• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Återkallande av bl a Fiat husbilar 2016-2017

Nu har jag inga flikar i min Fiat camper app, telefonen är android baserad. Men i appen så har jag nått som ser ut som stopljus som finns i vägkorsningar. Där kom det upp en siffra en 1 på röd bakgrung. Går man in där så kommer man vidare. Har inte varningen dykt upp så är det inget

Men förutsättning är ju att du lagt in ditt chassinummer
 
Nu fick jag rött.
Någon som fått detta åtgärdat?
Hur lång tid tog reparationen?
Måste grillen på bilen plockas bort? Jag har extraljusfäste monterat med låsmuttrar mm
 
Min lämnas på morronen hämtas på eftermiddagen. Vad dom gör, ingen aning. Det bryr jag mig inte om. Huvudsaken allt går rätt till och garantin fortsätter att gälla
men det bryr jag mig om då jag eventuellt måste skruva en del själv
Varför citerar du när du ändå inte kan svara på vettigt sätt?
 
Hej!
Var idag hos Fiat-service Hedins bil och kollade min Ducato -17 tillverkad hösten -16 3 st återkallelse punkter, bokat tid 4/4 för kontroll samt uppmaning att stämma av innan kontrollen så att det inte tillkommit några ytterliggare återkallelsepunkter.
Dags att Fiat själva ger information till berörda kunder
 
Fiat vet ju inte vart bilarna går när väl husbilsbyggarna har sålt dom vidare. Då är ju inte bilen någon Fiat utan en Hymer, Detleffs o.s.v. Men du kan ju anmäla dej på Fiat Camper Contact, då kan du logga in själv och kolla.
 
Har gjort så, tycker ändå att Fiat borde ha koll på var deras produkter tar vägen, vilken fabrikant som inhandlat respektive enhet spelar inte någon roll. Min garanti är ju just hos Fiat.
 
Enligt senaste numret av tyska tidningen Reisemobil så har flera husbilsägare som berörts av denna återkallelse och då med byte av delar, råkat ut för långa stillestånd pga Fiat inte kunnat leverera nya delar.
 
Har gjort så, tycker ändå att Fiat borde ha koll på var deras produkter tar vägen, vilken fabrikant som inhandlat respektive enhet spelar inte någon roll. Min garanti är ju just hos Fiat.

Hur skulle dom kunna hålla reda på det, det skulle ju kräva en lång rapporteringskedja: Fiat-husbilstillverkare-importör-handlare.

Detta borde i sådant fall vara husbilshandlarens uppgift, att anmäla bilen han säljer till Camper Contact. Tänk bara fortsättningen, anmäla kylskåpet till Dometic, pannan till Truma..? :)
 
Lämnade in min bil (årsmodell 2017, uttagen hösten 2016) för 3 veckor sedan och de bytte det de skulle enligt återkallelsen vilket tog ca 30 minuter, dock hade det felet orsakat mer skador på intilliggande delar och Fiat har ännu inte levererat dessa extra delar utan krånglar med verkstan. När väl de delarna kommer så behöver de sedan en hel dag för att demontera och montera dessa..
 
Var på Fiat verkstad (västerås) igår för att höra vad som skall åtgärdas. har ej hört något från Fiat innan, utan "syns" i Fiat appen. Enligt Fiat, så är det en "klämma" på något rör! Dessutom "om" det är fel på tändningslåset, så skall även den bytas och till sist en "frivillig" uppdatering av mjukvara. Är det någon på forumet som gjort denna "frivilliga" uppdatering och vad gör den isf. Fick ej något svar på denna fråga på Fiat!
Man är lite skeptisk till vad denna uppdatering gör, blir bilen slöare mm.
 
Var på Fiat verkstad (västerås) igår för att höra vad som skall åtgärdas. har ej hört något från Fiat innan, utan "syns" i Fiat appen. Enligt Fiat, så är det en "klämma" på något rör! Dessutom "om" det är fel på tändningslåset, så skall även den bytas och till sist en "frivillig" uppdatering av mjukvara. Är det någon på forumet som gjort denna "frivilliga" uppdatering och vad gör den isf. Fick ej något svar på denna fråga på Fiat!
Man är lite skeptisk till vad denna uppdatering gör, blir bilen slöare mm.
Låter som samma som för oss, alltså inte detta EGR problem.
På vår skulle en uppdatering göra bilen slöare, men vi har BSR
 
Låter som samma som för oss, alltså inte detta EGR problem.
På vår skulle en uppdatering göra bilen slöare, men vi har BSR

Hur kan det vara möjligt att en uppdatering kan göra bilen slöare? Kräver inte Fiat att man ska ha den senaste programvaran för att dom vet att det är det bästa för bilen. tänker på min nya Passat där man får lite medelande om att man ska komma till verkstan för att uppdatera programvaror för att tillverkaren kommit på att det är det som fungerar bäst.
 
Hur kan det vara möjligt att en uppdatering kan göra bilen slöare? Kräver inte Fiat att man ska ha den senaste programvaran för att dom vet att det är det bästa för bilen. tänker på min nya Passat där man får lite medelande om att man ska komma till verkstan för att uppdatera programvaror för att tillverkaren kommit på att det är det som fungerar bäst.

Nja att tillverkaren har kommit på att det fungerar bättre är väll en sanning med modifikation.
skulle mer vilja påstå att dom är mer eller mindre tvingade till att anpassa mjukvaran i bilen för å få ner utsläppen till den nivå dom har angett vid certifieringen.
Nu förutsätter jag visserligen att det är en diesel vi pratar om :)
 
Hur kan det vara möjligt att en uppdatering kan göra bilen slöare? Kräver inte Fiat att man ska ha den senaste programvaran för att dom vet att det är det bästa för bilen. tänker på min nya Passat där man får lite medelande om att man ska komma till verkstan för att uppdatera programvaror för att tillverkaren kommit på att det är det som fungerar bäst.
DÅ vi har en BSR mjukvara så försvinner den om bilen uppdateras med en Fiat mjukvara, men jag har så jag kan lägga in BSR igen
 
Tillbaka
Toppen