• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Böter för övervikt ?

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
En intressant fråga
Det talas mycket om övervikt mm på forumet. Är det någon som verkligen fått böter för detta och vad kostade det eller vad blev det för påföljder?
T.ex fick lasta ur bilen innan man fick fortsätta.
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Böter för övervikt ?

tror nog hästsläp ligger bättre till i statistiken över fordon som blir börfällda för överlast av naturliga skäl,ja menar,många hästsläp har ju inte mer i lastförmåga än att dom kan köra ett får eller två.
men ju mer det skrivs på sådana här forum och i tidningar ju mer får dom upp ögonen på det,det genererar ju skatteintäkter..
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Böter för övervikt ?

fd. grannen var glad som en lärka för en bot på 10.000 efter tinget. Vikarierande domare hade inte koll på läget så han slapp indraget kort (250kg övervikt).
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Böter för övervikt ?

fd. grannen var glad som en lärka för en bot på 10.000 efter tinget. Vikarierande domare hade inte koll på läget så han slapp indraget kort (250kg övervikt).
... eller så var det det som domaren hade eftersom överlast inte finns som kriterie för indraget körkort...
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.842
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Böter för övervikt ?

...nja, för oss husbilister handlar det inte om s k överlast, utan om överskriden maxlast. Från 1 - 50 % är böterna mellan 2000 til 4000 kronor. Vid högre överträdelse blir det rapport till åklagare. Tycker din kommentar är direkt vilseledande!

Krister N
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Böter för övervikt ?

men kanske däremot vårdslöshet i trafik kan leda till indraget körkort.

Det kan man säkert bli dömd för om man framför ett fordon som bedöms som trafikfarligt på grund av lastens vikt.

Vårdslöshet i trafik ger 2 - 10 månaders indragning
Grov vårdslöshet ger 12 - 30 månaders indragning
 
Senast redigerad av en moderator:

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.530
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Böter för övervikt ?

Hej

På vår "gamla" Frankia som hade en maxvikt av 3500 kg innan jag vägde upp den till 4000 kg, fick vi böter i Helsingborg. Vi hade ca 300% övervikt (över 50% går till åklagaren). Vår bil hade en för hög tjänstevikt i förhållande till max totalvikt. Lastvikt endast ca 200kg. :confused:

Det blev böter på 4000:- som fastställdes av åklagaren. Bara att pröjsa och se glad ut.:twitcy:
 
F

F.d. 9073

Guest
Sv: Böter för övervikt ?

fd. grannen var glad som en lärka för en bot på 10.000 efter tinget. Vikarierande domare hade inte koll på läget så han slapp indraget kort (250kg övervikt).
Det är inte tingsrätterna, som drar in körtkort, det är länsstyrelserna.
 
F

F.d. 1826

Guest
Sv: Böter för övervikt ?

Hej

På vår "gamla" Frankia som hade en maxvikt av 3500 kg innan jag vägde upp den till 4000 kg, fick vi böter i Helsingborg. Vi hade ca 300% övervikt (över 50% går till åklagaren). Vår bil hade en för hög tjänstevikt i förhållande till max totalvikt. Lastvikt endast ca 200kg. :confused:

Det blev böter på 4000:- som fastställdes av åklagaren. Bara att pröjsa och se glad ut.:twitcy:

Bra info kring denna fråga här och på andra håll tycker jag som kan sammanfattas med:
Uppenbarligen förekommer det böter och om tjänstevikten ligger för nära 3500 kg så blir det inte möjligt att lasta bilen så mycket som man har behov av.
En fråga som då dyker upp för den som funderar på att köpa bil för första gången blir: Behöver man be att få kontrollväga sina nya bil innan man erlägger full betalning (det framgår på flera platser i forumet att tjänstevikten konstant verkar underskattas av säljsidan)? Är försäljarna vana/ovana vid det en sådan begäran?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Böter för övervikt ?

Har talat med min säljare och han har för avsikt att efter detta kontrollväga alla bilar med totalvikt 3500 kg, eftersom det tydligen är dom som är mest känsliga när dom börjar bli över 7 m
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Böter för övervikt ?

men kanske däremot vårdslöshet i trafik kan leda till indraget körkort.

Det kan man säkert bli dömd för om man framför ett fordon som bedöms som trafikfarligt på grund av lastens vikt.

Vårdslöshet i trafik ger 2 - 10 månaders indragning
Grov vårdslöshet ger 12 - 30 månaders indragning
Och vad mer att tänka på - jo att den som då sitter med ett giltigt B-kort från 1996 eller tidigare kan, mista sin möjlighet/undantag att som nu få köra husbilar tyngre än 3,5 ton - det kanske känns betydligt mer än själva böterna?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.842
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Böter för övervikt ?

Bra info kring denna fråga här och på andra håll tycker jag som kan sammanfattas med:
Uppenbarligen förekommer det böter och om tjänstevikten ligger för nära 3500 kg så blir det inte möjligt att lasta bilen så mycket som man har behov av.
En fråga som då dyker upp för den som funderar på att köpa bil för första gången blir: Behöver man be att få kontrollväga sina nya bil innan man erlägger full betalning (det framgår på flera platser i forumet att tjänstevikten konstant verkar underskattas av säljsidan)? Är försäljarna vana/ovana vid det en sådan begäran?

Det borde absoluta vara en rimlig begäran! Är det någon som provat med en ny bil? Jag köpte min bil begagnad, men en provkörning till vågen utanför Helsingborg var ett krav före köp och det hade min gamle hovleverantör inget emot! :)

Krister N
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Böter för övervikt ?

Problem med överlast var en av anledningarna när vi bytte husbil senast. Nu lastar vi oroliga 1100 kg. Vi har aldrig ertappats men är ganska säkra på att vi kört med för mycket last ganska ofta. Mvh Matts Torebring
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Böter för övervikt ?

Och vad mer att tänka på - jo att den som då sitter med ett giltigt B-kort från 1996 eller tidigare kan, mista sin möjlighet/undantag att som nu få köra husbilar tyngre än 3,5 ton - det kanske känns betydligt mer än själva böterna?

För egen del är jag inte säker på om det räcker med ett indraget körkort för att mista behörigheten att köra tyngre än 3,5t. Tror att det gäller när körkortet återkallas, dvs man får börja från skratch.:confused:
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Böter för övervikt ?

Kilona kan snabbt fara iväg... Fyller vi vattentankarna har vi genast gjort av med 700kg av totalt ca 3.500kg lastvikt... Men än så länge har vi inte behövt fundera på att lämna något hemma på grund av vikten :)
 
Toppen