• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är vi verkligen representativa?

F

F.d. 50510

Guest
Sv: Är vi verkligen representativa?

Hej alla! När man läser inläggen som finns i den här tråden blir man lite mörkrädd över arrogansen och drygheten som finns bland många husbilsägare. Är det så att man anser sig vara förmer än alla andra kanske det är där utbildning och insikt behövs. Var och en väljer naturligtvis var de vill stå nattetid. Men att få se och höra det vi fick förra året vid Ölands skördemarknad gjorde att man faktiskt skämdes som husbilsägare. Husbilar som campade på vanliga parkeringar i flera dagar, utan att betala för sig och tog upp 2-4 vanliga parkeringsplatser. Bara för att parkeringen var gratis. Eller som kom sent till ställplatser och campingar och åkte tidigt utan att göra rätt för sig. Om vi alla nu har råd och möjlighet att ha husbil kan vi ju också visa det. Betala för oss vartän vi står.
 
F

F.d. 50510

Guest
Sv: Är vi verkligen representativa?

Tyvärr var det fler gånger som vi såg Hbk:are stå på det viset. Och flera campingar och ställplatsvärdar som blev förvånade när vi kom och ville betala. Oavsett det var klubbfolk eller inte så är det märkligt att det alltid ska finnas sådana som "sniker" in sig och ger oss alla dåligt rykte. Sen att vi är många som väljer campingar för tryggheten gör ju inte oss till sämre husbilsägare. Man måste bara acceptera att vissa vill ha det på ett sätt andra på ett annat.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Är vi verkligen representativa?

Blev dom förvånade när ni ville betala? Hur skall man tolka detta? Menar du att de flesta smiter från betalningen? :confused: Det är nog ett fåtal som smiter så dom har inte någon anledning att bli förvånade när folk vill betala.

Bennie
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Är vi verkligen representativa?

Tyvärr var det fler gånger som vi såg Hbk:are stå på det viset...........Sen att vi är många som väljer campingar för tryggheten gör ju inte oss till sämre husbilsägare. Man måste bara acceptera att vissa vill ha det på ett sätt andra på ett annat.

Att det finns en HBK-logga på HB'n är ju inte lika med att det är en medlem. HB'n kan ju vara utlånad eller såld med loggan sittandes kvar. Inte heller att du är en sämre HB-ägare för att du väljer campingar var du nu har fått det ifrån. Inte från detta forumet i alla fall men det är klart att vi uppfattar vad som skrivs olika. Man bör nog läsa mer än en gång för att vara på säkra sidan när man kommenterar, det är väldigt lätt att missuppfatta

Bennie
 
F

F.d. 50510

Guest
Sv: Är vi verkligen representativa?

Har läst hela tråden och har inte missuppfattat. Och flertalet gånger har vi fått höra att folk smitit från betalningen. Och om jag har missuppfattat så beror det på att detta är ett skrivet forum och om man skriver här ska man nog vara försiktig. Det är väldigt lätt att det blir arrogant och överlägset.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Är vi verkligen representativa?

Vi har flera gånger sett hur husbilar smiter från betalning på ställplatser. Det är inte alls ovanligt. Därmed inte sagt att det är HBK:are. Tråkigt, det driver upp priserna för de som är hederliga och gör rätt för sig.

Vi är bara ute med husbilen på helgerna i Sverige och då använder vi ställplatser, tycker campingar är på tok för dyrt här hemma. Längre ledigheter (vi jobbar fortfarande) tillbringar vi utomlands. Då väljer vi ställplats eller camping beroende på vad som passar bäst. I Tyskland mest ställplats, i Frankrike mest camping. Det finns flera orsaker till att välja camping utomlands. Kör man långt kan det vara skönt att ha en reserverad plats när man kommer fram och är trött och hungrig. Söderut blir det ofta väldigt varmt på sommaren och campingar kan oftast erbjuda skuggiga platser till skillnad mot ställplatser där man ibland inte ens kan veva ut markisen för att få lite skugga. Skall man duscha på kvällen är det skönare att använda campingens sanitärblock i stället för att duscha i husbilen där det kan vara 30 grader varmt. Man slipper dessutom diska geggiga grillgrejer i husbilen. Till saken hör att campingar ofta är mycket billigare utomlands än i Sverige. Sista natten i Frankrike betalade vi 17 EUR för övernattning på camping inklusive el. Det är mindre än vad många ställplatser i Sverige tar. Man skall inte vara så kategorisk utan vara öppen och ta vara på de möjligheter som finns. :)
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Är vi verkligen representativa?

Var har du sett alla dessa smitare ???
Vi har aldrig sett någon som smitit från bet.
varken i Sverige eller utomlands.
Kan du nämna en plats där husbilsägare smitit från betalning.
Kollar du deras kvitto när dom lämnar platsen???
HaDe Hasse
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Är vi verkligen representativa?

Man kan ju fråga sig vad "en massa" innebär. Med tanke på alla övernattningar (som måste vara många) under året är nog dessa "snikare" relativt få. Själv har jag själv varken smitit eller sett någon annan göra detta.

Bennie
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Är vi verkligen representativa?

Eva & Hasse 9: Enkel slutledning. Man kommer till en ställplats med manuell betalning. Man dyker upp sent för att slippa betala och åker tidigt på morgonen. Inte en chans att man kan uppvisa kvitto! Det står skyltat om att man kan ringa ansvarig eller lägga pengar i lådan men inte katten finns det något i lådan efter att de smitit iväg tidigt på morgonen. Som tack öppnar man dessutom ofta gråvattenkranen och lägger ett stinkspår genom byn/samhället när man ger sig iväg. Tacka fasen för att husbilar blir impopulära!
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Är vi verkligen representativa?

Eftersom det finns de som tycker att här finns arrogans och elitism mellan raderna, så har jag lusläst hela tråden. Jag hittar ingen arrogans eller elitism, om inte någon räknar min ironi/skämt som alvarligt menat. (Jag försöker bara härma han Trump, han är liksom inne..;) ) Och Jappe har inte skrivit en endaste rad..;)

Om man ändå vrider och bänder det dithän, så måste man vara bra jantad. Vad är då elitism? Rimligen den som söker lyxcamping för varje natt och åker Concorde. Finns ingen sådan inlägg här. Däremot har alla poängterat att alla gör som de vill och att behovet växlar. Varför då blanda in eventuella smitare från campingar/ställplatser och hävda att dessa är represantiva för HBK? Värmeslag?

Eller representerar jag med mina åsikter elitismen? Jag som töjer varje krona trots mitt signatur. Finns knappt något mer gör det själv än undertecknad och det är väl så långt från elitism som tänkas kan. Vi HB åkare är ingen homogen grupp, utan en tvärsnitt av samhället. Här finns alla under samma tak och tycker olika om samma sak, precis som det skall vara...

Trådens fråga är mångfaseterad, speciellt under semestertider då allt är på vägarna och rullar. Jag tror ändå någonstans att medlemmar i HBK utnyttjar mer hela säsongen med sin husbil än semester åkaren som ofta är på resa med hyr/lånebil. Då blir frågan lite knepigare ifall vi är represantiva mot vem? Om vi tar bort Julimånad från statistiken, så tror jag att vi är det, annars?
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Är vi verkligen representativa?

Då kommer frågan.Var har detta hänt???
Kollar du lådan innan du åker därifrån???
Hur kan du veta det så säkert???

HaDe Hasse

OBS det är Hasse som skriver detta inte Eva
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Är vi verkligen representativa?

Eftersom det finns de som tycker att här finns arrogans och elitism mellan raderna, så har jag lusläst hela tråden. Jag hittar ingen arrogans eller elitism, om inte någon räknar min ironi/skämt som alvarligt menat. (Jag försöker bara härma han Trump, han är liksom inne..;) ) Och Jappe har inte skrivit en endaste rad..;)

Om man ändå vrider och bänder det dithän, så måste man vara bra jantad. Vad är då elitism? Rimligen den som söker lyxcamping för varje natt och åker Concorde. Finns ingen sådan inlägg här. Däremot har alla poängterat att alla gör som de vill och att behovet växlar. Varför då blanda in eventuella smitare från campingar/ställplatser och hävda att dessa är represantiva för HBK? Värmeslag?

Eller representerar jag med mina åsikter elitismen? Jag som töjer varje krona trots mitt signatur. Finns knappt något mer gör det själv än undertecknad och det är väl så långt från elitism som tänkas kan. Vi HB åkare är ingen homogen grupp, utan en tvärsnitt av samhället. Här finns alla under samma tak och tycker olika om samma sak, precis som det skall vara...

Trådens fråga är mångfaseterad, speciellt under semestertider då allt är på vägarna och rullar. Jag tror ändå någonstans att medlemmar i HBK utnyttjar mer hela säsongen med sin husbil än semester åkaren som ofta är på resa med hyr/lånebil. Då blir frågan lite knepigare ifall vi är represantiva mot vem? Om vi tar bort Julimånad från statistiken, så tror jag att vi är det, annars?

Kan det vara att Jappe tycker det är arrogans och skiter i att svara ?

/Pelle
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Är vi verkligen representativa?

Det är väl klart som fasen att det finns folk som smiter iväg utan att betala.
Det behövs inga bevis för det. Är det något som kostar så finns det alltid dom som skall smita undan.

Vissa är iskalla men "ärliga" och bara stjäl rätt upp och ner. Andra lindar in sina stölder i ursäkter för sig själv: "Vi kom så sent så vi tänker inte betala", "Är det ingen här och tar betalt så får de skylla sig själva", " Grannen väsnades så mycket så..." osv.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Är vi verkligen representativa?

Jag har varit i Holzminden i Tyskland 7 gånger och varje gång sett folk "smita" från betalningen. Finns en lite reception som ligger c:a 400m från stelplatzen som är på en stor fd idrottsplats. Såg dem när de kom jag var ute med hunden vid 22- 23 tiden. Då är receptionen inte öppen, när jag var ute med hunden vid 06 på morgonen var bilen borta eller så körde de precis. Tror inte de betalade något eftersom det fanns ingenstans att betala. Det var endast tyska husbilar, tror inte alla svenska betalar alltid men det är nog inte så många
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är vi verkligen representativa?

Kan det vara att Jappe tycker det är arrogans och skiter i att svara ?
/Pelle

Det kanske är så att jag har dåligt samvete.

En gång kom jag sent till en ställplats i Moseldalen och den trevliga gamla damen, numera tyvärr avliden, hade avslutat sin kvällsrunda och nästa morgon for jag därifrån utan att ha betalat de 5 eller 6 euro som det kostade. Men - jag kom dit några dagar senare och då talade jag om för nämnda dam hur skändligt jag hade betett mig . "Ach, lieber Gott" svarade hon då "eftersom du är så ärlig så behöver du inte betala för den övernattningen". Vi blev omedelbart vänner och pratade mycket och länge. Jag saknar henne!

Det finns nog flera som har hamnat i liknande situationer. :)

Jappe
 
Toppen