• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är ditt lösenord hackat?

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.889
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Är ditt lösenord hackat?

Spännande det här.

Majoriteten av oss slarvar ju med lösenordet.

Typ samma lösenord på flera ställen,
alldeles för enkla lösenord,
byter lösenord för sällan.

Jag testade min mail, och något av mina tidigare lösenord på min Dropbox, var hackat, skedde i mitten av 2012 då Dropbox blev hackat och de kom över miljontals Dropbox-konton.
Även min Yahoo-mail blev hackad 2015 via IPmart-forum.

Nu har jag som de flesta svårt/omöjligt att komma ihåg den stora mängd med lösenord som man har.

Min lösning och ett tips till er andra heter LastPass, som jag använt några år på datorer, surfplattor, mobiler.
Då behöver jag bara komma ihåg 1 starkt lösenord.
Jag använder pro-versionen som kostar en liten slant per år, en mycket billig försäkring tycker jag.

Här en äldre artikel från Tommy's blogg om LastPass LastPass gratisprogram som hanterar dina lösenord | TkJ.se

:cool:
 
Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest
Sv: Är ditt lösenord hackat?

https://dold.svt.se

Du kan vara hackad – utan att veta om det.
Miljontals svenska konton och lösenord ligger ute på nätet helt öppet.
SVT Dold har skapat en databas med läckta lösenord så att du kan upptäcka om du är drabbad.

Kollade igår, enligt SVT Dold var jag inte hackad.
Undrar om de får med allt på den sajten eller om man kan vara hackad utan att det visas på SVT Dold?
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Är ditt lösenord hackat?

Gmail var hackat men inte jobbmailen vilket jag är tacksam för då jag jobbar i vården och det kan förekomma sekretessärenden där. En gång hackades min inloggning på hotmail och facebook. Det blev ett elände och jag fick göra en ny fb-person. Dessutom skickades ett meddelande till alla mina kontakter om att jag var i spanien och hade blivit rånad och behövde pengar
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Är ditt lösenord hackat?

Det finns även en brittisk sida med samma funktion, men som dessutom, vid bekräftande av sin e-postadress, även skickar ett mail när någon annan hackat kontot.

https://haveibeenpwned.com/
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.180
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Är ditt lösenord hackat?

https://dold.svt.se Du kan vara hackad – utan att veta om det...
Tack Anders, det var nytt för mig, bra info. Nej, ingen har hackat mig ännu, men jag har också skrotat ganska mycket på senare tid. Ingen reklam från mäklare och andra plågoandar som behöver mer pengar, ingen Facebook som säljer ens uppgifter, inga "nyheter" eller prenumeration-erbjudanden från tidigare leverantörer. "Privat" surf & sökninghistorik inom Google så långt det går. Är med i reklam-NIX vilket gäller även fasta prenumerationer som Telenor, elbolaget (det nya och f.d.) samt förs.bolag. Har avböjt allt som går att avböja via mail och funderar lite på APN server, men inte riktigt än. Det tar emot att betala för något som man kanske inte alls behöver.

Hade varit kul om någon i klubben kunde sammanställa en bra checklista på hur man BÖR skydda sig på bästa tänkbara sätt. Själv är jag inte så intresserad av IT längre och är glad om någon yngre tar rodret här på HBK och gör oss andra till glada & nöjda "användare"... :twitcy:
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Är ditt lösenord hackat?

När man måste registrera sig, och måste köpa just den varan, just där, brukar jag använda 10 minuters mejl. Hinner få och bekräfta länk, ganska smidigt.
 
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Är ditt lösenord hackat?

Nä....köper aldrig via nätet överger till barnen.
( jo..har ju köpt vinyl lp från cdon )
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: Är ditt lösenord hackat?

Vad finns det alternativ till LastPass som nämns ovan för att hålla reda på den stora mängden användarnamn och lösenord. Skulle vilja hitta en säker App till mobilen.
 

Chocho7

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
22889
Medlemskap
2024
Sv: Är ditt lösenord hackat?

Hej!
Jag använder Keeper (keepersecurity.com), funkar jättebra för mig. Du kan även logga in på olika siter direkt via keeper appen om du vill. Har massor av olika funktioner, av vilka jag inte använder mig av så många än så länge. Finns i AppStore och säkerligen även för Android. Jag har dussintals olika lösenord, inloggningar mm och håller även reda på barnens inloggningar till diverse siter och det finns inte chans att jag skulle kunna hålla isär allt. Jag har Keeper på alla mina Devices och synkar mellan dem.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.889
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Är ditt lösenord hackat?

Vad finns det alternativ till LastPass som nämns ovan för att hålla reda på den stora mängden användarnamn och lösenord. Skulle vilja hitta en säker App till mobilen.

LastPass har självklart app till alla plattformar,
samt tillägg till de vanliga webbläsarna.

Iallafall i min betalversion, Premium.

Men man kan ju testa gratisversionen först, för att se ifall man gillar upplägget.

Jag är supernöjd, och har alla mina inloggningar (121st) där med riktigt starka lösenord som LastPass har skapat åt mej, en fullständig omöjlighet för mej att komma ihåg i bara minnet.

Jag kan även ställa in för automatiskt byte av lösenord ifall jag vill ha det på någon inloggning.

https://www.lastpass.com/

:cool:
 
A

Anyone

Guest
Sv: Är ditt lösenord hackat?

LastPass är tyvärr alldeles för lätt att knäcka, rekommenderar den inte av säkerhetsskäl. Se ex. här: Researchers Crack LastPass Password Manager

Sök istället efter appen Codebook i AppStore. Den har i flera test visat sig vara mycket svår att knäcka, men det finns idag inget som är omöjligt om man har tid och kunskap.
 
Senast redigerad av en moderator:

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Är ditt lösenord hackat?

Jag har extremt låg kunskap om datorer och att vad det är .HBK och några andra få har min hotmail .Delar ut den med stor försiktighet .Jag har inte FB ,Twitter el liknande.
Har aldrig fått suspekta mail och liknande är inte heller hackad
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Är ditt lösenord hackat?

Kör med Apple:s prylar.
iCloud nyckelring
Ett extremt starkt lösenord till nyckelringen
Skippa Facebook och liknande skräp.
O.s.v.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Är ditt lösenord hackat?

Tack för länken!
Har en "slaskmail" som jag bara använder när jag handlar på nätet o annat diverse. Det hade blivit hackat via sajten "netdoktor.se". Övrigt hade klarat sig.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Är ditt lösenord hackat?

Finnes en open source løsning på de fleste platformer, keepass. Lagrer påloggingene i en sterkt kryptert fil som en kan ha liggende på en skytjeneste.

Har selv benyttet denne i mange år. Mangler automatikken i lastpass og noen av de andre, men en har full kontroll selv. I sterkeste krypto benyttes en kryptert keyfile for kryptering av databasen. Ditt keepass løsenord brukes da til dekoding av keyfilen før denne brukes til dekoding av databasen. Lagrer en kopier av keyfilen andre steder enn databasen øker sikkerheten enda et par hakk.

Ved bruk av slike hjelpemiddler kan en lett benytte random løsenord generatorer og ha forskjellige løsenord alle steder. Et godt sikkert løsenord består av et antall tegn, bokstaver og tall, bokstavene i en blanding av versaler og gemener. Et typisk slik løsenord kan være 9zfj3|$h?IU4gQyVp91c - ingen mulighet for å huske eller dekode dette :D
 
Toppen