Magnus Strandberg
HBK Medlem
Vi har en 150HK 2017, tillverkad April 2017, står ingenting på Fiatcamper
Har du reggat bilen med ditt VIN nummer. Om inte gör det så underlättar det
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Vi har en 150HK 2017, tillverkad April 2017, står ingenting på Fiatcamper
Ja det har jag gjort.Har du reggat bilen med ditt VIN nummer. Om inte gör det så underlättar det
Någon som upplevt att den blivit slöare efter uppdatering, jag avvaktar då med uppdateringE nr är väl olika avgaskrav. E3 är väl strängare krav . Har ni samma motor? Låter ut som det är med ww. I med egr ventil o programvara. Risken är att bilen blir tröttare om det är som ww. Hört att kunder klaga på det efter deras omprogamering.
Mats
Vilken motor har du?Fick upp min bil oxå Fiat ducato 2017/04 ringde Hedins bil. Jaha sa dom och hittade inte bilen i deras system, men återkommer sa dom. Så en få la se vad dom säger
Motorn är multijet 2.3 150hk. La in mitt VIN nummer i fiat appen. Typ numret har jag inte just nu, lite tidigt just nu på morronen.Vilken motor har du?
Typgodkännandenummer?
Såja nu har jag typgodkännandet e1*2007/46*0766Motorn är multijet 2.3 150hk. La in mitt VIN nummer i fiat appen. Typ numret har jag inte just nu, lite tidigt just nu på morronen.
Jag har E1*2007/46*0766*15 och den har fortfarande inte fått kallelse för serviceSåja nu har jag typgodkännandet e1*2007/46*0766
Ingenting på chassiekontrollen menar jag.Jag har inte heller fått kallelse, men enligt chassiekontrollen så ska jag till verkstad.
Jag har 2,3 Liter 177 Hk. Nr. E1*2007/46*0768*07, så man får väl vänta och se.
I senaste numret av tyska husbilstidningen Reisemobil International, nr 1/2018, som kom ut i december i år, sid 81, finns en artikel där tidningen berättar att Fiat i Tyskland återkallar (rückrufaktion) 38 233 fordon av typ Dukato 2.3 Mjet E 6, tillverkade under tiden februari 2016 och juli 2017. Fordonen, inkl husbilar, har sålts i hela världen, varav 18 005 i Tyskland.
Man får intrycket av artikeln att tyska motsv till Transportstyrelsen eller Trafikverket har varit inblandat i beslutet att återkalla de aktuella fordonen.
Efter artikeln har jag kontaktat svenska Fiat som inte kände till problemet och f n inte kommer att vidtaga några åtgärder.
Vi får således avvakta och se om liknande problem uppstår eller upptäcks i Sverige. Bra om vi rapporterar om dessa i detta forum för uppföljning och ev åtgärder.
Kanske någon medlem i Motormännen har kontakt med organisationens jurister som är vana att hantera liknande problem.
Även ni medlemmar i HBK som köpt husbilar i Tyskland kan informera om återkallandet.
Artikeln fritt översatt med hjälp av Google:
Fiat: Rückrufaktion
"Dukato till verkstäder"
"Fiat har startat en återkallningskampanj tillsammans med tyska motsvarigheten till Transportstyrelsen/Trafikverket. Det riktar sig till Dukato 2.3 Mjet E 6 från produktionsperioden febr 2016 till juli 2017.
Över hela världen finns 38 233 fordon, varav 18 005 i Tyskland. I dessa siffror inkluderas husbilar.
I modellen kan EGR-rören bryta eller gå sönder p g a bristande tillverkning. Den kan komma i kontakt med generatorn, vilket i värsta fall medför kortslutning eller t o m brand.
Ägarna till alla berörda fordonen har skriftligen anmodats att besöka en verkstad. Där kontrolleras EGR-rörets fastsättning och ersätts vid behov.
Kontrollen tar strax under 30 min, ev byte en knapp timme.
För kunden kostar åtgärderna ingenting".
Bengt