• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är man välkommen på campingar med hund?

F

F.d. 2621

Guest
Apropå debatten om hur välkommen man är som husbilist eller inte på olika platser måste jag tyvärr vittna om hur vi ofta - undantag finns naturligtvis - upplever en negativ attityd på campingar mot att vi har hundar med oss. Det spelar ingen roll hur aktsam man är, har dom i koppel eller en hage, självklart rastar dom utanför området mm. Och det är inte bara kommentarer som kan vara negativa, folks blickar och kroppsspråk kan många gånger vara mycket tydliga vad de anser.

Vi har egentligen inget emot campingar, även om de huvudsakligen tycks vara till för långliggande barnfamiljer, men vi skulle verkligen uppskatta enklare platser med moderna servicemöjligheter som många inlägg har visat finns i ökande omfattning ute i Europa.

Kommunerna måste vakna och inse det stora behovet av sådana platser för det starkt ökande antalet husbilar. Om man då också har hund med sig kan man ju välja vilka passande rastplatser och promenadvägar man vill.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Är man välkommen på campingar med hund?

Där ser man hur olika ens upplevelser kan vara. Vi har farit land och rike runt med hundar i husvagn och husbil i många år och sällan eller aldrig (vad jag kan komma ihåg) mötts av en sådan attityd.
Och det har inte bara varit en hund utan oftast 4, ibland 5.

Tvärtom kommer folk ofta fram och vill hälsa på våra Cavalier King Charles Spaniel när dom befinner sig ute i hagen.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Är man välkommen på campingar med hund?

Hej!

Vi har både kattor och hundar med oss, har inte mött något negativt än.

/Gunnar
 
F

F.d. 15332

Guest
Sv: Är man välkommen på campingar med hund?

Har åkt runt i 12 dagar med en långhårig schäfer på 50kg enbart positivt mottagande på campingarna,
fördel om den inte skäller vilket säkert kan vara störande.
 
F

F.d. 7903

Guest
Sv: Är man välkommen på campingar med hund?

Vi har under alla år haft med vår schäfer ute och har aldrig fått några negativa vibbar av det.
Tvärtom faktiskt, på många campingar har man speciella hundslingor, hundbad, osv:)
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Är man välkommen på campingar med hund?

Vi har under många år haft två hundar med oss och inte upplevt några problem. Tvärt om tycker vi att det verkar så att de flesta campare har hund eller katt. Kanske för att det är lite besvärligt att lämna bort dem när man åker på semester, och att man därför väljer campande.
 
F

F.d. 5062

Guest
Sv: Är man välkommen på campingar med hund?

Hejsan,

Åker runt för andra året med hund och det funkar bra.
Inga klagomål :)

/Roger
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Är man välkommen på campingar med hund?

Har alltid båda dvärgpudlarna med och har inte märkt något negativt från någon! Brukar välja camping där hundar är välkomna. Att det finns hundbad t ex.
Det vimlar av hundar på de campingar vi varit på!:) // Pirkko
 

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023
Sv: Är man välkommen på campingar med hund?

Hej!
Nyss hemkomna från Kroatsien.
Vi bodde på en camping som hade hundförbud, Vi uppskattade verkligen att slippa alla skällande hundar och framförallt kunde man gå överallt utan att trampa i hundskit.

Kurt & I-B
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Är man välkommen på campingar med hund?

Hoppas att ni haft en härlig semester i Kroatien! Det här med hundar kan vara ett gissel. Antingen älskar man hundar eller så hatar man dem. Vi har själva en stor Schäfer men jag hatar också hundskit, det är det värsta jag vet. Så det är ju jättebra om det finns "hundfria" alternativ för de som önskar!!

Hoppas nu inte denna tråd mynnar ut i en massa otrevliga kommentarer om hundars "vara eller icke vara". Vi är alla olika och tur är väl det!

Fortsatt trevlig sommar önskar:
Anders :):):):):):):)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8339

Guest
Sv: Är man välkommen på campingar med hund?

Var på Skara sommarlands camping och hade bägge våra hundar med oss. Inga sura miner för det är så många som har både hundar o katter med sej. Men vi var noga med att rasta hundarna utanför campingen och plocka upp efter dom i en påse. Jag själv tycker det är störande med skällande hundar men det är husse o mattes skyldighet att få tyst på sina hundar.
 

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023
Sv: Är man välkommen på campingar med hund?

Vi tycker absolut inte illa om hundar, har haft en underbar Labrador,utan hussar o mattar som skämmer ut sej och sina hundar.

Kurt -I-B
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Är man välkommen på campingar med hund?

VovVov
Jag tycker att om matte har med sig påse när jag blir nödig
så borde det inte vara problem. Inte skäller jag så ofta heller
om inte jag ser nån konstig typ. Men jag lyssnar när matte o husse sover
o då om nåt händer så !!!!
Jag har nu pass o alla sprutor så fanken tar matte o husse om inte jag är med.
Hur som helst har det inte varit några problem med min närvaro hittils.
Om nån inte vill ha mig present så tar jag husbilen o drar nån annanstans så de så.
 
F

F.d. 5787

Guest
Sv: Är man välkommen på campingar med hund?

Det är första sommaren som vi åker med våran husbil och vi har en liten hund. Vi har åkt till campingar som välkomnar hundar och vi har inte haft problem men vi har sökt dom platserna på internet. Det är nog annorlunda om man åker till campingar som inte vill ha hundar där.:)
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Är man välkommen på campingar med hund?

Bara man som hundägare respekterar att det finns både hygienregler och allergiker att ta hänsyn till. Och inte tar med sig hunden i allmänna utrymmen typ kök och matsalar - jo det har jag råkat ut för. :mad:

På Trosa havsbad hade t ex killen i receptionen sin hund med på jobbet och det är inte så fräscht i en servicebutik.

En anledning till att vi åker husbil är just att få en allergisanerad miljö, jag kan ju inte ens sova hos mina föräldrar längre eftersom dom har katter på besök ibland.

/elisabeth
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Är man välkommen på campingar med hund?

Vi står just nu på en mycket hundvänlig camping. Mälarcampingen Västerås/Lövudden. Här hittade vi inte bara hundbad i Mälaren utan också hunddusch vid ett av servicehusen. Där fanns två duschbord, ett för större och ett för mindre hundar.

På bilden står Elsa under duschen, medan Nisse väntar på sin tur.

Hundbad.JPG
 
F

F.d. 29537

Guest
Sv: Är man välkommen på campingar med hund?

På Solviks camping i Smögen finns också en hunddusch i den nya servicebyggnaden. Där finns t.o.m. en ramp upp till duschen så att slipper lyfta bamsingen. I Holland och Tyskland är man välkommen med hund överallt, restauranger inräknat. På campingarna tar man i regel betalt för hunden 1-1,50 Euro per dygn. Varför har jag aldrig lyckats lista ut, men man är i varje fall välkommen.
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Är man välkommen på campingar med hund?

Hundarna är inte mest störande.
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Är man välkommen på campingar med hund?

Hej
Vi har aldrig mött någon negativ attityd mot hundar på någon campingplats. Tvärtom kan hundar göra att man börjar tala med människor man aldrig annars skulle bytt några tankar med.
I Danmark på campingplatsen Absalon mötte vi, dvs hustru, jag och våra två Bouvier des Flandres, Killeri och Ulriikka, ett tyskt sällskap som kom släntrandes i sommarhettan.
En av de äldre tyskarna vände sig om och gick baklänges och kolliderade då med Killeri som också tittade efter annat, förmodligen efter snygga tikar.
Killeri blev överraskad, morrade och visade tänderna:
- Ein tolles Hund, skrek en av de tyska damerna
- Han blev nog mest bara rädd, sade jag på min bästa skoltyska. Han tycker bara inte om tyskar eftersom han inte glömt tyskarnas anfall genom Flandern 1914 och 1940!
- Menar Ni det? sade den äldre tyske herren. Han kan väl inte vara så gammal att han kommer ihåg mig från maj 1940? Jag var ju bara 19 år!

Sedan hade vi lite att tala om, åtminstone så länge som mitt ordförråd räckte till.
 
Toppen