Pelle plutt
HBK Medlem
Är det ngn som vet hur Transportstyrelsen (polisen) räknar ut överlast på husbilen och vad det kostar att ha överlast? Kan man bli av med sitt "B" körkort om man har överlast?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag måste ställa frågan.Varför ens sätta sig i den siutationen. Köra med överlast? Sedan utsätta sig själva och andra för fara och sedan undra vad böterna blir? Varför i fridens namn ta denna risk ?????2179
HejDe flesta som blir bötfällda är helt ovetande om att de kör med överlast. De litar på siffrorna i registreringsbeviset.
Sedan är det väl tveksamt om man utsätter sig och andra för fara för att man kör med 100 kg övervikt?
Hej Det där med överlast är ett lagbrott om man har 10kg eller 1500 kg för mycket det är kan vi vara överens om. vad är det som säjer att överlasten stoppar vid 100 kg?
Det finns de som har vägt upp sina bilar till 4250 kg. Den överlasten på 750 kg är betydligt farligare ur trafiksäkerhetssynpunkt än något hundratal kg övervikt på en bil med totalvikt 3500 kg. Även om det är lagligt.
Jag tror inte att någon kör med för hög vikt medvetet eftersom man riskerar både böter och indraget körkort.
Amatören skrev:
"Sen så utsätter man ju andra för fara lika mycket som någon som höjt totalvikten på bilen och därmed lyckas få med sig samma last."
Ett litet missförstånd här. Det går inte väga upp bilen om inte chassiet är byggt för högre vikt. För att väga upp min Kabe på MB-chassie från 3.500 kg till 3.800 kg så krävdes ombyggnad av framvagnen (för närmare 40.000. Rimligen skall bilen vara säkrare på väg efter ombyggnad än om jag hade överlastat.
aake