• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Alla service intervaller m.m. kommer fr.o.m. 2013 vara var man/kvinna tillgängligt enl. EU6 krav.

Service ///OBS inte Garantijobb!/// kommer således att bli fritt att nyttja utanför "märkes verkstäder" då varje tillverkare
blir skyldig att tillhandahålla all nödvändig service information.

Nästa steg från fordonstillverkare kommer bli audit'ar på "icke märkesverkstäder" som framgent kräver tillgång till att få utföra garantiarbeten.

Åter till service på HB.
Så länge motorgaranti / karossgaranti råder i nuvarande läge, så kommer även II-handsvärdet att vara marknaden till gagn...
= En väl dokumenterad servicebok kommer att ge ett högre 2-H-Värde. Några år framöver är det upp till var & en av oss att avgöra vilket som tillför var och en mest...

Mvh.
En som fortfarande följer service rekommendationerna oavsett vad ett år till..
Vad gör en service på en märkesverkstad för skillnad i budget, när vi köpt en HB för mellan en ½milj. & 2milj. pengar?
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Jag har inte så stor förtroende till stora märkesverktäder har upplevt själv fusk med service tror mer på dom mindre verkstäderna som är mer beroende av bra utförda jobb och ha kunderna kvar
När jag har möjlighet så gör jag jobbet själv då vet jag att det blir utfört
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

För min del är det enbart för att få stämpeln i boken och att jag då hoppas på att värdet eller att den är lite mera lättsåld den dagen då jag säljer husbilen .

Det är ju alltid en grundkostnad i olja och filter så det är ju arbetskostnaden man får betala sen är det ju hur mycket man uppskattar att slippa göra det .

När det gäller personbilen så gör jag allt själv och varenda gång som jag lämnat in bilen så har det varit klant arsl.. /okunniga/ ej intresserade arbetare som gjort jobbet .

Då har det iofs varit försäkringsjobb och recall som gjorts men men .

Olja och oljefilter byter jag 1 gång/år + tvättar+oljar in luftfiltrena är KN-filter (4 olika bilar 1 husbil och givetvis 3st audi quattro´s).
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Lejoh´s senaste inlägg är ju en riktig femetta, tack för det!

Jag besökte idag vår lokala Fiat-verkstad och diskuterade situationen. De menar nog väl i och för sig när de absolut rekommenderar att låta göra en 4 årsservice innan bilen blivit 4 år sedan första besiktningen. Främst för att hålla liv i de olika fabriksgarantierna och för att uppdatera servicehäftet - för min egen skull sa dom.

Kostnaden för en sådan service inkl den som rör rostskyddsgarantin kommer enligt verkstaden att gå på minst 5500.- inkl oljebytet och oljefiltret i motorn. Om jag då själv utför det sistnämnda, så lär jag väl kunna spara åtminstone en tusenlapp.

Ungefär motsvarande kostnad för en 3.000 milaservice på min V70 lär det väl bli, men det är som Lejoh säger en viss skillnad betr körsträckan.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Vid läsning av inläggen ovan förleds man "tro", att husbilens årsservicekostnader enbart består av olje- och filterbyten men är det verkligen så mot bakgrund av länkens rubrik?

Upplever att olje-/filterbytet enbart representerar en liten del av husbilens totala servicekostnader (skötsel) som även "måste" omfatta bla chassie med bromssystem, mm samt påbyggnad/inrede (= inredet är för Bürstners del, inte knutet till servicekrav mer än en årlig fuktkontroll som utförs gratis av dem i 5 år)!
Jfr fuktkontroll med vår tidigare Hobby750 som kostade oss >700Sek/årskontroll i 5 års tid hos Forsbergs fritid, kanske samma nu för att bevara fuktgarantin (vet inte)?

Genom att alla Bürstner från modellår 2010 är försedd med "vidlyftigare garantier" än tidigare; dvs 3 år på "Fiatdelen inkl chassie" och 5 år på Bürstners påbyggnadsdel så uppstår en del konsekvenser betr synen på servicejobb och vem som utför dem.

Utökade garantier kanske är ett bra(?) marknadsargument för påbyggaren (Bürstner) för att värna sina intressen/intäkter även på eftermarknaden och möjligen också bidra till att höja sina produktens framtida markadsvärde, kvalitesimage, mm?
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

25 liter, då syns det knappt på stickan :)

Jag gör olje- (29 liter kvalitetsolja från fat/cipax) och filterbyte när det behövs (har blivit varje år hittils, men funderar på att hoppa över i år då vi bara rullat runt 500 mil), och däremellan blir det småkrafs såsom smörjning av gångjärn, påfyllning av fett via nipplar och allmän översyn.
Finns alltid nått smått att pyssla med...
 
Senast redigerad av en moderator:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Hehehe... Humor!
När vi förut drev den enda privatägda turnébussen med egen scen, (15x2,6x4m)
Då var det likt Ice-man, fast 40L olja..! Å typ nedan, rundsmörjning: 4L.. :wink:

Så jädra skönt med husbil & släp så ni anar inte!!!!


Trevlig Helg HBK'are!

Nu snackar vi :wideeyed:. 4-litaren används troligen till allmän rundsmörjning :twitcy:
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Hade en "mindre" buss innan (12m), men en gammal dröm om en dubbeldäckare låg i bakhuvudet och malde o vips så stod det två bussar utanför (innan jag sålt den första).
Ångrar inte det en sekund! Jätteskönt med plats.
Den dagen jag tycker det är något besvär att köra den så får vi se, då blir det väl en 5,99m HB. Men för närvarande tycker jag den är "smidig som en katt".
Stollen, det är rätt stor skillnad på 15m och 12m (12150mm för att vara exakt) när man ska in på trånga utrymmen. Medsvängande boogie gör inte saken sämre.

Well, nu var det ju service vi behandlar i tråden...
Har man tillgång till verkstad och lite vilja så är det ganska enkelt att sköta själv. Hade kanske inte gjort det själv på en helt ny bil, men det kanske man borde:
Min kollega lämnade in sin bil på märkesverkstad o när han körde sina 4 mil hem så började rubbet lysa i instrumentpanelen. Visade sig att något stolpskott glömt att dra åt oljepluggen!
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Det där med att byta olja varje år oavsett hur mycket bilen gått har hängt kvar sedan dieseloljan (och bensinen) var svavelhaltig. Då kunde det bildas svavelsyra (H2SO4) av svavlet (S) och kondensvatten (H2O). Detta frätte på lager mm.
Att låta en motor stå still i ett halvår med svavelsyra i oljan var inte bra.
Moderna oljor, speciellt syntetolja, är mycket stabilare än gamla oljor och behöver inte bytas så ofta.
Oljans förmåga att smörja försvinner inte. Oljan byts för att den blivit förorenad och att diverse tillsatser försvinner med tiden och körda mil.
Sedan skall man ha klart för sig att det där med service och att byta olja är marknadsanpassat.
Beroende på land så undersöker man hur ofta man kan "lura" in kunden för service.
En bil som har ett visst serviceintervall i Sverige kan ofta ha ett mycket längre serviceintervall i exempelvis USA där kunderna har "mer skinn på näsan" än i Sverige, och där långa serviceintervall är ett konkurrensmedel.

Jag skulle aldrig byta olja efter 500 mil och efter ett halvår.
Däremot är det bra om man kan starta motorn och låta den bli riktigt varm en gång i månaden så ev kondens försvinner. Samtidigt får packboxar mm smörjning så att rost inte kan få grepp på axlar od.

Det kunde vara det slutliga svaret på den frågan för alla framtid, kunde inte skrivet ddet med bättre ord. Okunskap är verkstädernas bäste vän.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Däremot är det bra om man kan starta motorn och låta den bli riktigt varm en gång i månaden så ev kondens försvinner.

Jag avråder bestämt från att starta en avställd motor utan att man kör 5-10 mil i anslutning till uppstarten.

Anledningen är att det inte går att få upp oljetempen på motorn utan att belasta motorn.
Tomgång, även efter kylvätskan blivit varm, värmer ej upp de ca 8 liter olja som finns i motorns tråg. Resultatet blir att mängden kondensvatten ÖKAR i motor och avgassystem.

Lägg där till att det för varje deciliter bränsle bildas lika mycket vatten vid förbränningen.
Detta vatten letar sig ned mellan kolvringar och cylindervägg och hamnar i oljan, samt naturligtvis till avgasröret, där det lägger sig i stora pölar tills avgasröret blir ordentligt varmt nästa gång.

Mitt råd är att före avställningen köra minst 5-10 mil, parkera för vintern, lyfta av batteripolen och vänta på nästa säsong.
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Lägg där till att det för varje deciliter bränsle bildas lika mycket vatten vid förbränningen.
Detta vatten letar sig ned mellan kolvringar och cylindervägg och hamnar i oljan, samt naturligtvis till avgasröret, där det lägger sig i stora pölar tills avgasröret blir ordentligt varmt nästa gång.
Om vatten passerar kolvringarna så är de bra slitna och bör bytas.
Hur kan vatten överhuvud taget kan finnas i förbränningsrummet där det vid förbränning är över 1000 grader varmt så allt ev vatten som bildas övergår i ånga?
Visst det bildas kondensvatten i avgaserna, men kör man motern på lite varv kommer katalysatorn att tända (sådan finns på nyare bilar) och dess temperatur blir då ca 700-900 grader så ev vatten förångas, ialla fall i främre delen av avgassystemet.
Att det bildas kondensvatten i avgassystemet går aldrig att undvika då temperaruren i bakre delen aldrig kommer över 100 grader.
Dessutom bär man starta motorn och köra air condition ett par gånger under vintern som beskrivits i en annan tråd.
MEN, var och en blir salig på sin tro.
;)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Om vatten passerar kolvringarna så är de bra slitna och bör bytas.
Hur kan vatten överhuvud taget kan finnas i förbränningsrummet där det vid förbränning är över 1000 grader varmt så allt ev vatten som bildas övergår i ånga?
Visst det bildas kondensvatten i avgaserna, men kör man motern på lite varv kommer katalysatorn att tända (sådan finns på nyare bilar) och dess temperatur blir då ca 700-900 grader så ev vatten förångas, ialla fall i främre delen av avgassystemet.
Att det bildas kondensvatten i avgassystemet går aldrig att undvika då temperaruren i bakre delen aldrig kommer över 100 grader.
Dessutom bär man starta motorn och köra air condition ett par gånger under vintern som beskrivits i en annan tråd.
MEN, var och en blir salig på sin tro.
;)

Jag respekterar allas tro, inte tu tal omdet.

Det jag säger ovan är fakta, inte tro.
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Hämtade ut vår idag från sk. kvalitetskontroll före besiktining
Bromsrenovering, olja, filter, packning, montering automatiskt halvljus samt en glödlampa som var trasig till den ansenliga kostnaden av 6700:-. "Det kostar att ligga på topp". De tyckte på Bildeve att kontroll av bromsar och oljebyte skall göras varje år, tycker jag också men inte hos dem


Thomas
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Varför lägga ut en massa pengar på dylika kontroller. Åk direkt till bilprovningen i stället och f å reda på vad som behöver åtgärdas. Detta med sk förbesiktngar är ett bra sätta att trygga orderingången på jobbet. Kostar ofta mer än det smakar och många gånger i onödan eller alldeles för tidigt skede.
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Eftersom vi bara haft bilen i 6 mån och den skall in på första besiktning nästa vecka bestämde vi oss för att göra det. Annars håller jag med dig.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Att vänta med underhållet till Bilprovningen klagar tycker jag är helt fel. Då är saker och ting helt slut, och man har kört med en dålig bil länge. Däremot är jag nyfiken på vad bromsrenovering på en 07:a innebär? Om inte miltalet är extremt högt, låter det som bondfångeri?! :confused:
 
Senast ändrad:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Det finns tre sorters människor man inte skall reta upp i onödan: Tulltjänstemän, poliser och besiktningsingenjörer.
Är det något på bilen som jag vet är galet, så lagar jag till det före besiktningen. Annars är det bara att betrakta protokollet som en arbetsorder.
Calle
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

jag har en besiktningsman som säger. Det här behöver bytas till nästa gång för det börjar bli slitet. Då fixar jag det. Kanonbra killle.
Ha det
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Thomas och Karin - det ni berättar är nog ingen ovanlig situation! Och inte är det så säkert att "ni ligger på topp" trots den gjorda servicen för de 6.700 kronorna.

När jag startade denna tråd med frågetecknen bakom om det är nödvändigt eller onödigt, så hade jag i tankarna, att mycket borde kunna göras på annat och billigare sätt!

Av alla dessa 550 tusen medlemmarna i HBK saknar förmodligen de allra flesta grundläggande kunskaper om hur man ska sköta om, kontrollera tämligen enkla och grundläggande saker, som vi varje vår av brist på egen kunskap, självförtroende, överdriven respekt för verkstads-stämplar i serviceboken och diverse snack om garantiers giltighet i stället och med en suck lämnar in bilen på en verkstad för dyra kostnader.

Det måste kunna göras på annat sätt!! Åtminstone det mesta av vad en årlig service omfattar, som nog aldrig går på mindre än 5-6.000.-. Olje- och filterbyten har vi ju redan talat om. Men saker som byten av luft- och bränslefilter, av glödlampor, t o m koll av bromsar och mycket annat borde väl en genomsnittlig husbilsägare kunna lära sig - av en som verkligen kan det! Då är frågan hur man kan organisera sådant? Vore det inte möjligt att hitta och engagera några typ "Bosse Bildoktorn" några helger, som i lämpliga lokaler undervisar oss? "Mekar-träffar" borde vara regelbundet återkommande. Eller är tanken inte realistisk?
 
Toppen