• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

J

Jimbo

Guest
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Mycket av den kunskap du efterfrågar finns redan att läsa på nätet i diverse forum.

Sen att ha någon "märkeskunnig" att fråga om lite knivigare saker är ett + i kanten.

Jag är något av en pedant med mina fordon och har tyvärr flera tråkiga erfarenheter då jag fått tillbaka mina bilar efter en service eller garantireparation.

Ibland får jag känslan av att för mekanikerna, eller teknikerna som de nu kallas, är serviceobjektet bara en slit och släng-pryl. Personligen så är man oerhört försiktig att inte repa eller lorta ner när man mekar.

Visst, när jag monterar ett drag, byter ett filter, monterar motorvärmare + kupeúttag eller monterar dieselvärmare tar det säkert 2-3 gånger längre tid.
Detta beror nog på att jag skruvar med min pärla och inte jobbar under tidspress med en hel hög väntade arbetsordrar i kundmottagningen.

De gånger jag lämnar in mina fordon till en märkesverkstad är det till en tekniker jag har en privat relation till. Detta får mig iaf att invaggas i tron om att denne är lite mer försiktig och noggrann.

MVH/
J
 
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Det måste kunna göras på annat sätt!! Åtminstone det mesta av vad en årlig service omfattar, som nog aldrig går på mindre än 5-6.000.-. Olje- och filterbyten har vi ju redan talat om. Men saker som byten av luft- och bränslefilter, av glödlampor, t o m koll av bromsar och mycket annat borde väl en genomsnittlig husbilsägare kunna lära sig - av en som verkligen kan det! Då är frågan hur man kan organisera sådant? Vore det inte möjligt att hitta och engagera några typ "Bosse Bildoktorn" några helger, som i lämpliga lokaler undervisar oss? "Mekar-träffar" borde vara regelbundet återkommande. Eller är tanken inte realistisk?

Visst går det att organisera sådana kurser. Problemet är att få tag i lämpliga lokaler mm.
Skall en sådan kurs ge något får det inte vara mer än ca 8 deltagare, annars ser man inte, och det tar för lång tid när alla skall prova på något moment.
Jag har hållit sådana kurser tidigare (dock inte på husbilar) och ett annat "problem" är att alla vill prata om SIN bil och hur saker och ting fungerar och byts på just den bilen.
Min erfarenhet är också att det är väldigt olika nivå på deltagarna. Vissa är glada om de får lära sig byta olja, olika filter, kolla/byta bromsbelägg mm enklare saker, medans andra blir besvikna om de inte får plocka ner motorn i molekyler.
Därför är det viktigt att man anger exakt på vilken nivå kursen skall hållas.

Bara några synpunkter från min sida.

// Jerry
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Jo visst, Jimbo, kan man hämta och läsa en hel del kunskaper på nätet, men det är ju det där praktiska utförandet med alla små detaljer och knep, som kan vara det avgörande, och som kanske får en att anlita verkstaden "i onödan". Där kostar varje påbörjad timme en tusenlapp plus moms, och du får som regel inte ens vara med och titta på!

Helt annorlunda var det i alla år som båtägare och då man var medlem i någon rejäl båtklubb. Där fanns ju också en gedigen samlad kunskap och erfarenhet om hur man själv kunde och utförde en årlig och regelbunden service av motorn och andra vitala utrustningsdetaljer med hjälp och tips från andra. Att ta en någorlunda stor båt till en verkstad var nästan uteslutet.

Naturligtvis är husbilen en mer komplex apparat, som det krävs en annan typ av säkerhet för ute i trafiken för, t ex bromsarna. Men mycket är ändå gemensamt, som själva motorn med diverse filter som ska bytas, elsystemet med batteribanken, ventilationen, gasol- och värmesystemet, belysning mm mm. Det är för skötsel och översyn av sådant som jag tänker på såna här "Mekar-träffar".
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Det som blev gjort är demontering bromsok och utbyte av bromsklossar för bromsarna hade satt sig, troligtvis har det varit så hela tiden vi haft bilen pga att förra ägaren inte kört med på de 3 åren dom haft den, jag har slutat gräma mig över det, men nästa gång gör jag det själv
 
F

F.d. 12164

Guest
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Hej
Jag har en Fiat husbil från 09, den har gått 3000 mil och jag har bytt olja och filter flera gånger sedan den var ny. Tänk på att oljan inte bara ska smörja och kyla motorn, den ska även TVÄTTA bort sot och andra avlagringar. Smörjoljor av idag har hög kvalitet och smörjegenskaper finns för många mil men däremot tvättegenskaperna blir inte bättre, spelar nog ingen roll hur dyr olja du använder. Försök tvätta skjortan i skitigt vatten, resultatet blir inte bra. Någon gång blir oljan mättad med partiklar som smiter igenom filtret. Jag använder OKQ8:as 500T och betalar 500 kr för 20 liter, det räcker till drygt 3 oljebyten som jag brukar göra mellan 500 - 800 mil.
Janne
 
Toppen