• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överklagan fordonsskatt

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Är det någon som har ett lägre CO2 värde i sitt Regbevis och ändå blivit schablonbeskattad. Är det någon som har överklagat detta?
Eller har ni blivit beskattad enligt det CO2 värde som finns i Regbevis ?
Lars
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Överklagan fordonsskatt

Så här informerade Transportstyrelsen redan före årsskiftet:

Transportstyrelsen har därför, i samråd med Skatteverket, beslutat att inte registerföra ett eventuellt koldioxidvärde som finns angivet i typintyget/CoC-dokumentet. Detta innebär att ett administrativt utsläppsvärde beräknas och beskattningen sker efter skälig grund.

(Källa: Välkommen till Husvagnsbranschens Riksförbund)

En av anledningarna lär vara att många "fuskat sig till" ett lågt CO2-värde och dessutom, bl.a. på detta forum, skrutit över sin bedrift.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Överklagan fordonsskatt

Samma här Pålle! Nu har vi hunnit testa vår förbrukning under 1 800 mil och kunnat beräkna fram det verkliga CO2 utsläppet som stämmer mycket bra med Hedins marknadsföring av MB (auktoriserad och välrenommerad tillverkare) mätningar, eller är det dom som kanske "fuskar"? Fuskar dom också med AdBlue som reducerar även kväveoxider (samma växthus-fenomen som CO2), eller ljuger dom om automatlådor som drar mindre än manuella sådana? Start-stop ekonomifunktion, var omnämns den i den berömda och rättvisa formeln?

Förstår inte riktigt varför du försvarar en "formel" så som du gör, en formel som drar alla över samma kam, oavsett om man "fuskar" (som du säger) eller ej. Formeln har så många brister att det absolut är dags att ifrågasätta den på allra högsta nivå! Så mycket kan jag säga dig!

Det hade varit betydligt ärligare av skattemyndigheten att tala om att staten är i behov av pengar och att en avgift från den enorma husbilsexpansionen vore en bra skattekälla. Hittills har vi läst mest om skattesänkningar för många gamla husbilar (kul för dessa, inget fel i det), men att stödja sig på en ny "rättvis" CO2 utsläpps-formel? Jag säger inget mer...
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Överklagan fordonsskatt

Nu är väl er bil en Plåtis och där bör värdena stämma ganska väl och verkar göra så också,men en alkovbil på dryga 7 meter med ett "påhittat" värde undrar man vad dom fått fatt på det värdet.
Men i sak håller jag med dig att en nyare renare bil bör vara billigare än en gammal och "skitigare"

Lars
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Överklagan fordonsskatt

Enkelt, man har fått husbilsleverantören att skriva ut ett intyg med det nakna chassiets (utan påbyggnad/inredning) utsläppvärden och sedan skickat in detta, och ibland har det gått igenom. Några husbilsleverantörer har gjort detta genomgående. :confused:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Överklagan fordonsskatt

Förmodligen är väl inte utsläppsvärdena beräknade med ständig full last, som ju en husbil oftast har, är det någon som vet?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Överklagan fordonsskatt

Det borde dom vara eftersom handikappfordon, hantverksbilar, m.m. ofta kör på gränsen. Dessutom ser man när man kör att förbrukningen är låg.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Överklagan fordonsskatt

Om jag också skall gissa, så gissar jag att det finns någon slags medellast som deklarationen skall omfatta, men det kanske är någon som vet? :)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Överklagan fordonsskatt

Nu är vi väl alla ute och gissar lite men det är väl rimligt att anta att man utgått från tjänstevikten i någon form. Precis som man gör när man beräknar bränsleförbrukning och utsläpp i vanliga fall.
Det är givetvis också det mest rättvisa att utgå från. En olastad plåtis drar självklart alltid mer bränsle än en olastad skåpbil.
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Sv: Överklagan fordonsskatt

Vad jag inte kan förstå är varför Transportstyrelsen för in CO2 värdena i Regbeviset, om det nu är "fuskvärden". De borde i så fall ta bort alla dessa värden.
Misstänker att det är väl som när Skatteverket klassade alla manuella som automatlåda om det inte framgick i Regbeviset. Skulle vara intressant att veta hur många procent som verkligen har fått sänkt fordonsskatt.

Lars
 
Toppen