• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är lång avställning dåligt för bilen?

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Har fått ett förslag av en släkting att mot en i mitt tycke rimlig summa ta över husbilen nu när han av medicinska skäl inte längre kan köra. Problemet som jag ser det är att bilen har stått still i över 2 år och jag har alltid hört att dieslar mår bra av att hela tiden köras. Så min fråga är tar man över ett framtida sorgebarn eller går det med en rimlig serviceinsats få ordning på bilen. Bodelen fin och torr.Fiatchassi från 2010 ca 4000 mil.
Vad tror expertisen ?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag är väl ingen expert men är övertygad om att bilen inte har fått några men av detta. Men du bör nog i så fall börja med att byta alla oljor, filter & kylatten. På den tiden försvaret hade mob.lager kunde fordon stå bra mycket längre tid än år utan att ta skada.
 
R

RobbeS

Guest
Motorn lär det inte vara några bekymmer med däremot kan batteri och vätskor behöva bytas. En fråga, hur har den förvarats? I garage eller ute?
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Den har stått ute hela tiden (grusplan) dock under tak på vintern när traktorn har flyttat in i ladan.
Att den har stått ute hela somrarna skulle oroa mig mest, enligt mig gör solen mer skada en regn eller kyla. Förhoppningsvis har den stått fulltankad, då bör risken vara mindre att det skapats alger och skit i tanken, men att byta bränslefilter med lite tätare intervall i början borde avhjälpa det.
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Inga problem med chassit, byt olja och kylarvätska. Min hade stått i 3 år när jag fick nys på den. Kolla bodelen så den har varit tömd på dricksvatten, gråvatten, toan så det inte har blivit nån sönderfrysning i dusch, tvättfat, diskhon!
 
Toppen