I senaste numret av den tyska husbilstidningen Reisemobil International, nr 1/2018, sid 81, som kom ut nu i december 2017, finns en artikel där tidningen berättar att Fiat i Tyskland återkallar (Rückrufaktion) 38 233 fordon av typ Ducato 2.3 Mjet E 6 tillverkade under tiden febr 2016 till juli 2017.
Fordonen, inkl husbilar, har sålts i hela världen, varav 18 005 i Tyskland,
I Sverige således flera tusen husbilar av den aktuella typen.
Man får intrycket i artikeln att tyska motsv till Transportstyrelsen/Trafikverket varit inblandad i beslutet att återkalla de aktuella fordonen.
Efter att ha läst artikeln kontaktade jag svenska Fiat som inte kände till problemet och f n inte kommer att vidtaga någon åtgärd.
Vi får således avvakta och se om liknande problem uppstår i Sverige med bilarna. Bra om vi rapporterar om dessa i detta forum för uppföljning och ev åtgärder.
Kanske någon medlem i Motormännen har kontakt med organisationens jurister som kan dessa frågor ur rätts- och konsumentsynpunkt.
Ni som köpt husbilar i Tyskland - från den aktuella perioden - får gärna återkomma med info som berör återkallelsen.
Artikeln fritt översatt med hjälp av Google Translate:
"Fiat: Återkallandeaktion"
"Ducato till verkstad"
"Fiat har startat en återkallningskampanj tillsammans med tyska motsv till Transportstyrelsen/Trafikverket (Kraftfahrt-Bundesamt) .
Det riktar sig till Ducato 2.3 Mjet E 6 från produktionsperioden febr 2016 till juli 2017.
Över hela världen finns 38 233 fordon, varav 18 005 enheter i Tyskland. Dessa siffror inkluderar husbilar.
I den aktuella modellen kan EGR-rören bryta eller gå sönder p g a bristande tillverkning. Den kan komma i kontakt med generatorn, vilket i värsta fall medför kostslutning eller t o m brand.
Ägarna till alla berörda fordon har skriftligen anmodats att besöka en verkstad. Där kontrolleras EGR-rörets fastsättning och ersätts vid behov.
Kontrollen tar strax under 30 min, ev byte en knapp timme.
För kunden kostar åtgärderna ingenting."
Bengt
Fordonen, inkl husbilar, har sålts i hela världen, varav 18 005 i Tyskland,
I Sverige således flera tusen husbilar av den aktuella typen.
Man får intrycket i artikeln att tyska motsv till Transportstyrelsen/Trafikverket varit inblandad i beslutet att återkalla de aktuella fordonen.
Efter att ha läst artikeln kontaktade jag svenska Fiat som inte kände till problemet och f n inte kommer att vidtaga någon åtgärd.
Vi får således avvakta och se om liknande problem uppstår i Sverige med bilarna. Bra om vi rapporterar om dessa i detta forum för uppföljning och ev åtgärder.
Kanske någon medlem i Motormännen har kontakt med organisationens jurister som kan dessa frågor ur rätts- och konsumentsynpunkt.
Ni som köpt husbilar i Tyskland - från den aktuella perioden - får gärna återkomma med info som berör återkallelsen.
Artikeln fritt översatt med hjälp av Google Translate:
"Fiat: Återkallandeaktion"
"Ducato till verkstad"
"Fiat har startat en återkallningskampanj tillsammans med tyska motsv till Transportstyrelsen/Trafikverket (Kraftfahrt-Bundesamt) .
Det riktar sig till Ducato 2.3 Mjet E 6 från produktionsperioden febr 2016 till juli 2017.
Över hela världen finns 38 233 fordon, varav 18 005 enheter i Tyskland. Dessa siffror inkluderar husbilar.
I den aktuella modellen kan EGR-rören bryta eller gå sönder p g a bristande tillverkning. Den kan komma i kontakt med generatorn, vilket i värsta fall medför kostslutning eller t o m brand.
Ägarna till alla berörda fordon har skriftligen anmodats att besöka en verkstad. Där kontrolleras EGR-rörets fastsättning och ersätts vid behov.
Kontrollen tar strax under 30 min, ev byte en knapp timme.
För kunden kostar åtgärderna ingenting."
Bengt