• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Återkallelse av spisar med explosionsrisk från Dometic

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022

FRIVILLIG PRODUKTÅTERKALLELSE​

Läckande gasrör och gasregulatorer - Risk för allvarlig personskada!

FÖLJANDE PRODUKTER PÅVERKAS AV FRIVILLIG ÅTERKALLELSE:​


SKUMODELLFAMILJ
9600027605Dometic PI8022 EUspishäll
9600027606Dometic PI8022 12V tändning AMspishäll
9600027608Dometic PI8023 AMspishäll
9600027609Dometic MO7123kombination
9600027610Dometic MO7103kombination
9600027611Dometic MO7123kombination
9600027612Dometic MO7103 utan hålkombination
9600027613Dometic MO9722R utan tändningkombination
9600037308Dometic CE99-ZF EU värmeskyddspishäll
9600037309Dometic CE99-ZF AMspishäll
9600037310Dometic CE99-ZF OEMspishäll
9600037313Dometic CE99-DF AMspishäll
9600037314Dometic CE99-DF OEMspishäll
9600037315Dometic KSK2007Rspishäll
9600037316Dometic KSK2007R 12V tändningspishäll
9600037317Dometic PI9003spishäll
9600037318Dometic PI9023spishäll
9600037319Dometic MO9722R Piezokombination
9600037320Dometic MO9722L Piezokombination
9600037321Dometic MO9722R AMkombination
9600037322Dometic MO9722L AMkombination
9600037323Dometic MO9722R OEMkombination
9600037324Dometic MO9222Rkombination
9600037325Dometic MO9222Lkombination
9600037326Dometic MO9222Rkombination
9600049989Dometic MO9222L w. AC530kombination

HUR KONTROLLERAR jag SNABBT OM DIN SPIS PÅVERKAS

1. Är den installerade spisen den ursprungliga spisen du köpte tillsammans med ditt fordon?
Om ja , kontrollera det första registrerings- eller tillverkningsdatumet för ditt fordon.
Om detta datum är före oktober 2020 påverkas inte spisen och inget behöver göras.
Om datumet är oktober 2020 eller därefter måste du kontrollera spisens datatikett.
Om det inte är den ursprungliga installerade spisen måste du också kontrollera spisens datatikett.

2. Köpte du spisen från en återförsäljare före oktober 2020?
Om ja , påverkas inte spisen och inget behöver göras.
Om du köpte spisen från en återförsäljare i oktober 2020 eller därefter måste du
kontrollera spisens datatikett.
Om du inte har det exakta inköpsdatumet måste du också kontrollera spisens datatikett.

3. Datatiketten ska tillhandahållas tillsammans med spishandboken.
Om det inte finns tillgängligt finns datatiketten längst ned på spisen.
Om du inte har tillgång till botten av spisen kan din återförsäljare/installatör hjälpa dig med denna kontroll.

4. På datatiketten hittar du SKU: n. Om det börjar med 96000 ... och visas i listan ovan påverkas din spis.
Exempel på en datatikett fäst längst ner på en spis med SKU:
label1.png

Du kan också se bruksanvisningen för ditt fordon för den exakta produktbeskrivningen av spisen som är installerad i ditt fordon.

BILDER AV DE DRABBADE SPISARNA GES NEDAN SOM EXEMPEL:
cookers.png

Bakgrunden till detta beslut är information om ett potentiellt läckage av aggregat som är installerade i spisar (spisregulatorer och/eller matningsrör).
PÅ GRUND AV LÄCKAGET KAN EN OBESTÄMD MÄNGD GAS LÄCKA UNDER PRODUKTERNAS LIVSLÄNGD SOM KAN ANTÄNDAS DÄR EN LÄMPLIG TÄNDKÄLLA FINNS. SOM ETT RESULTAT AV DETTA KAN EN FLAMBILDNING UPPSTÅ RUNT REGULATORERNA. DESSUTOM KAN DET I VÄRSTA FALL INTE UTESLUTAS ATT GAS-LUFTBLANDNINGEN EXPLODERAR. DETTA KAN ALLVARLIGT SKADA ANVÄNDARNA AV VÅRA PRODUKTER MEN OCKSÅ OINVOLVERADE TREDJE PARTER.

SKULLE DU HA KÖPT EN AV OVANSTÅENDE PRODUKTER, SLUTA ANVÄNDA PRODUKTEN OMEDELBART, STÄNG AVSTÄNGNINGSVENTILEN OCH HÅLL DEN STÄNGD!

Instruktioner om hur du stänger avstängningsventilen korrekt ges nedan:
diagcookers.png

När du har gjort det, kontakta din återförsäljare eller närmaste Dometic Service Partner för att snabbt och enkelt inleda alla ytterligare steg enligt våra specifikationer (testning och, om det anses nödvändigt, byte). Du hittar våra servicepartners på vår hemsida under menyposten " Hitta en återförsäljare ".

Vi ber om ursäkt för besväret och tackar uttryckligen för din förståelse.

Ditt Dometic -team
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Dometic har typnr och batchnummer på de felaktiga spisarna, bara att kolla där.
Hejsan, jag vet inte om du syftade på mitt inlägg före ditt, men vilka spisar som är/kan vara felaktiga går ju att ta reda på utan problem, jag tänkte mer på varför man inte får reda på vad som är felet eftersom de inte verkar vara så intresserade av att snabbt byta ut spisarna.
I det läget så brukar det vara dags att fixa saker och ting själv om man bara får rejäl info om problemet som många gånger kan vara en struntsak, i stället för att ha en plomberad spisel utan någon vettig förklaring alls.

Om de här obekräftade uppgifterna stämmer taget från en tidning för fem månader sedan, så kan det ta en väldans tid, och uppgifter om hur testning sker om man är intresserad borde finnas.......
"Obekräftade uppgifter gör gällande att det i Europa berör fler än 40 000 enheter som måste åtgärdas men det har inte gått att nå Dometic för att få antalet verifierat, inte heller hur problemet ska åtgärdas."

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

roker

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej, och tack alla som engagerar sig. Vi köpte en Knaus van med den farliga spisen i somras, men har inte fått upplysningar från vår husbilshandlare här i Gävle, jag undrar nu om man har rätt att kräva en utbytesspis ? , och är det Dometic som står för kostnaden ?
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej. Vi har nu efter kontakt med vår Knaus återförsäljare fått information om att man själv kan kontrollera om spisen tillhör de farliga, man ska ta bort plastvredet på gasolreglaget, om det är silverfärgat ( utstick som syns ) är den tydligen godkänd, men är den guldfärgad är den inte godkänd. Är det fler som fått den förklaringen ?. vi blev efter samtal med åf, verkstad anmodade att komma förbi och visa upp spisen, tyvärr hade de inte tid att titta på vår spis, men fotade SKU nummer, och skulle återkomma om vi har en farlig spis, men än har vi inte hört av åf. vi har SKU,9600037310. enligt listan defekt och potentiellt farlig under sin livslängd, känns att man inte är välkommen , och tas på allvar när vi påpekade detta. Vad göra ? den som har ett bra svar , vänligen ring mig. mvh. Rolf Lind tel; 0730672838.
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Fick meddelande av min husbilsåterförsäljare i november att vi hade felaktig spis i vår nya Knaus. Husbilslandet erbjöds sig t.o.m. att montera ur en felfri spis ur en lagerbil och montera i vår bil om vi skulle åka söderut under vintern. Nu blev det ingen resa på grund av världsläget, utan vi fick en ny spis monterad i februari. Mycket bra service av vår återförsäljare på Husbilslandet.
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej. Fick ni en till modellen likadan spis ? eller monterade de in en trelågig, eller vad. tacksam för svar för vi tänker inte släppa denna fråga och hoppas på att ingen gas läcker, gäller att kräva byte innan garantitiden utgått.
mvh, Rolf .
 

Sövestad

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Ystad
HBK-Nr
29253
Medlemskap
2024
Hej. Fick ni en till modellen likadan spis ? eller monterade de in en trelågig, eller vad. tacksam för svar för vi tänker inte släppa denna fråga och hoppas på att ingen gas läcker, gäller att kräva byte innan garantitiden utgått.
mvh, Rolf .
Hej. Det var jag som startade denna diskussion i annan tråd innan, och jag har haft flertalet samtal med MSB (eftersom vi pratar om gas) om att återkallelsen inte hanteras korrekt, och Konsumentverket när det gäller rättigheter. Det finns tydliga regelverk som är till kundens fördel, jag lyfte det med min åf att jag avsåg att lämna in en anmälan mot dom och generalagenten, ställde även frågan i Råd&Rön som publicerades i Oktober tror jag det var. Om man inte kan byta ut spisen inom rimlig tid (detta är flytande men mer än ett par månader innebär att rimlig tid är passerad), och om det begränsar användandet av produkten har du rätt till kompensation. Att inte kunna använda en spis i en husbil/husvagn anses som omfattande begränsning när det kommer till nyttjande. Så informera åf att antingen byter dom ut nu, eller så anmäler du dom. Du få hjälp med det hos din lokala konsumentvägledare. För mig tog det 48 timmar att få det åtgärdat, innan jag lyfte det till nästa nivå var det ingen som kunde säga om det skulle ta 1, 2 eller 12 månader. Så istället för känslor, ta det rätt väg, informera vilken väg du tänker ta, och jag lovar att man hittar lösningar som ex. Husbilslandet, så gjorde även min åf, tog ut en spis i en annan bil, annars skulle dom vara tvungna att ersätta mig.

Lycka till
 
Toppen