• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Åretrunt däck?

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag säger ju att det är enorma krav men väldigt enkla tester för att få sätta dit EU märkningen och vi kan ju inte kräva att få en egen märkning i Norden! Märkningen är ju för hela EU och ställer dom krav som generellt passar bäst i EU! Kontrollen sköter Media, användare, tester och kommer det fram att ett däckmärke fuskar så blir det stora påföljder för dom, det har vi ju sett många gånger i EU.
Att åretruntdäcket inte ska användas på svenskt vinterväglag är ju inte så konstigt, däcket är ju anpassat för ett sydeuropeiskt år som betyder varma somrar och blöta vintrar!
Jag anser att det inte är så hårda krav. Många vill ha ett godkänt däck bara. Priset styr sedan hur bra greppet är, det är helt ovidkommande. När jag höll på med däck fanns det folk som kom med däck som var hårda som cement men mönstret var ju godkänt.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag anser att det inte är så hårda krav. Många vill ha ett godkänt däck bara. Priset styr sedan hur bra greppet är, det är helt ovidkommande. När jag höll på med däck fanns det folk som kom med däck som var hårda som cement men mönstret var ju godkänt.
Dom hårda kraven är ju att följa EUs bestämmelser sen vet vi ju att vi i Norden skulle behöva helt andra normer på vad ett vinterdäck är å andra sidan så passar inte ett Nordiskt vinterdäck nere i Eutropa. Därför är det ganska simpla regler för oss nordbor vad som är ett vinterdäck enligt EU som vi får acceptera!
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Dom hårda kraven är ju att följa EUs bestämmelser sen vet vi ju att vi i Norden skulle behöva helt andra normer på vad ett vinterdäck är å andra sidan så passar inte ett Nordiskt vinterdäck nere i Eutropa. Därför är det ganska simpla regler för oss nordbor vad som är ett vinterdäck enligt EU som vi får acceptera!
Det är därför jag ifrågasätter, det gör jag vart 4e år i valet också det är det enda sättet att påverka. Skulle jag kunna tillverka däck för 100 kronor styck med alp och flinga så kan jag garantera att jag kunnat sälja hur många som helst även om greppet skulle vara kasst bara symbolen var där och det är ju jag som tillverkare som godkänner däcken eftersom det inte finns någon myndighet.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det är därför jag ifrågasätter, det gör jag vart 4e år i valet också det är det enda sättet att påverka. Skulle jag kunna tillverka däck för 100 kronor styck med alp och flinga så kan jag garantera att jag kunnat sälja hur många som helst även om greppet skulle vara kasst bara symbolen var där och det är ju jag som tillverkare som godkänner däcken eftersom det inte finns någon myndighet.
Du förstår nog inte det här, du är bara bitter! Tack för mig!
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Du förstår nog inte det här, du är bara bitter! Tack för mig!
Men Gud jag har inte en centimeter bitterhet i min kropp. Kraven från myndighet finns ju inte utan det är tillverkaren som utverkar ett eget godkännande.

Ska det vara värt något så borde det finnas ett minimikrav för gummiblandning och sedan om respektive tillverkare vill göra något bättre så är det bra.

Detta borde inte vara så svårt utan gummit borde ha en minsta friktionskoefficient vid vissa grader för att få ett godkännande. Därefter så kan ju tillverkaren utveckla mönster efter sina egna tankar och idéer.
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Gör ett laboratorietest med dimension X och blank yta. Denna gummiblandning ska ha friktion Y för att kunna få vintergodkännande. Alla mönster som klarar detta test kan få alp/flinga. Denna blandning kan kallas 0. Däck med bättre friktion får bättre värde, så var det med energiförbrukning på elapparater, hur svårt är det?
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Enligt försäkringsbolaget får däcken vara högst tio år gamla.
Ok.
Det finns inga lagar eller trafikregler om ålder på däck i Sverige. Självklart måste t ex trafikförsäkringen därmed gälla även om däcken är äldre än försäkringsbolagets åldersgräns. Men för vissa delar i försäkringen kan ju försäkringsbolagen sätta vilka villkor de vill.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Kan du hänvisa till Folksams villkor vilken del av försäkringen denna 10-årsbegränsning gäller?

Det jag hittar är att vid stöld av däcken får man ingen ersättning om de är äldre än 8 år eller har olagligt mönsterdjup.

Och i vagnskadeförsäkringens villkor står det:

”E9.2 Aktsamhetskrav
Du skall se till att fordonets däck uppfyller de krav som ställs i författningar och föreskrifter (till exempel mönsterdjup och säsongsdäck).”

(Finns det krav i författningar och föreskrifter som säger att däck får vara max 10 år? (Att de flesta är överens om att de skall bytas tidigare än så är en annan sak))
 

ArneF

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14141
Medlemskap
2024
Kan du hänvisa till Folksams villkor vilken del av försäkringen denna 10-årsbegränsning gäller?

Det jag hittar är att vid stöld av däcken får man ingen ersättning om de är äldre än 8 år eller har olagligt mönsterdjup.

Och i vagnskadeförsäkringens villkor står det:

”E9.2 Aktsamhetskrav
Du skall se till att fordonets däck uppfyller de krav som ställs i författningar och föreskrifter (till exempel mönsterdjup och säsongsdäck).”

(Finns det krav i författningar och föreskrifter som säger att däck får vara max 10 år? (Att de flesta är överens om att de skall bytas tidigare än så är en annan sak))
Javisst, det är som du skriver. Jag läste försäkringsbeskedet/E.12 slarvigt, så det blev lite tokigt.
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
264
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Men Gud jag har inte en centimeter bitterhet i min kropp. Kraven från myndighet finns ju inte utan det är tillverkaren som utverkar ett eget godkännande.

Ska det vara värt något så borde det finnas ett minimikrav för gummiblandning och sedan om respektive tillverkare vill göra något bättre så är det bra.

Detta borde inte vara så svårt utan gummit borde ha en minsta friktionskoefficient vid vissa grader för att få ett godkännande. Därefter så kan ju tillverkaren utveckla mönster efter sina egna tankar och idéer.
Tror ni på myndigheter och deras kompetens, jag var produktionschef vid ett stålföretag,och blev uppmanade att testa takplåt för halka. myndigheten sa att det skulla vara plåt från 2 olika coils,vi hade bara en rulle hemma just då,så jag klippte till 2 bitar och skickade in. Provsvar den ena var Ok den andra underkänd. Bara en parantes ja ringde och frågade hur testet gick till, jodå två män med gymnastikskor kasade upp på de lutande plåtarna och bedömde,proffsigt ?
 
Toppen