• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Åretrunt däck?

Jörgen Emanuelsson

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Orust
HBK-Nr
17332
Medlemskap
2024
Vi har en Burstner 8,5 meter 6 hjul automat stora motorn3,0 liter.

Vi har nu ganska nya sommardäck som egentligen bara har gått 4-500 mil.

Kör normalt i 85-87 km/tim, ytterst sällan 100km/tim.

Vi kör 2-3 vinterturer i mellansverige, kanske 50-70 mil

Efter många om och men, så har vi bestämt oss för att köpa åretrunt däck.

Har förstått att M+S blir olagliga 1 dec 2024.

När jag tittar på åretrunt däck på dackonline.se så dyker det upp en symbol ”alptopp med snöflinga”.

Och den symbolen förklaras mycket tydligt med ”OBS, ej lämplig för vinterkörning i Norden”.

Är det någon som vet om hur man kan köpa åretrunt däck?

Bra svar kan belönas med 6st bra sommardäck

Mycket tacksam för svar, då snön redan ligger.

Observera, detta är INTE en fråga huruvida det är bra eller dåligt med ”åretruntdäck”.
 

Opus 52

HBK Medlem
Inlägg
92
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2024
Dessa köpte jag brukar stå 4season
 

Bilagor

  • Screenshot_20231024-115501_Chrome.jpg
    Screenshot_20231024-115501_Chrome.jpg
    500,2 KB · Visningar: 58

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
När jag tittar på åretrunt däck på dackonline.se så dyker det upp en symbol ”alptopp med snöflinga”.

Och den symbolen förklaras mycket tydligt med ”OBS, ej lämplig för vinterkörning i Norden”.
Alptoppen är det som gör ett vinterdäck lagligt som just vinterdäk.
Att det står "ej lämplig för vinterkörning i Norden" är ett utlåtande om däcket, inte om snöfligesymbolen.

Ett exempel nedan av ett rent vinterdäck:
1701887580062.png

En bekant har en treaxlad bil i storlek med din.
Han har Michelin åretruntdäck på den bilen och är mycket nöjd.
Körningen för hans del är tre säsonger.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.272
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vi har en Burstner 8,5 meter 6 hjul automat stora motorn3,0 liter.

Vi har nu ganska nya sommardäck som egentligen bara har gått 4-500 mil.

Kör normalt i 85-87 km/tim, ytterst sällan 100km/tim.

Vi kör 2-3 vinterturer i mellansverige, kanske 50-70 mil

Efter många om och men, så har vi bestämt oss för att köpa åretrunt däck.

Har förstått att M+S blir olagliga 1 dec 2024.

När jag tittar på åretrunt däck på dackonline.se så dyker det upp en symbol ”alptopp med snöflinga”.

Och den symbolen förklaras mycket tydligt med ”OBS, ej lämplig för vinterkörning i Norden”.

Är det någon som vet om hur man kan köpa åretrunt däck?

Bra svar kan belönas med 6st bra sommardäck

Mycket tacksam för svar, då snön redan ligger.

Observera, detta är INTE en fråga huruvida det är bra eller dåligt med ”åretruntdäck”.
Se svar i annan tråd. Däck med alp och snöflinga är godkända på vintern även om de inte är lämpliga för nordiska vinterförhållanden utan närmast ska ses som 3 säsongersdäck
 

HolsteinKrag

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Ystad
HBK-Nr
38608
Medlemskap
2024
Är det alptopp och snöflinga så får du köra med dem på vintern även efter november 2024, sedan är det upp till din egen bedömning beroende var du vill köra. Stod precis själv i valet och kvalet inför en tur vi gör i mellandagarna uppåt landet (från Skåne) hade väl kanske först räknat med en mild vinter, men senaste veckan med rejält snötäcke även här nere i Söder gjorde att jag kröp till korset och beställde vinterdäck, dock utan dubbar då vi kanske nästa gång vill dra söderut ner i Tyskland…. Skit att behöva vara orolig för väglaget mer än nödvändigt. Har även kompletterat med snökedjor ska kanske tilläggas…. Rulla lugnt i vinter husbilsvänner!
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.272
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det stora problemet med Alptopp och snöflinga är att det är tillverkaren som godkänner dem, det finns ingen kravspecifikation.
 

ArneF

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14141
Medlemskap
2024
Sedan åtta år kör vi med året-runt däck, som fungerar väldigt bra för oss. I höstas köpte vi nya Michelin Crossclimate Camping med både alptopp och snöflinga. Jag köpte däcken inkl montage på en däckverkstad nära husbilens uppställningsplats. Helt utan problem och OK att köra i de länder vi besökt året runt i Västeuropa. Våra tidigare Michelindäck körde vi drygt 7000 mil, och hade kunna köra några 1000 mil till, om de inte skulle falla för åldersgränsen nästa år.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.272
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Sedan åtta år kör vi med året-runt däck, som fungerar väldigt bra för oss. I höstas köpte vi nya Michelin Crossclimate Camping med både alptopp och snöflinga. Jag köpte däcken inkl montage på en däckverkstad nära husbilens uppställningsplats. Helt utan problem och OK att köra i de länder vi besökt året runt i Västeuropa. Våra tidigare Michelindäck körde vi drygt 7000 mil, och hade kunna köra några 1000 mil till, om de inte skulle falla för åldersgränsen nästa år.
Jag tror att däcken du refererar till är bra, pratat med ett par stycken som har dem och är väldigt nöjda. Nu kör ju vi omkring här i norden och då vill jag gardera med dubb. Det känns säkrare, blir vädret och väglaget riktigt dåligt så är det ju bara kedjor som gäller. Med dina däck och sedan kedjor som backup tror jag att man kommer långt.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.272
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vi har en Burstner 8,5 meter 6 hjul automat stora motorn3,0 liter.

Vi har nu ganska nya sommardäck som egentligen bara har gått 4-500 mil.

Kör normalt i 85-87 km/tim, ytterst sällan 100km/tim.

Vi kör 2-3 vinterturer i mellansverige, kanske 50-70 mil

Efter många om och men, så har vi bestämt oss för att köpa åretrunt däck.

Har förstått att M+S blir olagliga 1 dec 2024.

När jag tittar på åretrunt däck på dackonline.se så dyker det upp en symbol ”alptopp med snöflinga”.

Och den symbolen förklaras mycket tydligt med ”OBS, ej lämplig för vinterkörning i Norden”.

Är det någon som vet om hur man kan köpa åretrunt däck?

Bra svar kan belönas med 6st bra sommardäck

Mycket tacksam för svar, då snön redan ligger.

Observera, detta är INTE en fråga huruvida det är bra eller dåligt med ”åretruntdäck”.
Michelin Cross Climate och sedan 2 alternativt 3 kedjor (om du ska köra i Norge på vintern) är nog ett bra alternativ där du klarar de flesta väderleksförhållanden. Ni kör ju inte så mycket på vintern så detta bör funka till belåtenhet.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Det stora problemet med Alptopp och snöflinga är att det är tillverkaren som godkänner dem, det finns ingen kravspecifikation.
Det finns visst regler kring detta

 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.272
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det finns visst regler kring detta

Absolut finns det regler men vilken myndighet godkänner däcken? Jag frågar för jag vet verkligen inte om det finns någon myndighet som gör det. Mig veterligen så är det tillverkaren som avgör om det sätts på en alp/flinga. Se på regummerade däck, de har tex samma mönster som låt oss säga Nokian och sätter på en alp/flinga. Samma prestanda nej det tvivlar jag starkt på.


Läser man om Fighter, som numera inte finns som eget varumärke, så kommer stommarna mestadels från Tyskland, Belgien och Holland och att gummit återanvänds. I dessa länder är det ju oftast "europeiska" vinterdäck som inte lämpar sig för nordisk vinter men de saluförs med alp/flnga, vem har godkänt dessa däck?

Sedan så är vi ju på väg OT igen för TS ville ju inte ha denna diskussion i tråden den är dock intressant och det vore trevligt att få ett svar på vem som godkänner att det får sitta alp/flinga på däck.
 
Senast ändrad:

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det stora problemet med Alptopp och snöflinga är att det är tillverkaren som godkänner dem, det finns ingen kravspecifikation.
Varför ifrågasätta EU märkningen 3PMSF den krävs ju för att däcket ska godkännas som vinterdäck. Det är några enkla tester som krävs för att sätta en vinterdäcksmärkning på ett däck och det vore en katastrof för ett däckmärke om dom fuskade med märkningen enligt EU normer! Det ställer ju större krav på oss istället när vi ska välja däck, en vinter i Sydeuropa är ju inte det samma som en nordisk vinter.
Ett Nordiskt dubbfritt vinterdäck (friktionsdäck) ska inte användas på sommaren!
Ett åretruntdäck bör inte användas på vinterväglag!
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.272
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Varför ifrågasätta EU märkningen 3PMSF den krävs ju för att däcket ska godkännas som vinterdäck. Det är några enkla tester som krävs för att sätta en vinterdäcksmärkning på ett däck och det vore en katastrof för ett däckmärke om dom fuskade med märkningen enligt EU normer! Det ställer ju större krav på oss istället när vi ska välja däck, en vinter i Sydeuropa är ju inte det samma som en nordisk vinter.
Ett Nordiskt dubbfritt vinterdäck (friktionsdäck) ska inte användas på sommaren!
Ett åretruntdäck bör inte användas på vinterväglag!
Ja men nu säger du ju själv att ett året runt däck inte ska användas på vintern. Det har ju godkännandet 3PMSF så det är ju godkänt för vinterbruk.

Vad jag vill säga är att det inte finns någon kontroll på däck utan det är tillverkaren som ger godkännandet.

Varför ifrågasätter man något då?
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Ja men nu säger du ju själv att ett året runt däck inte ska användas på vintern. Det har ju godkännandet 3PMSF så det är ju godkänt för vinterbruk.

Vad jag vill säga är att det inte finns någon kontroll på däck utan det är tillverkaren som ger godkännandet.

Varför ifrågasätter man något då?
Jag säger ju att det är enorma krav men väldigt enkla tester för att få sätta dit EU märkningen och vi kan ju inte kräva att få en egen märkning i Norden! Märkningen är ju för hela EU och ställer dom krav som generellt passar bäst i EU! Kontrollen sköter Media, användare, tester och kommer det fram att ett däckmärke fuskar så blir det stora påföljder för dom, det har vi ju sett många gånger i EU.
Att åretruntdäcket inte ska användas på svenskt vinterväglag är ju inte så konstigt, däcket är ju anpassat för ett sydeuropeiskt år som betyder varma somrar och blöta vintrar!
 
Toppen