• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Återkallelse av bl a Fiat husbilar

BEN111

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Lund
HBK-Nr
3198
Medlemskap
2024
I senaste numret av den tyska husbilstidningen Reisemobil International, nr 1/2018, sid 81, som kom ut nu i december 2017, finns en artikel där tidningen berättar att Fiat i Tyskland återkallar (Rückrufaktion) 38 233 fordon av typ Ducato 2.3 Mjet E 6 tillverkade under tiden febr 2016 till juli 2017.
Fordonen, inkl husbilar, har sålts i hela världen, varav 18 005 i Tyskland,
I Sverige således flera tusen husbilar av den aktuella typen.

Man får intrycket i artikeln att tyska motsv till Transportstyrelsen/Trafikverket varit inblandad i beslutet att återkalla de aktuella fordonen.

Efter att ha läst artikeln kontaktade jag svenska Fiat som inte kände till problemet och f n inte kommer att vidtaga någon åtgärd.

Vi får således avvakta och se om liknande problem uppstår i Sverige med bilarna. Bra om vi rapporterar om dessa i detta forum för uppföljning och ev åtgärder.
Kanske någon medlem i Motormännen har kontakt med organisationens jurister som kan dessa frågor ur rätts- och konsumentsynpunkt.
Ni som köpt husbilar i Tyskland - från den aktuella perioden - får gärna återkomma med info som berör återkallelsen.

Artikeln fritt översatt med hjälp av Google Translate:

"Fiat: Återkallandeaktion"
"Ducato till verkstad"

"Fiat har startat en återkallningskampanj tillsammans med tyska motsv till Transportstyrelsen/Trafikverket (Kraftfahrt-Bundesamt) .
Det riktar sig till Ducato 2.3 Mjet E 6 från produktionsperioden febr 2016 till juli 2017.
Över hela världen finns 38 233 fordon, varav 18 005 enheter i Tyskland. Dessa siffror inkluderar husbilar.
I den aktuella modellen kan EGR-rören bryta eller gå sönder p g a bristande tillverkning. Den kan komma i kontakt med generatorn, vilket i värsta fall medför kostslutning eller t o m brand.
Ägarna till alla berörda fordon har skriftligen anmodats att besöka en verkstad. Där kontrolleras EGR-rörets fastsättning och ersätts vid behov.
Kontrollen tar strax under 30 min, ev byte en knapp timme.
För kunden kostar åtgärderna ingenting."

Bengt
 

nilhol

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalix
HBK-Nr
3160
Medlemskap
2024
Sv: Återkallelse av bl a Fiat husbilar

Jag har kontaktat Fiat och de skickar ut ett brev till berörda fiat ägare.
Det finns två kampanjer till berörda modellen, så jag mejlat dom vad
den andra kampanjen gäller. :confused:
 

Jarmo å Åsa

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Håbo
HBK-Nr
7588
Medlemskap
2024
Sv: Återkallelse av bl a Fiat husbilar

Hej o god fortsättning.

Min Fiat verkstad som jag anlitat lite tidigare ringde mig och berätta om återkallelsen. Så jag lämnade in bilen,det var dels EGR röret som skulle kollas/bytas. Men även kontroll någon värmeväxlare och uppdatering i databoxen ingick. Det visade sig att värmeväxlaren på min bil va sprucken, så bilen har stått på verkstan i 2 veckor nu,i väntan på nya delar. Man får åka dit 2 ggr,1 gång för kontroll o uppdatering. Sen en gång för byte av rör o eventuellt av värmeväxlare. Kan tänka mig att det tagit extra lång tid pga helgerna nu.

Ha de gott
Hälsn Jarmo
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Återkallelse av bl a Fiat husbilar

Min bil är tillverkad under ovan nämnda tid, har slagit in mitt nummer på Fiat hemsida, inga uppdateringar säger den!
Ni som ska in med bilarna på verkstad har ni nya Euro6?
 
P

Peter Pettersson

Guest
Sv: Återkallelse av bl a Fiat husbilar

Detta gäller väll bara euro 6 motorer ?
 
Toppen