• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Gokväll
Man kan ju även ta en diskusion med verkstan om vad som verkligen behöver bytas med anl av låga miltal (luftfilter,bränslefilter,kupefilter etc), gjorde så själv vid första serv när bilen bara gått 700 mil efter 12 mån, verkst gjorde då bedömningen att man inte behövde byta luft-bränsle och kupefilter, utan detta gjordes på 2 års servicen då bilen nu gått ca 3000 mil.
Visst kostar servicen en del pengar ,men kan ju ändå va en vettig investering med tanke på vad jag skrev inledningsvis i detta inlägg.
Ha de gott
Claes 105
Ja det var just denna disk med "verkstaden" eller andra mer eller mindre kunniga som jag avsåg med mitt inlägg 16 ovan;

Ref; "Oklart är varför husbilar, som antalsmässigt utgör en stor grupp av fordon, inte har en för sitt ändamål uttestat/utprovat serviceschema, vad avser ex årliga körsträckor, mm. HB har en annorlunda användarprofil än ”basfordonen” (= distr bilar)! Det borde vara ”påbyggarnas bord” att minska servicekostnader för kompletta HB! Nu vidareförs aningslöst det ”man” beställt från ex Fiat = normal service för distributionsfordon!"

1) Den "kompletta årliga servicen(?)" omfattar inte enbart drivlina(ex Fiat?) utan även chassie (ex AL-KO?), dvs förutom påbyggnaden (ex Hobby, Bürstner, mfl)!
2) I värsta fall kan det bli tre olika verkstäder som ska "ge råd om vad som ska(!?) göras" och de finns i många fall kanske inte ens på samma ort! Motsvarande t.ex Fiatverkstäders folk har sannolikt inte samma inbördes kompetens/intresse, så buden kan nog bli lite spridda, dessutom kanske verkstädernas olika affärsintressen kommer in i bilden!
3) Det är detta jag avser med citatet ovan, denna problematik har "påbyggarna" inte tagit i utan problemet är fn upp till var och en av oss som enskilda husbilsägare att "lösa"!

Jag anser nog att "påbyggarna (t.ex Hobby)" skulle ta tag i denna serviceproblematik för husbilar så att servicekostnaden för husbilsägarna minimeras! Beräkning/minimering .... av servicekostnader är en självklar del som ingår i att utveckla en bil!
Detta skall ses mot bakgrund av att nu har alla vi enskilda husbilsägare problemet med hur "hantera att snåla" in på servicekostnaden med hjälp av vem ..... och hur säkra känner vi oss "med servicar i otakt"?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Jag undrar en sak, ni som tar med er egen olja till verkstaden tar ni med er hamburgare till MC Donalds och ber dom steka den:twitcy: Jag kanske har en egen bilverkstad ??

Så länge verkstaden inte säger nej till egen medhavd olja så skall de heller inte gnälla bakom kundens rygg.

Det är upp till verkstaden att avgöra om de vill serva en bil med kundens egna olja och det är upp till kunden att sen välja verkstad därefter.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Tråden gav en hel del vettiga synpunkter hittills, och var och en må välja sin modell att sköta om sin pärla.

Att byta filter och motorolja på Fiat 3l-motorn verkar ju vara tillräckligt enkelt. Enligt manualen rekommenderas "syntetisk motorolja SAE 5W-40 enligt Fiats specifikation 9.55535-N2" resp produkten SELENA WR.

Det är väl den, som kostar ca 125.- litern, men nog finns det väl andra likvärdiga eller tillräckligt bra oljor för husbilsfolk, som byter varje år resp vid årlig körsträcka av mindre än 1000 mil? Har någon något bra tips? Det känns ju dumt att fråga Fiat-verkstan vad dom använder! !

Betr införda uppgifter i serviceboken borde det väl vara helt OK att notera ett olje- och filterbyte, som man gjort själv och bifoga inköpskvitto.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Ett sätt att få ett bra pris, utan att pruta på kvaliteten, är att köpa olja i så stora kvntiteter som möjligt, direkt från en firma som handlar med oljor. 25.l förpackningar eller mera. Alla märkes oljor med rätt beteckning ( diesel motor med turbo ) fungerar.
bosse b
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

...///Betr införda uppgifter i serviceboken borde det väl vara helt OK att notera ett olje- och filterbyte, som man gjort själv och bifoga inköpskvitto.

Har sålt ett flertal personbilar/mc privat, har alltid skickat med just det du säger. Tycker dessutom att köparna varit mycket possitiva till detta, dom ser att man brytt sig om sitt fordon och kan något om det (som inte en stämpel från firma visar).
Garantierna gäller väl bara med stämplar så där får man prioritera vilket som är viktigast.
/Leif
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Tråden gav en hel del vettiga synpunkter hittills, och var och en må välja sin modell att sköta om sin pärla.

Att byta filter och motorolja på Fiat 3l-motorn verkar ju vara tillräckligt enkelt. Enligt manualen rekommenderas "syntetisk motorolja SAE 5W-40 enligt Fiats specifikation 9.55535-N2" resp produkten SELENA WR.

Det är väl den, som kostar ca 125.- litern, men nog finns det väl andra likvärdiga eller tillräckligt bra oljor för husbilsfolk, som byter varje år resp vid årlig körsträcka av mindre än 1000 mil? Har någon något bra tips? Det känns ju dumt att fråga Fiat-verkstan vad dom använder! !

Betr införda uppgifter i serviceboken borde det väl vara helt OK att notera ett olje- och filterbyte, som man gjort själv och bifoga inköpskvitto.
Till 2,8 liters motorn kan man använda en olja från biltema. Den uppfyller viskositets och kvalitetskraven. Vad mer ska man kräva?
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

:spinny:Lite tankar en fredags eftermiddag.Jag är ingen bloggare normalt men det kan ju vara trevligt med lite utbyte av funderingar. Jag skrev ett inlägg för några dar sedan som blev till en brandfackla ang egen olja vid service.Det jag skriver nu gäller inte alla(långt ifrån alla) men som verkstadsägare har jag märkt ett beteende hos vissa hb-ägare som är lite intressant.Jag har varit i bilbranschen hela mitt yrkesliv och som verkstadsägare i 17 år varav 10 som Fiat serviceverkstad.
Jag och många kollegor har ofta undrat varför en del hb-ägare är mer "ekonomiska" när det gäller sin husbil än personbilen.HBn har ju ofta ett mycket högre värde än personbilen men det diskuteras ofta vad man "måste" göra vid en service för att garanti m.m. ska gälla på husbilen. Den diskusionen kommer sällan fram på familjebilen. Om man nu måste göra en service årligen för att få en stämpel i servicehäftet så kan det väl inte vara så betungande för ekonomin.

Ett exempel på fördel med service på märkesverkstad när det gäller Fiat:
I början av 90 talet kom servicemeddelande ang oljemängd i v-låda på Ducato
Alla bilar som kom in på service skulle vi märka om oljestickan(höja övre strecket med 10 mm)så att mer olja skulle komma in i femmans drevhus. Tänk vad många v-lådor vi kanske har bytt i onödan, för det såldes många Ducato transport på den tiden

När det gäller maskinskadeförsäkring så får du göra servicen själv,var bara noga med kvitto på olja och filter med rätt datum så det stämmer med serviceintervallen, glöm inte heller att byta bränslefilter.Givetvis måste det vara en olja som fabrikanten rekomenderar.

Jag skriver inte detta för att irritera någon ,men det är lite av det som jag upplever i min vardag

Ha en fin fredagkväll

Lasse på Dorishult
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25310

Guest
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Lasse på Dorishult

Hej Lasse
Förstår vad du menar ock visst är det så, tror dock att du har missat ett inte i den nedre delen av ditt inlägg.
Om man har ett hus och allt skall vara det absolut billigaste sort, vad ger det för effekter, det ger ett underhåll som inte duger i längden utan man måste byta saker ideligen, lite så med bilar också, köp riktiga grejer o delar o låt en verkstad stoppa dit dom, i längden slipper du överraskningar som kan bli nog så dyra.
Men en sak som jag reagerar på mest är tonen i många inlägg, otroligt vad många världsmästare det finns även här, det är en aning jobbigt tycker jag.
Varför är det alltid så att en vet mest??

MVH Christer
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Hej Lasse, allt du skriver är säkert rätt. Men jag undrar nu om FIAT i Sverige är så mån om sina husbilsägare varför har de då inte kontaktat alla via bilregistret? Om det nu inte går att nå alla via återförsäljarna. Detta skulle förmodligen besparat många ägare mycket pengar, men framför allt hade skadan för FIAT inte behövt diskuteras ännu i denna dag. Enskillda verkstadsägare har säkert "rent mjöl i påsen" så ansvaret faller tillbaka på FIAT.
Leffe
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Hej Leffe
Jag tror inte det var så vanligt med återkallnings-kampanjer på den tiden ifrån mindre importörer,idag hade det nog varit annorlunda. Själv gav jag upp som Fiat service 2004 för då hade hela organisationen blivit uppsagda och Fiat sålde 50 bilar det året.

Jag hoppas verkligen att den nya importören idag har "muskler" är stabil och långsiktig för det behöver Fiat

Lasse
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Lasse på Dorishult


Men en sak som jag reagerar på mest är tonen i många inlägg, otroligt vad många världsmästare det finns även här, det är en aning jobbigt tycker jag.
Varför är det alltid så att en vet mest??

MVH Christer

Hur kommer det sig att du vet att det alltid är en som vet mest?
Skojar bara,:D

Olika åsikter i en stor soppa, det är ju det som är så kul. Jag lär mig nytt varje dag och det händer också att jag ändrar åsikt = jag utvecklas

Tänk vad trist om det bara fanns en variant av allting:(
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Det vore intressant att få veta om det är någon som har upplevt en motorskärning på en Fiatdiesel oavsett årsmodell, oljeval eller servicegrad och vad det då ansågs bero på.
Åke
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Tänk om alla verkstäder var som den jag anlitar numera , lämnar jag in HBilen eller personB för oljebyte så gör dom samtidigt en okulärbesikt av underredet, och ser dom något fel så ringer de mig ,och det är en regel som gäller för alla mekaniker där, och med den servicen betalar jag fullpris på OLJAN.
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Sådana mekaniker skulle jag vilja ha på min verkstad som kan okulärbesikta om det är glapp i tex spindelleder,styrleder m.m

Lasse på Dorishult :yes:
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Det för ju inte saken vidare att vara tykna mot varandra. Det här är väl en ganska viktig och inte så enkel fråga, eller hur?

Man kan ju ana, att Fiat, och de andra stora levererantörerna av underreden, motorer och allt vad det heter till husbilstillverkare, har skrivit och komponerat serviceprogram och -åtgärder som huvudsakligen är avsedda för den stora skara världen över av transportfordon av diverse slag, för företag och organisationer i samhället och som använder dessa i en helt annan och mycket större omfattning än den genomsnittlige husbilsägaren. Dessutom körs alla dessa transportfordon i regel året om och rattas av chaufförer, som kanske inte alltid är så försiktiga som du och jag.

Min bil är en svenskköpt 07:a, 3 liters Multijet-Fiat som inregistrerades maj -07 och har i dag gått endast 1800 mil på sommarhalvåren. Vid leveransen medföljde Fiats tjocka "instruktionsbok" med beteckningen . . . . . . . 33 siffror, utgåva 2006 samt den avsevärt tunnare "Garanti och Servicebok" med beteckningen FH00060/500/0803/300. Båda är utgivna av Italienska Bil AB och, men ingen av dessa anger klart vilket serviceprogram med vilka åtgärder kopplade till tid och/eller körsträcka, däremot anges rekommendationer om namngivna produkter att använda och att använda sig av auktoriserade Fiat-verkstäder.

Allt det där är väl inte så konstigt egentligen när det gäller alla de hundratusentals bilar, som används i någon kommersiell form. Då är det ju bara att ta kostnaderna och skicka dem vidare till konsumenterna. Visst tusan är det då viktigt att ha en fullskriven servicebok för bästa inbytespris till nästa bil, för garantifrågor osv osv.

Det där är inte vår värld! I en framtid skulle jag för alla husbilsägares bästa önska att det blir mycket annorlunda och lättare att själv kuna sköta om sin husbil i många avseenden. Det betyder säkert inte att Dorishultarn´och andra verkstadsägare blir utan jobb!
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Svar på Dorishults inlägg.

Tack för ett väldigt trevligt och sakligt inlägg.
Jag har själv reagerat på allas diskuterande på "höga" kostnader på i stort sett allt: mat, ställplatser mm., samtidigt som det i var och varannat inlägg läses "köpstark grupp" vad det beror på är en gåta för mig också.

Vad det gäller service:
Min personbil så kör jag minst 1500 mil om året, dessutom måste den vara i drift i stort sett dagligen. Har servat den på verkstad de första 10.000 milen, kommer nu att börja byta olja och filter själv i fortsättningen förutom var 4000 mil då jag lämnar in den för stor service. Oljebytet tar ca 30 min i garaget och spar minst 2000 kr. Är det snålt så Ok.
Med husbilen blir det lite annorlunda, den kör jag bara ca 600-800 mil om året, serviceintervallerna är uträknade efter ett servicefordon som kör många mil på kort tid.
Därför kommer ev. garantier att ha gått ut innan jag kört speciellt långt (gissningsvis max 5000 mil) dessutom kör jag aldrig på vintern och har den innomhusförvarad hela tiden när den inte används. Det känns för mig som jag själv lika gärna kan byta olja och filter varje år, garantin kommer jag förhoppningsvis inte att behöva utnyttja, när det skulle kunna bli aktuellt har den nog redan gått ut, jag spar en liten peng men behöver ej boka tid och vet exakt vad som är gjort. Därför byter jag olja själv. Det är inte kostnaden i sig som är problemet utan att det känns så onödigt att lämna in en bil som borde kunna gå i tre år innan nästa service.

Ps har inte någon gång tagit med mig olja till serviceverkstaden, tror inte det är så vanligt.;)

/Leif
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25310

Guest
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Hur kommer det sig att du vet att det alltid är en som vet mest?
Skojar bara,:D

Olika åsikter i en stor soppa, det är ju det som är så kul. Jag lär mig nytt varje dag och det händer också att jag ändrar åsikt = jag utvecklas

Tänk vad trist om det bara fanns en variant av allting:(

Ok det är i för sig riktigt men ibland tar det propotioner som inte är utvecklande. Men Men, så är det.

Christer
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

svar Dorishult ,nej det KAN dom inte ,men det görs på storservisen ,eller bilprovn, men det är mycket annat som kan hända , när man som vi använder bilarna på dåliga småvägar ,och ut i bärskogen å så vid alla fiskesjöar!!
 
Senast ändrad:

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Svar till Flat Mates
Tyvärr så är det nog så att det finns inga svensksålda bilar i Fiats ögon, utan bilarna som är typade för europeiska marknaden har samma garantiregler till vilket land som dom än levereras. Sen är det resp importör som kan förlänga garantiregler. Därför tror jag det blir svårt att få en ändring av reglerna för just dessa chassi som går till hb kostruktion
Men man kan ju hoppas att jag har fel (det har hänt förr faktiskt)

Svar till Lars O Margareta
Ni behöver inte bli irriterade , jag tyckte bara att jag var lite "fyndig"

Lasse på Dorishult
 
Toppen