• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är ditt lösenord hackat?

F

F.d. 14324

Guest
Sv: Är ditt lösenord hackat?

Mina lösenord var inte hackade. :)

Var det bara jag som anade ugglor i mossen inför det här testet?
Min känsla när jag såg det var att detta kan ju vara det ultimata sättet att lura till sig mejladresser från intet ont anande lättlurade människor, som mig.
Därför vågade jag inte direkt göra testet utan jag läste på lite vid sidan Bluffakuten på facebook, där lyckades jag övertyga mig själv att det troligen gick att lita på detta.

mvh jocke
 
F

Frudden

Guest
Sv: Är ditt lösenord hackat?

Min känsla när jag såg det var att detta kan ju vara det ultimata sättet att lura till sig mejladresser från intet ont anande lättlurade människor, som mig.
Därför vågade jag inte direkt göra testet utan jag läste på lite vid sidan
Titta på domänen så ser du att det är svt.se som står bakom sidan, så det är knappast någon risk.

// Fredrik W
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
980
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Är ditt lösenord hackat?

Kollade och i mitt fall var det Dropbox som var hackat, vilket lär vara ganska vanligt....
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Är ditt lösenord hackat?

Fick för ca 3 mån sedan veta att ett av mina e-mailkonton var hackat utan vidare info och bytte då till ett starkare lösenord, så detta borde ju vara borta ur den aktuella bilden.

Detta konto står fortfarande som hackat vilket är fel, bra förklarande(?) info har dock tillkommit. Det var inte mitt e-mailkonto som hackats utan mitt "Linkedinkonto". Där har jag en gång i tiden utnyttjat meilkontot som inloggning men betr mitt e-mailkonto så har jag bytt lösenord många ggr sedan dess (har fö inte nyttjat Linkedin senaste 8-10 åren)!

En tanke blir då naturligtvis vad det är för skit som hackarna har listat, speciellt som vi totalt har ett 10-tal e-postkonton som inte hackats men där flera används i äventyrligare sammanhang?
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Är ditt lösenord hackat?

Också mitt LinkedIn-konto,somjag fr övrigt inte använder, hade blivit hackat så man undrar till vilken nytta för hackarna i synnerhet som lösenordet var unikt för den sajten.
I övrigt har jag gjort samma reflexion som du Relax.
 

Stylegel

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Växjö
HBK-Nr
18093
Medlemskap
2024
Sv: Är ditt lösenord hackat?

Vill bara höja ett litet varningens finger för appar där man kan spara lösenorden, Jag har en app som heter "Code Vault" i mobilen som har fungerat hur bra som helst. Men det var mindre spännande att upptäcka efter en uppdatering av appen att alla lösenorden jag sparat där var borta :(

Man bör nog har lösenorden sparade/nerskrivna på något annat tryggt ställe som backup...
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Är ditt lösenord hackat?

Jag har sparat alla mina lösenord, kontonummer mm i en krypterad fil i Open Office. Filen finns sedan på 2 små (gömda) SD-kort. Ett hemma och ett i husbilen. Det går givetvis lika bra med USB-minnen (eller Zelleri) :)
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Är ditt lösenord hackat?

Finnes en open source løsning på de fleste platformer, keepass. Lagrer påloggingene i en sterkt kryptert fil som en kan ha liggende på en skytjeneste.

Har selv benyttet denne i mange år. Mangler automatikken i lastpass og noen av de andre, men en har full kontroll selv. I sterkeste krypto benyttes en kryptert keyfile for kryptering av databasen. Ditt keepass løsenord brukes da til dekoding av keyfilen før denne brukes til dekoding av databasen. Lagrer en kopier av keyfilen andre steder enn databasen øker sikkerheten enda et par hakk.

Ved bruk av slike hjelpemiddler kan en lett benytte random løsenord generatorer og ha forskjellige løsenord alle steder. Et godt sikkert løsenord består av et antall tegn, bokstaver og tall, bokstavene i en blanding av versaler og gemener. Et typisk slik løsenord kan være 9zfj3|$h?IU4gQyVp91c - ingen mulighet for å huske eller dekode dette :D

Låter bra men komplicerat (som ofta). Finns något användarforum där man kan ställa nybörjarfrågor?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.888
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Är ditt lösenord hackat?

Jag har sparat alla mina lösenord, kontonummer mm i en krypterad fil i Open Office. Filen finns sedan på 2 små (gömda) SD-kort. Ett hemma och ett i husbilen. Det går givetvis lika bra med USB-minnen (eller Zelleri) :)

Det funkar säkert bra för dej,
men i mitt fall, att behöva komma på 121st. nya starka lösenord, säg varannan månad och sen gömma dem på ett par sd-kort, skulle nog ta mej en månad i tid.
Ska jag sen få fram ett lösenord för inloggning så måste jag minnas var jag gömt sd-kortet, sen låsa upp det för att slutligen finna lösenordet.
Klarar din livskamrat av detta ifall du drabbas av tillfällig eller långvarig minnesförlust?

Min sambo har mitt enda starka lösenord till mitt LastPass.
Dör jag imorgon så kan hon förhoppningsvis reda upp mina röror.
:oops:

Ett litet tips till er med BRA minne.
Så skapar du ett starkt lösenord - som du minns - PC för Alla
:cool:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Är ditt lösenord hackat?

Vill bara höja ett litet varningens finger för appar där man kan spara lösenorden, Jag har en app som heter "Code Vault" i mobilen som har fungerat hur bra som helst. Men det var mindre spännande att upptäcka efter en uppdatering av appen att alla lösenorden jag sparat där var borta :(

Man bör nog har lösenorden sparade/nerskrivna på något annat tryggt ställe som backup...

Ja, som jag förstår det är det väl säkrast att ha lösenorden sparade analogt (nedskrivet) i hemmet. Skulle aldrig våga lägga lösenordsfilen i molnet.
 
Toppen