• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Östgöta Camp Mantorp

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Östgöta Camp Mantorp

Denna diskussion pågår i detta forum med jämna mellanrum. Den drabbar i stort sett alla husbilshandlare.
Bernt
Förstår nog inte riktigt vad du menar, är läget OK därför att det drabbar i stort sett alla husbilshandlare och att diskussionen därmed skulle vara onödig för att den ofta förekommer (= utan att någon satt ner foten)!?

I det läget anser jag att man ska peka ut de husbilshandlare som missköter sig som ovan och därigenom varna andra och med detta utöva en tydlig press på de i branschen som missköter sig (svart lista?), så att de måste bättra sig för att få sälja sina HB.

Husbilsköparen ska vara i centrum inte enbart säljaren (via ensidiga kontrakt ...), det handlar ofta om stora pengar 1 husbil kostar ofta lika mycket som 3-4 personbilar eller som ett hus i vissa delar av landet. Visst har det skrivits mycket men trots det så tycks inget ha hänt inom denna närmast "hästhandelsliknande", sjuka, dåligt reglerade verksamhet (säljaren skyddad, kunden i stort set oskyddad) och det tycker jag är fel.

Hur skulle det fungera om vi köpte ex hus, personbilar och annat lika aningslöst som vi impulsköper ca 3'-4' nya husbilar i sverige varje år?
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Östgöta Camp Mantorp

Alla är tydligen överens om hur dom är ändå ser jag massa oliktänkande som handlar där ändå, varför undrar jag varje gång men sista idioten är aldrig född.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Östgöta Camp Mantorp

Verkstadschefen heter Elart i efternamn men han är bra det är ägaren och hans son som är problemet med underbemanning och okunskap.
 
S

Sara & Micke

Guest
Sv: Östgöta Camp Mantorp

Nu har vi ringt Östgöta Camp i Mantorp flera dagar och det är omöjligt att få något svar på verkstaden. Man får stå i telefonkö jättelänge o sen kopplas det bara bort.
Dom säljer bilarna men när man vill ha någon service möts man av stor nonchalans.
Nästa gång vi byter husbil vänder vi oss till en annan firma där de är mer servicemedvetna!! Nu undrar jag om det är fler än vi som har samma erfarenheter av detta företag? Bernt Sellgren
icon13.gif
icon13.gif
icon13.gif

Jag har köpt bil av dom och råkat ut för exakt samma problem.
T.ex väntar jag på att få en ny servicebok av dom eftersom den saknades vid leveransen, har gått 1 år nu...

/Micke
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Östgöta Camp Mantorp

Jag har köpt bil av dom och råkat ut för exakt samma problem.
T.ex väntar jag på att få en ny servicebok av dom eftersom den saknades vid leveransen, har gått 1 år nu...

/Micke
Ha tålamod Micke,1 år är inte lång tid för ÖC,det mesta får man ordna på egen hand om det över huvud taget ska bli utfört.
Tur att man är rätt teknisk (eget tycke)
Mvh Bernt
 
F

F.d. 3337

Guest
Sv: Östgöta Camp Mantorp

Drevet går!!!!

Börjar någon klaga på en säljare, ett företag eller nåt annat i detta forum så är drevet igång, gu nåde den som blir utsatt.

Köpte min första bil på ÖC en begagnad Dethleffs, affären fungerade utmärkt, tillmötesgående säljare och när vi fick köra bilen till verkstad en extra gång pga en reparation som dom missat innan leverans fick vi ersättning för reskostnaden utan problem.
När året efter växellådan pajade (Fiat och femman) byttes delarna utan kostnad och utan snack.

Tror nog att dom flesta som köper en bil av ÖC är nöjda "om du är nöjd berättar du det för tio personer och om du är missnöjd berättar du det för hundra".

Hasse
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Östgöta Camp Mantorp

Drevet går!!!!

Börjar någon klaga på en säljare, ett företag eller nåt annat i detta forum så är drevet igång, gu nåde den som blir utsatt.

Köpte min första bil på ÖC en begagnad Dethleffs, affären fungerade utmärkt, tillmötesgående säljare och när vi fick köra bilen till verkstad en extra gång pga en reparation som dom missat innan leverans fick vi ersättning för reskostnaden utan problem.
När året efter växellådan pajade (Fiat och femman) byttes delarna utan kostnad och utan snack.

Tror nog att dom flesta som köper en bil av ÖC är nöjda "om du är nöjd berättar du det för tio personer och om du är missnöjd berättar du det för hundra".

Hasse
Ja Du Hasse,men när ingenting hjälper,då blir det ju" ett drev" som Du skriver.
Ingen vore ju lyckligare än vi som drabbas om vi slapp detta.
Det är ju upp till företagen att hålla sådana här skriverier borta,men som en föetagare sa en gång,"jag skiter om reklamen jag får är posetiv eller negativ huvudsaken att jag blir omnämd"
Bernt
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Östgöta Camp Mantorp

Drevet går!!!!

Börjar någon klaga på en säljare, ett företag eller nåt annat i detta forum så är drevet igång, gu nåde den som blir utsatt.

Köpte min första bil på ÖC en begagnad Dethleffs, affären fungerade utmärkt, tillmötesgående säljare och när vi fick köra bilen till verkstad en extra gång pga en reparation som dom missat innan leverans fick vi ersättning för reskostnaden utan problem.
När året efter växellådan pajade (Fiat och femman) byttes delarna utan kostnad och utan snack.

Tror nog att dom flesta som köper en bil av ÖC är nöjda "om du är nöjd berättar du det för tio personer och om du är missnöjd berättar du det för hundra".

Hasse

Vi kan ju vända på det hela många berömmer oxå någon firma och då går det vänliga drevet:D

Föresten var det längesedan du köpte bilen?
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Östgöta Camp Mantorp

Vi kan ju vända på det hela många berömmer oxå någon firma och då går det vänliga drevet:D

Förresten var det längesedan du köpte bilen?
För precis 4 år sen.
På ÖC-Märsta,då tack vare en toppenförsäljare Tage Lindström.
Men han kan tyvärr inte påverka huvudkontoret och servisen i Mantorp.
Bernt
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Östgöta Camp Mantorp

Jag kan tänka mig att dom flesta menar Mantorp när dom klagar och inte deras återförsäljare som tar bilarna från Mantorp.
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: Östgöta Camp Mantorp

Vi köpte vår senaste husbil hos Bengt i Örkelljunga och vi har fått toppen service.
Som när vi hade fått ett stenskott på vår framruta som vi var tvungen att byta eftersom rutan fortsatte och spricka och det var veckan innan midsommar. BiÖ fixade fram en ny ruta så vi kunde åka på semester utan att riskera några missöden. Så jag har bara gott att säga om dem.
Har själv samma erfarenhet av BIÖ. Senast idag ringde jag Patrik (verkmästare) o undrade vad det var för fel med öppningen på stora takluckan, då den "rappar" över vid öppning o stängning. Han visste direkt, det var kugghjulen på vevmekanismen. Och svaret jag fick, inga problem kommer ny på posten om några dar. Det kallar jag för SERVICE!!!!! ALLA där nere på BIÖ är lika trevliga o tillmötesgående.(även fast dom är skåningar) var på skoj!! Tycker vi här uppe i Oxelösund. Lizzy o Ove. :wub::spinny:
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Östgöta Camp Mantorp

Ja du Mats alla handlare är inte lika. Jag köpte min av Auto Hallen i lomma fast
min bil är betald så har jag fortfarande samma goda service på våran bil. Jag
fick ett elfel i bodelen förra helgen så jag skickade ett sms till verkstaden och
undrade vad det kunde vara för fel döm om min förvåning när verkstadskillen
ringde mig och undrade vad det så jag förklarade mitt problem han löste det åt
mig på telefon.
Markko.:yes:

Jag menade inte försäljarna i stort utan de jag hade på ÖC
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Östgöta Camp Mantorp

Jag har köpt bil av dom och råkat ut för exakt samma problem.
T.ex väntar jag på att få en ny servicebok av dom eftersom den saknades vid leveransen, har gått 1 år nu...

/Micke

Nu har det gått så lång tid att jag glömt att jag beställde en svensk instruktionsbok till "hytten" då den saknades vid leverans , men nu har det gått 1.5 år sedan så snart kanske det kommer en leverans från ÖC
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Sv: Östgöta Camp Mantorp

I våras lämnade jag in vår husbil till Östgöta Camping för att bland annat byta en pump! Det visade sig efter en vecka att denna pump inte blivit beställd (?) (det fick jag själv ta reda på) Då vi skulle till Frankrike så valde vi att hämta vår bil och åka på vår resa! Tid beställdes till senare på pumpen säkert skulle ha kommit! När bilen sedan lämnades in denna andra gång visade det sig att fel pump kommit (Det fick jag själv ta reda på)Återigen hämtade vi vår bil med löftet att de skulle höra av sig när rätt pump kommit! Det har nu gått två veckor sedan dess! Ska snart ringa och påminna och är säker på att de glömt alltihop och inte bställt någon ny pump! Mitt intryck är att ettt lätt kaos råder!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Östgöta Camp Mantorp

Väldigt mycket negativt skrivet om ÖstGöta camping.
Ett förslag:
Vi samlar ihop oss och sammanfattar en skrivelse ner till Burstner i Kehl.
Vet att dom är väldigt hårda mot tyska handlare om sånt här förekommer och
det drabbar ju både märket och oss husbilsägare.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Östgöta Camp Mantorp

För att göra sådant, bör man nog ha mer på fötterna än att några relativt få har klagat här på forumet, jag misstänker att de har många nöjda kunder också, Bürstner är ju en av de mest sålda husnbilarna på den svenska marknaden! :wideeyed:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Östgöta Camp Mantorp

Hej Monteal, normalt delar jag dina balanserade åsikter .... - men inte i denna fråga!

1) För egen del så har jag väldigt "bra på fötterna (= skriftligt ... !)", spec i dessa frågor (se bla inlägg 19+22 ovan)
2) Att "man" plötsligt säljer mycket fler HB än tidigare ser jag inte som något bra mått på en verkstad/verksamhet - kanske blir det som i detta fall i Mantorp en eftersläpande "kvalitetskatastrof"!
3) Jag tycker att det är perfekt med ett öppet forum som detta där de som har egna erfarenheter att utbyta (om ex service, mm) verkligen kan och gör det gör det.
4) Utöver detta kan jag för egen del tillägga att jag tog ut 2 (två) st nya Bürstner Elegance 2010 en i730 i juni och en i726 i juli;
¤ i730:n fick tas tillbaka av Bürstner/Mantorp pga saknad std utrustning som av "misstag" ej monterats av fabrik (men som man tagit betalt för), felaktiga spec viktsuppgifter, och i övrigt ca >50 anmärkningar/brister redan vid utleverans (HB skulle tas tillb till fabrik men tror att den ändå sålts i Sve)
¤ i726:n efter nu snart 1 år kan denna kanske bli riktigt leveransklar men även denna behäftad med många problem.

Vet dock att Mantorp inte är ensamma om dessa fabrikations-, leverans- och verkstadsproblem (lednings-, organisations- och kompetensproblem) - inkl i många fall alltför godtrogna kunder som tror att HB-branschen fungerar lika "bra/på samma sätt" som inom ex personbilsdito.

Det snällaste man kan säga om braschen är att den som helhet är omogen och i bästa fall "under utveckling" - men jisses vilken tid det tar och vilka våndor för de kunder" som blir utsatta.

Vad jag tycker är märkligast i dessa sammanhang är snarast att så många väljer att tiga om sina "tillkortakommanden", vilket inte förbättrar situationen för nya HB-köpare!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Östgöta Camp Mantorp

Tilläggas kan att ringer man till ÖC och vill beställa någon reservdel eller vill fråga om något angående bilen så blir den första frågan från dom 'Var är bilen köpt ?' och så hanteras som kund utifrån detta. Har haft många år med försäljning av reservdelar och då frågade man alltid till vilken modell kunden sökte reservdel till, inte var kundens maskin var köpt.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Östgöta Camp Mantorp

Är man missnöjd med en tillverkare, företag, verksamhet, etc och inte tycker sig få rätsida på sina problemen så kan man göra som föreslås i följande artikel;

""Du som är missnöjd med ett företag behöver inte nöja dig med att gnälla inför dina vänner. På internet finns det sajter där du kan klaga inför hela världen. Sajter som Reco och Rejta har blivit kända, och sedan en tid får de sällskap av Don’t Buy It.
Upplägget är ungefär de samma. Leta rätt på det företag du är missnöjd med och skriv in ditt inlägg så får även framtida konsumenter veta vad du tycker.
www.dontbuyit.se
www.rejta.se
www.reco.se""
 
Toppen