• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är jag en miljömarodör - eller?

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.192
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Hej alla!
Som skapare av detta ämne är jag imponerad över gensvaret på mitt inlägg som faktiskt var tänkt att vara lite ironiskt och peka på att många, särskilt politiker, silar mygg och sväljer kameler. Därför är det viktigt att alltid försöka jämföra och kvantifiera.
Diskussionen har fått en slagsida åt gråvatten; kanske för att utsläpp av sådant är direkt synligt jämfört med utsläpp av exempelvis koldioxid eller polyaromatiska kolväten i gasform. Det verkar dock som om alla i detta avseende är mycket ansvarstagande, oavsett om man är bokstavstrogen eller mera pragmatisk.
En möjlig risk på lång sikt däremot är kanske att husbilar, eller rättare sagt husbilsåkandet, kan få en opinion emot sig på grund av att det anses som en nöjesaktivitet som förbrukar mycket energi och släpper ut mycket koldioxid.
En annan sak - jag anser inte att det är juste att jämföra utsläpp eller annan miljöpåverkan mellan länder utan jämförelsen bör ske per capita. I annat fall kan ju ett land förbättra sina siffror genom att formellt dela upp dig i flera länder.


Den största globala miljöpåverkan är ju naturligtvis, det du nämner, koldioxidutsläppen och energiföbrukningen. Hittills har ju nöjesaktiviteterna inte nämnts särskilt mycket i miljödebatten, kanske delvis beroende på att det inte är politiskt gångbart. Den politiker som tar upp det ämnet är väl "död på nolltid". Jämför vi vårt HB-åkande så tror jag väl inte att vi skulle vara de värsta marodörerna och som först skulle regleras med krav. I det fallet så är nog våra charterresor betydligt värre. Själv håller jag också på med lite rally och har beräknat mitt koldioxidutsläpp som mitt rallynöje åstadkommer, om jag avstår från en Thailandresa vart 7-8 år så har jag kompenserat för mina koldioxidutsläpp. Har också gjort en överenskommelse med mig själv att inte göra några långväga charterresor så länge jag sysslar med rallyåkandet. Vi kan nog också i jämförelse med flyg ha relativt gott samvete när vi tar ut husbilen på vägarna, men vi kan ju ändå försöka att planera resandet för att reducera vår miljöpåverkan. Jämfört med t ex att hålla en hockeyarena igång så är också våra HB-utsläpp relativt måttliga.
Den dagen då vi måste ransonera på våra resor så kommer vi inte att känna oss ensamma som drabbade, alla nöjesaktiviteter måste naturligtvis hjälpa till.

Hälsn

Bertil
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Hmmm…. En sak fattar jag inte….. I denna tråd verkar avfallsprodukterna från HB:en (mänskan) vara det största problemet med miljön ….
För mig är det så att industrier, tillverkare, avverkare, jordbrukare, storanvändare, politiker och regeringar är de största miljö bovarna…. För nu mår inte jorden bra längre av den politik man har fört...... och vår naturliga skit (mänskans naturliga slagprodukter) är inte längre bra för jorden…. Däremot fortsätter ovan nämnda miljöbovar att skada jorden…..

Och till ”Crinil” så tror jag att ingen i HB-klubben använder sig av ovan argument för att slippa tömma HB:ens avfallsprodukter på avsedda platser. Däremot tror jag att de flesta tömmer nog skiten i naturen om möjligheterna till avloppsanläggning inte finns inom rimligt avstånd…. Och i och med detta så skapar HB-klubbens miljöpolicy dåligt samvete för en normal fungerande person

Peter & Wovi från ett varmt skitigt Grekland
 
Senast ändrad:
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Min syn:
Det finns ingen industri som tillverkar utan "din o min" efterfrågan
Det sker ingen avverkning utan "din och min" efterfrågan
Det finns få jordbrukare som brukar jorden utan "din och min" efterfrågan
Det finns ingen storanvändare utan "din och min" efterfrågan
Det finns inga politker och regeringar (diktaturer inräknade) som fattar beslut utan "din och min" påverkan

Dvs, ska det ske något konstruktivt så måste vi alla börja hos oss själva och fundera på om det är något jag/vi själva kan bidra med. Mitt svar är tveklöst ja. Om mitt resonemang är korrekt så är det bara att erkänna att egen bekvämlighet, eget samvete mm är de verkliga miljöbovarna
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Då kanske du Mårten vill berätta för oss vad du har gjort för förändringar för att miljön skall bli bättre......
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Ditt svar andas att du känner dig påhoppad. Om du läser mina inlägg objektivt så ser du raskt att jag anser mig inte vara bättre än du eller någon annan i denna fråga. Se snarare mitt svar som en reflektion på att vi inte kan fortsätta med att säga att det finns de som är värre än mig själv och att jag därmed kan anse mig ha gott samvete. Själv skulle jag kunna göra mycket mer för miljön än vad jag idag gör, men som jag skrev, bekvämlighet och egna samvetet är de största hindren.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Ett inlägg till.

Särskilda platser för att bekvämt tömma gråvatten är sällsynt i Sverige. Finns på vissa campingplatser, på vägverkets rastplatser kan man ofta tömma tokassetten men gråvattenplats sknas ofta.

Vad gör man då, vid kortare resor tömmer jag hemma toan i källaren och gråvatten på min parkering,rinner ner till mina bärbuskar. Annars någon skogsväg i diket.

Tycker att nerskräpningen i naturen är ett större problem, typ engångsgrillar, ölburkar plast mm. som aldrig ruttnar bort.

Vi behöver fler ställplatser!

Jägarn
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Synd att du tolkar det så Mårten (då hade jag inte skrivit oss.... utan jag).... Crister (Krilin) kunde ju också informera oss om vilka miljöförbättringar han har gjort för det är alltid trevligt när man hör någon göra bra saker för vår gemensamma miljö....

Och sen Mårten och alla andra så har jag aldrig skrivit att det finns anndra som är värre än mig, och därför kan jag tömma vart jag vill med ett gott samvete....
Jag börja tro att de som läser så..... själva har ett dåligt samvete och försöker nu rentvå sig själva genom att skriva oriktigheter om andra....för då blir ju deras egen verklighet riktig :swoon:.

Peter & Wovi


Ditt svar andas att du känner dig påhoppad. Om du läser mina inlägg objektivt så ser du raskt att jag anser mig inte vara bättre än du eller någon annan i denna fråga. Se snarare mitt svar som en reflektion på att vi inte kan fortsätta med att säga att det finns de som är värre än mig själv och att jag därmed kan anse mig ha gott samvete. Själv skulle jag kunna göra mycket mer för miljön än vad jag idag gör, men som jag skrev, bekvämlighet och egna samvetet är de största hindren.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Kanske ett missförstånd oss emellan, men jag citerade dig då du skrev
"För mig är det så att industrier, tillverkare, avverkare, jordbrukare, storanvändare, politiker och regeringar är de största miljö bovarna…. "

och min kommentar var/ska tolkas att industrier, avverkare, jordbrukare, storanvändare, politiker och regeringar är en spegling av oss själva, dvs kort o gott: det är vår efterfrågan som ligger till grund för deras produktion och aktiviteter. Ska det ske någon förändring/påverkan i miljöförbättrande syfte av produktionen så måste också efterfrågan förändras, dvs VI.
Själv kan jag inte påstå att jag tillhör de som med gott samvete kan påstå att jag gjort vad jag kunnat och jag tror att de flesta är som jag och därmed har jag heller inget hopp om att det ska vända.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Ja..du ibland är det lätt att missförstå andra..... Sen tror jag att vi skall akta oss för att ta på oss skulden för en icke miljövänlig tillverking av en produkt, bara för att vi behöver produkten....då det händer att tillverkarna, politikerna och regeringen inte säger hela sanningen om tillverkningen.... Skall vi då känna oss skyldiga.?....
Sen finns det produkter som vi vet är miljöfarliga när vi köper dem.... men jag tror inte någon vuxen person med ett friskt sunt förnuft skulle handskas miljöfarligt med dessa produkter....förutom de rökare som inte tänker på andra och slänger fimpen i naturen :swoon: ....utan att få dåligt samvete
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Fantasirikedomen är stor för att slippa tömma sitt gråvatten eller svartvatten på avsedd plats! Det här är otroligt!

:-/<rister

Till Krinil :confused:
Vem har talat om gråvatten ??? Det här är OTROLIGT !!!!!!
 

ingalill13

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
2892
Medlemskap
2024
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Har campat en månad i Australien och håller med föregående talare! Gråvattnet är inget problem att tömma vid närmaste träd! Mycket godsaker i det som gör gott i marken!
Mycket intressant att se skillnaderna i hur man ser på campinglivet Down Under!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Suck, så var vi 50 år tillbaks i tiden igen! Skulle kanske säga lite om övergödning, men det orkar jag inte. Nu går jag och lägger mig!

:-/<rister
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.674
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Ett inlägg till.

Särskilda platser för att bekvämt tömma gråvatten är sällsynt i Sverige. Finns på vissa campingplatser, på vägverkets rastplatser kan man ofta tömma tokassetten men gråvattenplats sknas ofta.

Vad gör man då, vid kortare resor tömmer jag hemma toan i källaren och gråvatten på min parkering,rinner ner till mina bärbuskar. Annars någon skogsväg i diket.

Tycker att nerskräpningen i naturen är ett större problem, typ engångsgrillar, ölburkar plast mm. som aldrig ruttnar bort.

Vi behöver fler ställplatser!

Jägarn

Tycker inte att det är något problem att tömma gråvatten. När vi stannar på vägverkets rastplast för att tömma latrin så passar vi på att samtidigt fylla några hinkar med gråvatten och tömma på samma ställe. Hur lätt som helst tycker vi.

För övrigt håller jag med om att nedskräpning i naturen är ett mycket stort problem.
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Snälla,..! Säg att du driver med mig? :oops:

:-/<rister

Hej krinil. Jag driver inte med någon. Debatten har spårat ur. Tror att var och en gör så gott man kan. Börjar bli tjatigt med vattnet nu. Det FINNS andra problem också på vår jord som är viktiga att lösa. Nog om detta för min del.

Per
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Hej Per. Visst börjar det tjatigt. Oavsett inställning. Debatten var för mig nerlagd tills du triggade igång den igen. :)

:-/<rister
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Jag tycker det är kul med litet debatt nu när vintermörkret sänker sig mer och mer över landet.
För de som fortfarande är ute med sina pärlor blir det nu svårare och svårare att följa miljödevisen för vår utmärkta klubb. Det är stängt på de flesta campingar och båtklubbarna har också i många fall låst och gått hem. En fördel är ju dock att mörkret döljer de marodörer som släpper litet grått på någon skogsväg.
Som skytt och husbilåkare skall man tydligen ha ett rymligt miljösamvete då staten i sina förordningar bestämt att skytte per definition är att se som miljöfarlig verksamhet. Följer man sedan denna tråd så inser man snart att följande av sin reslust med husbil snart också kommer att gå samma väg och snart klassas som miljöfarlig verksamhet. Då blir det dyra inpektioner och analyser av grå och svartvatten före avlämnande. Snart är väl allt som man tycker är roligt att se som miljöfarligt men det kommer ju att bli ett "rent och fint helvete" kvar men hur kul blir det.
Jag tror som jag tidigare skrivit på sunt förnuft och hänsyn varför jag lever så miljövänligt jag kan men vägrar att ha dåligt samvete för de två miljöfarliga hobby som gör livet värt att leva.
Tittar man sedan ut i mörkret med snöslask och gråkallt så kanske litet global uppvärmning inte vore så illa ändå. (i vart fall här och nu):D
Det är ju synd att lägga ned debatten. Har vi tur så kan vi hålla igång tråden fram till våren så vi kan ge oss ut och skvätta grått igen:D
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Det fräckaste jag sett var nu i sommar på Husbilslandets fest första helgen i Juli.
Vi stod med våran husbil på baksidan av den nybyggda försäljningshallen. Nå iaf så precis utanför den nybyggda hallen (där vi stod) så ligger det en äng. Vi satt där i allsköns ro när en Rapido stannade och en herre resolut gick ur bilen och tömde kassettoa´n 10 meter från oss på ängen:mad:

Vi bara glodde och trodde inte våra ögon, helt otroligt! Vi var faktiskt 6 personer som såg detta tilltag och lika häpna blev vi allihop.

Jag frågade herren såklart vad enda in i h....e håller du på med?
- Vadå? Det gör ju inget här på ängen för här skall ju det förmodligen gå kor och skita ändå, sa han.

Vi blev så jäkla häpna så ingen av oss kollade upp vem det var, tyvärr!

Tänk om den Rapidoåkande familjen gör likadant var han än är? Det behövs inte många såna för att totallsabba vårat rykte !!!!!!!

Anders som försöker sköta sig så gott det går;)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Jag är både skytt och husbilist. I båda fallen miljövänlig! Det är en fråga om inställning. Och jag har minst lika roligt som du har! :)

:-/<rister

PS! Ja, nu jäklar är det igång igen..., men skyll inte på mig! :D
 
Toppen