• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överklagan fordonsskatt

F

F.d. 55989

Guest
Sv: Överklagan fordonsskatt

Varför överklaga då skatten sänkts med närmare 2000kr
Cashing
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Överklagan fordonsskatt

Bäste Kjell Åkerlund!

Jag har inte på något sätt utpekat just dig (eller någon annan specifik HBK-medlem) som fuskare.

Jag har enbart uttryckt mig i allmänna ordalag, och anser fortfarande att "Montreals" beskrivning i inlägg # 12 (som också är i allmänna ordalag) är helt tillfyllest.

Därmed är denna del av "diskussionen" avslutad för min del.

Pålle
 

Kjell o Gertie Åkerlund

FD HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2293
Medlemskap
2023
Sv: Överklagan fordonsskatt

Jag tänker också avsluta med att berätta vad ordet FUSK har för betydelse nämligen.Bedrägeri,oärlighet,oegentligheter,lurendrejeri och fuffens.Tycker inte någon klubbmedlem skall bli kallad för det.
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Sv: Överklagan fordonsskatt

Överklagade min fordonsskatt i April till Skatteverket. Fick ett mail som svar att handläggningen kunde ta tid eftersom de hade många överklagande att handlägga.
I slutet av juni fick jag ett brev från dom, där sades att " Skatteverket utreder dessa ärenden men utredningen är ännu inte klar".
Det som man utreder är "den fordonsskatt som tagits ut med ett administrativt fastställt koldioxidvärde som grund".
Tydligen är inte sista ordet sagt i detta ämne. Verkar som att att alla överklagande har gett som resultat att man ser över reglerna igen.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Överklagan fordonsskatt

Jag har inte fått något svar ännu, i alla fall inte mejl-vägen. Kanske ligger hemma i postlådan eller hos grannen.
Min klagan gällde den nya formeln som ökade vår CO2 utsläpp med 50 g/km genom en formel som saknar all verklighetsförankring. Fordonet hade specificerade CO2 värden från MB (Hedin bil) och om man ska kalla MB eller Hedin för "fuskare", ja då tycker jag att det är lite väl att ta i.

Nu är det också så att vi har till och med hunnit testa förbrukning i över 2000 mil, vilket stämmer överens med tillverkarens siffror. Tro det eller ej, men vi hamnade på 0,66 l/mil genom Finland. Om det berodde på "medvind" och-eller brist på backar, det kan jag inte svara på. Än har vi inte lyckats komma över en liter milen trots all "bergsbestigning".
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Överklagan fordonsskatt

Vissa tillverkare, importörer och ägare har tidigare år fuskat.

Vissa husbilsägare har skrutit om detta, bland annat på detta forum.

Detta har medfört att myndigheterna fått upp ögonen för fusket, och därför numera inte accepterar de deklarerade CO2-värden som fastställts INNAN bilen ändrade status från lastbil till husbil/pb2.

Några få personers agerande har således drabbat hela husbilskollektivet.
 
Senast ändrad:

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Sv: Överklagan fordonsskatt

Vilka är det som inte accepterar angivna CO2 värden? Är det transportstyrelsen eller är det skatteverket?
Om det är så att man inte accepterar angivna värden, varför tar man inte bort dessa i transportstyrelsens register?
 
Toppen