättre kontroll :)

Reklam för CTEK? Oavsiktligt i så fall.... bara min erfarenhet. Waeco med flera har motsvarande produkter.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Överspänningsskydd till husbilen

Har precis pratat med en ingenjör pá Cetek om Bla detta problemet

Cetek har en batteriladdare som är ny och heter [FONT=&quot]D 250 dual, den fungerar för gel ,AGM batterier. Den har 2 ingángar en för bilens generator och en MPPT för solpanel. En sádan här aparat oavsett tillverkare eller fabrikat av bra kvalite borde sitta i alla husbilar.[/FONT]
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Överspänningsskydd till husbilen

Har inte tidigare har haft något överspänningsskydd i min husbil, därför har jag nu investerat i ett sådant av märket SOLLATEC AVS30. Med min begränsade kunskap i ämnet tror jag att denna enhet har specifikationer som på ett bra sätt täcker vad som krävs för att skydda befintlig utrustning i min husbil.
 

Bilagor

  • A _Sollatek AVS30.pdf
    157,3 KB · Visningar: 148
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Överspänningsskydd till husbilen

Har inte tidigare har haft något överspänningsskydd i min husbil, därför har jag nu investerat i ett sådant av märket SOLLATEC AVS30. Med min begränsade kunskap i ämnet tror jag att denna enhet har specifikationer som på ett bra sätt täcker vad som krävs för att skydda befintlig utrustning i min husbil.

Den ser bra ut skyddar mot AC överspänningar och har ett relé med en liten fördröjning.
 

hajo 2

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Sala
HBK-Nr
7223
Medlemskap
2024
Jag har råkat ut för spikar på nätet vid åskväder. EBL boxen utslagen. Vilka enorma problem det medför näe man från tillverkaren har anpassat boxen till en massa bussar. Då går det inte att bara köpa en EBL över nätet det måste vara en som är anpassad för just det sysytem som du har. Det finns många varianter på EBL. en EBL kostar omkring 8000 kr, plus montering mm. Ett överspänningsskydd är en bra investering
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har råkat ut för spikar på nätet vid åskväder. EBL boxen utslagen. Vilka enorma problem det medför näe man från tillverkaren har anpassat boxen till en massa bussar. Då går det inte att bara köpa en EBL över nätet det måste vara en som är anpassad för just det sysytem som du har. Det finns många varianter på EBL. en EBL kostar omkring 8000 kr, plus montering mm. Ett överspänningsskydd är en bra investering
Jag är inte övertygad att ett överspänningskydd klarar skydda bilen vid åska,jag drar alltid ur 230V sladden vid åska.
 
Toppen