Vad kostar det egentligen i böter att åka med överlast inom Sverige?
Jag har tex maxlast 3500kg, har vägt bilen med lite extra utrustning till ca 3200kg istället för 3050 som den "borde" väga. Jag har alltså runt 300kg på mig, vilket är rätt ok i sammanhanget. Vi åker oftast 2 pers i bilen. Jag brukar se till att inte ha så mycket färskvatten och tömma avloppstanken innan vi åker, men jag kan tänka mig att jag ibland ligger på mellan 100 och 200kg överlast om man har handlat på sig mycket prylar tex. Nu kan jag troligen inte väga upp mitt Fiatchassi från 2011, har för mig att 3500kg är max på det, men om det gick skulle det tydligen kosta runt 8-9000:- med alla kostnader. Frågan är om det är värt det? Jag har hittills aldrig blivit stoppad med någon av mina tre husbilar, och läser man i trådarna här så är det en försvinnande liten del som faktiskt fått böta för överlast. Är risken verkligen så stor och bötesbeloppen så betydande att det är värt besväret och pengarna att tex väga upp en bil från 3500kg till 3850kg?
(Om man nu inte till varje pris vill vara 100% laglydig, då finns det ju inga alternativ.)