Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Ja det var just denna disk med "verkstaden" eller andra mer eller mindre kunniga som jag avsåg med mitt inlägg 16 ovan;Gokväll
Man kan ju även ta en diskusion med verkstan om vad som verkligen behöver bytas med anl av låga miltal (luftfilter,bränslefilter,kupefilter etc), gjorde så själv vid första serv när bilen bara gått 700 mil efter 12 mån, verkst gjorde då bedömningen att man inte behövde byta luft-bränsle och kupefilter, utan detta gjordes på 2 års servicen då bilen nu gått ca 3000 mil.
Visst kostar servicen en del pengar ,men kan ju ändå va en vettig investering med tanke på vad jag skrev inledningsvis i detta inlägg.
Ha de gott
Claes 105
Jag undrar en sak, ni som tar med er egen olja till verkstaden tar ni med er hamburgare till MC Donalds och ber dom steka denJag kanske har en egen bilverkstad ??
...///Betr införda uppgifter i serviceboken borde det väl vara helt OK att notera ett olje- och filterbyte, som man gjort själv och bifoga inköpskvitto.
Till 2,8 liters motorn kan man använda en olja från biltema. Den uppfyller viskositets och kvalitetskraven. Vad mer ska man kräva?Tråden gav en hel del vettiga synpunkter hittills, och var och en må välja sin modell att sköta om sin pärla.
Att byta filter och motorolja på Fiat 3l-motorn verkar ju vara tillräckligt enkelt. Enligt manualen rekommenderas "syntetisk motorolja SAE 5W-40 enligt Fiats specifikation 9.55535-N2" resp produkten SELENA WR.
Det är väl den, som kostar ca 125.- litern, men nog finns det väl andra likvärdiga eller tillräckligt bra oljor för husbilsfolk, som byter varje år resp vid årlig körsträcka av mindre än 1000 mil? Har någon något bra tips? Det känns ju dumt att fråga Fiat-verkstan vad dom använder! !
Betr införda uppgifter i serviceboken borde det väl vara helt OK att notera ett olje- och filterbyte, som man gjort själv och bifoga inköpskvitto.
Lasse på Dorishult
Men en sak som jag reagerar på mest är tonen i många inlägg, otroligt vad många världsmästare det finns även här, det är en aning jobbigt tycker jag.
Varför är det alltid så att en vet mest??
MVH Christer
Hur kommer det sig att du vet att det alltid är en som vet mest?
Skojar bara,![]()
Olika åsikter i en stor soppa, det är ju det som är så kul. Jag lär mig nytt varje dag och det händer också att jag ändrar åsikt = jag utvecklas
Tänk vad trist om det bara fanns en variant av allting![]()