• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Återkallelse av spisar med explosionsrisk från Dometic

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022

FRIVILLIG PRODUKTÅTERKALLELSE​

Läckande gasrör och gasregulatorer - Risk för allvarlig personskada!

FÖLJANDE PRODUKTER PÅVERKAS AV FRIVILLIG ÅTERKALLELSE:​


SKUMODELLFAMILJ
9600027605Dometic PI8022 EUspishäll
9600027606Dometic PI8022 12V tändning AMspishäll
9600027608Dometic PI8023 AMspishäll
9600027609Dometic MO7123kombination
9600027610Dometic MO7103kombination
9600027611Dometic MO7123kombination
9600027612Dometic MO7103 utan hålkombination
9600027613Dometic MO9722R utan tändningkombination
9600037308Dometic CE99-ZF EU värmeskyddspishäll
9600037309Dometic CE99-ZF AMspishäll
9600037310Dometic CE99-ZF OEMspishäll
9600037313Dometic CE99-DF AMspishäll
9600037314Dometic CE99-DF OEMspishäll
9600037315Dometic KSK2007Rspishäll
9600037316Dometic KSK2007R 12V tändningspishäll
9600037317Dometic PI9003spishäll
9600037318Dometic PI9023spishäll
9600037319Dometic MO9722R Piezokombination
9600037320Dometic MO9722L Piezokombination
9600037321Dometic MO9722R AMkombination
9600037322Dometic MO9722L AMkombination
9600037323Dometic MO9722R OEMkombination
9600037324Dometic MO9222Rkombination
9600037325Dometic MO9222Lkombination
9600037326Dometic MO9222Rkombination
9600049989Dometic MO9222L w. AC530kombination

HUR KONTROLLERAR jag SNABBT OM DIN SPIS PÅVERKAS

1. Är den installerade spisen den ursprungliga spisen du köpte tillsammans med ditt fordon?
Om ja , kontrollera det första registrerings- eller tillverkningsdatumet för ditt fordon.
Om detta datum är före oktober 2020 påverkas inte spisen och inget behöver göras.
Om datumet är oktober 2020 eller därefter måste du kontrollera spisens datatikett.
Om det inte är den ursprungliga installerade spisen måste du också kontrollera spisens datatikett.

2. Köpte du spisen från en återförsäljare före oktober 2020?
Om ja , påverkas inte spisen och inget behöver göras.
Om du köpte spisen från en återförsäljare i oktober 2020 eller därefter måste du
kontrollera spisens datatikett.
Om du inte har det exakta inköpsdatumet måste du också kontrollera spisens datatikett.

3. Datatiketten ska tillhandahållas tillsammans med spishandboken.
Om det inte finns tillgängligt finns datatiketten längst ned på spisen.
Om du inte har tillgång till botten av spisen kan din återförsäljare/installatör hjälpa dig med denna kontroll.

4. På datatiketten hittar du SKU: n. Om det börjar med 96000 ... och visas i listan ovan påverkas din spis.
Exempel på en datatikett fäst längst ner på en spis med SKU:
label1.png

Du kan också se bruksanvisningen för ditt fordon för den exakta produktbeskrivningen av spisen som är installerad i ditt fordon.

BILDER AV DE DRABBADE SPISARNA GES NEDAN SOM EXEMPEL:
cookers.png

Bakgrunden till detta beslut är information om ett potentiellt läckage av aggregat som är installerade i spisar (spisregulatorer och/eller matningsrör).
PÅ GRUND AV LÄCKAGET KAN EN OBESTÄMD MÄNGD GAS LÄCKA UNDER PRODUKTERNAS LIVSLÄNGD SOM KAN ANTÄNDAS DÄR EN LÄMPLIG TÄNDKÄLLA FINNS. SOM ETT RESULTAT AV DETTA KAN EN FLAMBILDNING UPPSTÅ RUNT REGULATORERNA. DESSUTOM KAN DET I VÄRSTA FALL INTE UTESLUTAS ATT GAS-LUFTBLANDNINGEN EXPLODERAR. DETTA KAN ALLVARLIGT SKADA ANVÄNDARNA AV VÅRA PRODUKTER MEN OCKSÅ OINVOLVERADE TREDJE PARTER.

SKULLE DU HA KÖPT EN AV OVANSTÅENDE PRODUKTER, SLUTA ANVÄNDA PRODUKTEN OMEDELBART, STÄNG AVSTÄNGNINGSVENTILEN OCH HÅLL DEN STÄNGD!

Instruktioner om hur du stänger avstängningsventilen korrekt ges nedan:
diagcookers.png

När du har gjort det, kontakta din återförsäljare eller närmaste Dometic Service Partner för att snabbt och enkelt inleda alla ytterligare steg enligt våra specifikationer (testning och, om det anses nödvändigt, byte). Du hittar våra servicepartners på vår hemsida under menyposten " Hitta en återförsäljare ".

Vi ber om ursäkt för besväret och tackar uttryckligen för din förståelse.

Ditt Dometic -team
 

Sövestad

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Ystad
HBK-Nr
29253
Medlemskap
2024
Fast det jag egentligen undrar, för vi är drabbade precis som många många andra, är att det inte finns uppgifter när enheterna kan/skall bytas ut varken hos få eller generalagent. Och så många som är drabbade, hur gör folk, använder ändå trots livsfara, eller har man inte fått information från sin år. Vi fick vår sent, hade ingen aning om detta och nu har man plomberat spisen. En så stor påverkan som påverkar många som har fått sin nya bil efter oktober 2020 vilket borde ha renderat mer prat i forumet.
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Fast det jag egentligen undrar, för vi är drabbade precis som många många andra, är att det inte finns uppgifter när enheterna kan/skall bytas ut varken hos få eller generalagent. Och så många som är drabbade, hur gör folk, använder ändå trots livsfara, eller har man inte fått information från sin år. Vi fick vår sent, hade ingen aning om detta och nu har man plomberat spisen. En så stor påverkan som påverkar många som har fått sin nya bil efter oktober 2020 vilket borde ha renderat mer prat i forumet.
Nu är jag ju inte själva drabbad, men hur fick du Sövestad informationen om detta allvarliga problem/återkallelse, var det från återförsäljaren eller Dometic själva?
 

Sövestad

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Ystad
HBK-Nr
29253
Medlemskap
2024
min Ett mail från åf i mitten på augusti. Men jag vet åtminstone en åf som inte har meddelat sina kunder, visste inte att dom behövde göra det än mindre vad dom skulle göra! Detta efter jag kontaktade dom för att de om utbytet kunde ske hos dom istället för där jag köpte min bil.
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
min Ett mail från åf i mitten på augusti. Men jag vet åtminstone en åf som inte har meddelat sina kunder, visste inte att dom behövde göra det än mindre vad dom skulle göra! Detta efter jag kontaktade dom för att de om utbytet kunde ske hos dom istället för där jag köpte min bil.
Ok, då känns det ju som om Dometic inte "vill" ta detta på allvar eftersom inte ens ÅF har info om detta(om detta nu stämmer), mycket underligt om du frågar mig!
Och att dessutom kalla återkallelsen för "Frivillig" återkallelse när det finns risk för personskada gör ju saken än märkligare.
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Rätt så intressant det här.
Spisen kan explodera ingen utbyteskampanj via husbilsfabrikanterna.
Hade de varit ett problem på bilen som kan orsaka personskada hade blivit utbyteskampanj pga lagar och skadestånd.
 

Sövestad

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Ystad
HBK-Nr
29253
Medlemskap
2024
Hej!
Hur har det gått för er?
Har ni fått spisen utbytt?

Mvh Göran S.
Ja, men det krävdes en del extraordinära åtgärder. Det som förvånar mig är att det verkar som samtliga 4 husbilstidningar inte alls kritiserar bristen på kommunikation kring detta, men man är väl rätt för att man skall tappa annonsörer, för deras brist på agerande rimmar inte med journalistyrket. Husbil&Husvagn hade en blänkare kring det efter påstötningar från min sida men inte mer. Och som Peter säger, hade det varit bil- eller annan produkt hade det varit uppmärksammat i all media, synneråhet när Dometic även skriver explosionsrisk! Men jag återkommer till min förvåning att inte ens i detta forum pratas det om det, det måste vara f.n så mycket mer intressant än bygga om batteri eller hur får man toa att fungera på vintern.

Göran du har nog kvar mitt nummer, ring mig så skall jag berätta hur jag gjorde.

Alla husbilskompisar, varför verkar vi ta så lätt på detta?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det intressanta skulle väl också vara att få reda på vad det är som är fel på så många spisar. En del kan vara felaktiga, en del kan bli felaktiga inom tiden de används o.s.v.
En bra förklaring på vad som är eller kan vara fel borde väl vara med i det långa diffusa meddelandet. Är det felkonstruerade delar eller är det bara någon felaktig O-ring som halkat in i tillverkningen, eller någon klant som slarvat med monteringen av själva spiseln, så felet är lätt att konstatera eller kolla.
Åka till en verkstad och åtgärden blir att de plomberar huvudkranen till spiseln så de har ryggen fria om kunden tar bort plomberingen när det blir dags att laga mat verkar som i många andra underliga fall i campingvärlden helt vansinnigt.
Samtidigt som, har det redan skett ett flertal bränder, eller är problemet så litet eller diffust att inget ännu har hänt, eller kan det bli en liten puff om spiseln hanteras på ett visst sätt ??????

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det intressanta skulle väl också vara att få reda på vad det är som är fel på så många spisar. En del kan vara felaktiga, en del kan bli felaktiga inom tiden de används o.s.v.
En bra förklaring på vad som är eller kan vara fel borde väl vara med i det långa diffusa meddelandet. Är det felkonstruerade delar eller är det bara någon felaktig O-ring som halkat in i tillverkningen, eller någon klant som slarvat med monteringen av själva spiseln, så felet är lätt att konstatera eller kolla.
Åka till en verkstad och åtgärden blir att de plomberar huvudkranen till spiseln så de har ryggen fria om kunden tar bort plomberingen när det blir dags att laga mat verkar som i många andra underliga fall i campingvärlden helt vansinnigt.
Samtidigt som, har det redan skett ett flertal bränder, eller är problemet så litet eller diffust att inget ännu har hänt, eller kan det bli en liten puff om spiseln hanteras på ett visst sätt ??????

M.v.h. JANKRO.

Jag är ju med på ett par tyska forum, där är ju underlaget väldigt mycket större än här, och jag har inte sett att det har hänt något där heller! :)
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Jag har haft en av dom felaktiga spisarna, vilket Fri-Bo husvagnar snabbt konstaterades i slutet av nov.-21 och dom beställde en ny spis. Den kom första veckan i februari och är nu monterad i min bil. Bilen var köpt mars -21 av Husbilslandet och dom var också mycket hjälpsamma att trycka på om snabb leverans. Det som var dåligt, var att Dometic inte var tydliga av vad som gällde och att dom inte snabbt kunde leverera en ersättningsspis. Som tur var var min bil avställd under denna period, annars hade jag fakturerat Dometic stillestånd, om det varit under säsong.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
I inlägg ≠1 står det att det kan bli flambildning runt regulatorerna. Även att det kan läcka ut gas och att den kan antändas.
Det står inte vad det är för fel och vad som orsakar gasläckaget.

Jag hade ett läckage på min gamla Cramer spis, 30 år gammal. Det var en av regulatorerna som läckte. Gasen som läckte ut antändes av kylskåpet.
Enligt Fogas bör man packa om regulatorerna var tionde år. De fixade felet.

Scenariot är likt det som Dometic beskriver.
Det kan vara samma slags fel med dom nyare spisarna.
Att regulatorerna kan börja att läcka.
 

Sövestad

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Ystad
HBK-Nr
29253
Medlemskap
2024
Hej PL8 och alla andra. Varför berättar jag inte på forumet, det handlar mer om att jag inte vill bli hänvisad till av alla, jag har nog inte setts med blida ögon överallt för att jag inte gav mig och för mig är detta utagerat för egen del. Göran och jag har haft kontakt förut när det gäller själva valet av husbil om jag inte missminner mig, därav att jag bad honom ringa mig.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
I inlägg ≠1 står det att det kan bli flambildning runt regulatorerna. Även att det kan läcka ut gas och att den kan antändas.
Det står inte vad det är för fel och vad som orsakar gasläckaget.

Jag hade ett läckage på min gamla Cramer spis, 30 år gammal. Det var en av regulatorerna som läckte. Gasen som läckte ut antändes av kylskåpet.
Enligt Fogas bör man packa om regulatorerna var tionde år. De fixade felet.

Scenariot är likt det som Dometic beskriver.
Det kan vara samma slags fel med dom nyare spisarna.
Att regulatorerna kan börja att läcka.
Ja, det vore ju just väldigt intressant att få veta om det är risk för samma läckage som kan bli av bla. a. nötta O-ringar normalt efter tjugo år och i så fall om det ex. "bara" beror på felaktiga tätningar, eller felaktiga mått på tätytorna. Eller om det ex. kan läcka i någon skarv eller liknande.
Det verkar ju som ett helt onödigt hemlighållande.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen