ingalill13
HBK Medlem
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?
Kära Krinil!
Vi använder inte samma träd!!!!
Kära Krinil!
Vi använder inte samma träd!!!!
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag är både skytt och husbilist. I båda fallen miljövänlig! Det är en fråga om inställning. Och jag har minst lika roligt som du har!
:-/<rister
PS! Ja, nu jäklar är det igång igen..., men skyll inte på mig!![]()
Jag är både skytt och husbilist. I båda fallen miljövänlig! Det är en fråga om inställning. Och jag har minst lika roligt som du har!
:-/<rister
PS! Ja, nu jäklar är det igång igen..., men skyll inte på mig!![]()
Det är lika intressant varje gång det här ämnet kommer upp, det finns tusen ursäkter varför inte just jag behöver göra så som de flesta av oss vet är det riktiga. Det finns ingenstans att tömma precis där jag är, andra är mycket värre, det finns värre problem i världen, jag tänker inget göra eftersom andra, på någon annan plats på jorden är värre, m.m. m.m. Varför inte försöka vara lite kreativa för att lösa problemen?
Man kan köpa en extra toakassett om man har sådan toalett, man kan köpa en eller t.o.m två spillvattenlungor, så ökar räckvidden rejält innan man måste tömma, och det finns större chans att "hinna" till lämpliga platser att tömma toa och gråvatten på det viset. Med spillvattenlungan kan man bära iväg gråvattnet till lämplig plats för att tömma!![]()
De lite större lösningarna är att man kanske vid nästa husbilsköp skall fundera på om det finns bra plats för extra toakassett i bilen, tillräckligt stor gråvattentank, kanske en toalett med en betydligt större fast tank, 60 liter och uppåt finns. Det kanske är så att vi måste köpa husbil efter den användning vi har, gillar vi att fricampa behövs det bättre grejor än en liten kassettoa, egentligen avsedd för husvagn på campingplats, med 18 liters tank, om man samtidigt har en husbil som rymmer 4-6 personer.
Hälsningar
Dan
Dan, jag tycker du sammanfattar det här väldigt bra, några gör det här svårare än det behöver vara.
De flesta i klubben verkar åka korta svängar på en 10-20mil över helgen, med kanske ett par övernattningar... då skall det inte vara problem att hitta tömmningsställen.
Man behöver ju inte alltid vänta med att tömma tills tanken är full.
Jag kan ha förståelse om man står uppe i fjällvärlden heller någon avig plats där det är 10 mil till närmaste tömmning att man i yttersta nödfall kan behöva tömma gråblask.
Men fricampar man i obygder mycket så får man väl fundera på att hitta en lösning istället.
Det finns ju enkla lösningar med en hink, spillvattenlunga eller extra gråvattendunk.
Sen skulle jag vilja veta hur HBK:s miljötext skall lyda för att passa alla...
Jag ser det mer som en policy för att inte dra på oss dåligt rykte när det gäller en så enkel fråga att lösa. Kom inte och säg att det inte betyder nåt...
Ett onödigt uttjatat ämne i det här forumet... men alla tänker ju inte lika.
Så här har vi löst svart o gråvatten, en extra toakasett och en spilloljetank som vi använder till gråvatten-tömmning när det behövs.
Bosse
Det finns väll inget som säger att bara för att du vill stå på samma plats i en månad, ger det dej rättigheten att tömma gråvatten eller toalett på platsen. Om du inte kan få det att fungera måste du ju anpassa dej efter det, och åka och tömma när det behövs?![]()
Krinil. JAG !!? Du håller ju på och tjatar om ditt gråvatten hela tiden. Tänker du inte på något annat ? Jag triggade igång vadå för något ?? Nu får du väl ge dig med vattnet.
Per
Krinil. Du har skrivit 17st inlägg i denna tråden och detta är mitt sjätte och garanterat sista !! VEM ÄR DET SOM TJATAR ?? LÄGG NER NU. Du blir till åtlöje.
Per