• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är det verkligen så här ...

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Är det verkligen så här ...

Blev en kopia av misstag så se nästa inlägg
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Är det verkligen så här ...

Du Flex Mates om någon känner val till problemet. Har läst dina inlägg angående detta med stort intresse. Tyckte det var beskrivande och när jag läste dina inlägg första gången så var jag tacksam för att dom var skrivna. Jag åtgärdade vissa problem ganska direkt. Att det rinner vatten ner på kamremmen och att den sedan skulle frysa med påföljande dyra reparationer berörde inte mig eftersom jag inte använder bilen på vintern.
Tyvärr är den artikel jag hänvisar till skriven på tyska och går inte att få ut i PDF el att kopiera. Den är också på flera sidor så jag kan bara hänvisa till sista numret av Reisemobile International, och som sagt det här med att glödstiften med påföljande kostsamma reparation hade jag inte en aning om och det har veterligen inte heller du nämnt fastän du kanske visste det. Hänvisar till artikeln om Sållet. För att uppfylla din önskan så hänvisar jag till artieln om "sållet", Vet tyvärr inte hur man kopierar en länkadress så till nya intresserade sök på detta "Fiat sållet 2007 läckage".
Kastar heller inte någon skit på Fiat eftersom enligt min åsikt så är det den bilen jag alltid har föredragit och kommer nog även göra så i framtiden tills någon överbevisar mig om detta.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Är det verkligen så här ...

Problemet är enkelt att åtgärda , vattnet rinner mellan rutan och gummitätningen
Så jag limmade med samma kitt som man limmar rutan med, lade en sträng strax
under gummitätningen och tryckte till med en tape över natten
Inget vatten rinner ned i motorrummet nu

I den tyska artikeln så sades också att vatten under körning kan rinna in mellan plastkåpan som sitter fastskruvad på undersidan av motorhuven så denna borde också tätas.
 
F

F.d. 6334

Guest
Sv: Är det verkligen så här ...

Jag anser detta vara en samling inlägg utan klara besked om vad de är ämnade att påtala eller bevisa. De kan tolkas och förstås på flera sätt. OM de eventuellt ska anses kopplade till "Sållet"-problematiken, så är de klart missvisande.

Motorhuven är öppnad, någon häller eller spolar vatten på vindrutan, som naturligtvis rinner ner i rännan och över denna vidare ner i motorrummets diverse komponenter. Vad är det för konstigt med det???? Samma sak lär hända på de flesta bilar.

Bilden visar - om än något otydligt - att plastkåpan är monterad över själva motorblocket med dess "dike" för spridare mm. Dit kan alltså inte vattnet rinna ner och förorsaka de problem, som "Sållet"-problematiken i huvudsak handlade om.

Bilden klargör absolut inte om gummilisten i underkant av vindrutan tätar mot vindrutan eller, om den inte gör detta, därför vid regn och motsv låter vattnet från vindrutan, trots stängd motorlucka, rinna vidare ner i motorrummet under densamma.

Eftersom Fiat - som lärdom av "Sållet"-eländet - numera, dvs fr o m årsmodell -08, såväl monterar ovan nämnda gummilist på ett korrekt sätt som monterar en plastkåpa över motorblocket, så anser jag att man har löst problemen. Varje normal bil lär tåla att det droppar / rinner in litet vatten i motorrummet under den korta tid någon väljer att öppna motorluckan för att spruta vatten på vindrutan!!!!

Jag upprepar gärna min inledande fråga - vad ska dessa bilder påvisa????

Är du lika tråkig i alla dina inlägg.
Tillrättavisar folk m.m. att man inte lämna rätt och riktiga förklaringar m.m.

Nä det ska inte vara så där i ett motorrum, Problemet är helt klar bristande, undermåliga dräneringar.

Å jo bilden påvisar att fiat har ett problem med dräneringen.
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Är det verkligen så här ...

Jodå, så var det verkligen för mig.

Youtube-videon visar ganska väl hur det låg till för mig, oavsett om motorhuven var öppen eller stängd. Det rann nämligen mellan vindrutan och tätningslisten och genom justeringshålen till framlyktorna, inte genom motorhuvens öppning.

Jag gjorde detta:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t19757-2/#post110534

Sen är det kanske - som en del vill påstå - så att jag egentligen inte hade något att oroa mig för, men mitt blöta motorrum blev i alla fall torrt och trevligt efter tätningen. :)
 
F

F.d. 6334

Guest
Sv: Är det verkligen så här ...

Jo men visst - om du nu hittar en viktig artikel om något som kan beröra många av oss, så varför då inte vidarebefordra den med den relevanta bakgrunden och klargörande kommentarerna??!

Då hade flera av oss andra inkl de initierade webbarna kunnat relatera det hela till de redan så omfattande trådarna som detta handlar om, men som du själv obegripligt nog inte hade en aaaning om. Nu verkade din trådstart mest vara ett sätt att kasta skit på ett välkänt hb-/bilmärke och att låta läsarna få ana svåra problem i onödan.


Men det är väll ändå syftet med ett forum, Att påtala/Varna andra för vilket skit oavsett
om bilmärket är känt att så här kan det se ut.
Om jag som köpare som nu via denna länk ser att detta är ett problem så kan jag vi köp
påtala det för säljaren att jag vill ha detta fixat innan köp av ny husbil.

Det är inte alltid lätt att söka på forumet efter en viss tråd i ämnet för alla.
Man ska inte behöva höra att man inte gjort en sökning innan man gjort en ny tråd,
Eller att man avviker från ämnet eller att inte ha lämnat information som inte hjälper
trådskaparen rätt m.m.
 
Senast redigerad av en moderator:

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Är det verkligen så här ...

Jo jag sällar mej till dom som tycker det är en stor skam med läckaget
vid framrutan!
På pekade problemet där jag köpte husbilen, jo dom Klen dit något vid & under listen på framrutan men vad hjälpte det det höll ett par månader!
Jo kan tänka mej att dom som är i färd m. att säjla är sura, men när felen är åtgärdade så måste priset på begagnade "Ågärdade" bilar vara högre än på en helt ny, jo bara att köra dock inte för reparation av nybils "Fusk"!!!!
Mvh.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Är det verkligen så här ...

Men det är väll ändå syftet med ett forum, Att påtala/Varna andra för vilket skit oavsett om bilmärket är känt att så här kan det se ut.
Om jag som köpare som nu via denna länk ser att detta är ett problem så kan jag vi köp
påtala det för säljaren att jag vill ha detta fixat innan köp av ny husbil.

Jag efterlyser såna här fel-rapporter från andra märken änn Fiat.
MYCKET bra för oss konsumenter/användare!!!

Här rapporteras bara om fel som kommer på Fiat.Man använder ju
Mercedes,Renault,Ford,Citroèn o.s.v. också!!! Borde varit nogot om
dom andra märkena med.

Ottar
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Är det verkligen så här ...

Har en -09 och där läcker inte en droppe.
Vad är problemet, ska inte en biltillverkare få rätta till problemet utan att det ska gnällas så förbannat. Visst va det problem från början men inte nu väl. För jag är väl inte ensam som har en bil som är problemfri med vattenlekage?

Sen vill jag att om man påstår tt det rinner genom hålen för lyktinställning så saknas tätpluggarna! Snälla håll er till fakta.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Är det verkligen så här ...

Fiat avråder absolut från att sätta igen dessa hål. I vilket fall på vänstersidan eftersom då leden till vindrutetorkaren kommer att ligga under vatten vid regn.
Angående glödstiften så kommer man inte märke detta förrän det blir dags att byta sett sådant och det då går av vid demonteringen och det kanske inte behöver göras förrän efter många år.
 
Senast ändrad:

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Är det verkligen så här ...

Hej Håkan!
Du skriver " Visst va det problem från början men inte nu väl."
Du både påstår & frågar, läs vad ägarna m. årsmodellerna efter skriver
om läckage vid rutan!
Mvh.



Har en -09 och där läcker inte en droppe.
Vad är problemet, ska inte en biltillverkare få rätta till problemet utan att det ska gnällas så förbannat. Visst va det problem från början men inte nu väl. För jag är väl inte ensam som har en bil som är problemfri med vattenlekage?

Sen vill jag att om man påstår tt det rinner genom hålen för lyktinställning så saknas tätpluggarna! Snälla håll er till fakta.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Är det verkligen så här ...

Fiat avråder absolut från att sätta igen dessa hål. I vilket fall på vänstersidan eftersom då leden till vindrutetorkaren kommer att ligga under vatten vid regn.

Fel igen! Hålen till ljusinställningen sitter under plastbrickor;)

Dom hål du menar är endast ca 8-10mm och är dräneringshål, ja.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Är det verkligen så här ...

Hej Håkan!
Du skriver " Visst va det problem från början men inte nu väl."
Du både påstår & frågar, läs vad ägarna m. årsmodellerna efter skriver
om läckage vid rutan!
Mvh.

Ja du tolka på som du vill du som vanligt men jag vet vad jag talar om......vad det gäller min bil.

Den läcker inte och har aldrig gjort heller. Däremot så va det problem på dom första modellerna.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Är det verkligen så här ...

Fel igen! Hålen till ljusinställningen sitter under plastbrickor;)

Dom hål du menar är endast ca 8-10mm och är dräneringshål, ja.

Ja men det är ju dom dräneringshålen jag talar och trodde givetvis att det var dom du menade. Men dom andra hålen (dräneringshålen) mynnar i vilket fall på min (2008) ut rätt över plastkåporna till strålkastarna och rinner efter dem ner över locken som man lossar för att byta glödlampor. Har provat med att hälla i vatten och se vart det tar vägen. Har löst detta med långa slangar som mynnar ut ganska långt ner. Det är ett av felen som påtalas i Promobile och Fiat tillhandahåller visst speciella slangar för detta.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Är det verkligen så här ...

Jodå, så var det verkligen för mig.

Youtube-videon visar ganska väl hur det låg till för mig, oavsett om motorhuven var öppen eller stängd. Det rann nämligen mellan vindrutan och tätningslisten och genom justeringshålen till framlyktorna, inte genom motorhuvens öppning.

Jag gjorde detta:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t19757-2/#post110534

Sen är det kanske - som en del vill påstå - så att jag egentligen inte hade något att oroa mig för, men mitt blöta motorrum blev i alla fall torrt och trevligt efter tätningen. :)

Nejdå affezell, det va det här inlägget jag menade med att läsa på.
Blev kanske lite tokigt vilket inlägg jag kommenterade. Sorry.
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Är det verkligen så här ...

Jaså, det var mitt inlägg som orsakade gnäll, det var ju inte meningen...

Jaja.
Ducaton var fabriksny och jag såg aldrig till och hade inte hört talas om några så kallade tätpluggar. Så nog saknades de alltid...

Fast det var kanske inte den sortens fakta som efterfrågades.

I vilket fall som helst så var det aldrig något större problem för mig, det var till och med trevligt att ha lite kvällspyssel med tätningen. Och som sagt, torrt och fint blev det... :)



Har en -09 och där läcker inte en droppe.
Vad är problemet, ska inte en biltillverkare få rätta till problemet utan att det ska gnällas så förbannat. Visst va det problem från början men inte nu väl. För jag är väl inte ensam som har en bil som är problemfri med vattenlekage?

Sen vill jag att om man påstår tt det rinner genom hålen för lyktinställning så saknas tätpluggarna! Snälla håll er till fakta.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Är det verkligen så här ...

Tillåt mig summera några av de viktiga punkterna enligt mina egna erfarenheter med "Sållet"-problemet, som jag ju sysslat med rätt så ingående:

Visst är det skandalöst dåligt av Fiat att uppvisa sådana konstruktionsmissar. Lika skandalöst dåligt är det att Fiat-organisationen vare sig erkände sina misstag eller bidrog till att hjälpa de drabbade köparna. Naturligtvis var det också ynkligt av husbilsfirmorna att de inte heller (med några få undantag !) erkände sitt medansvar och ersatte sina kunder.

Jag har fortfarande kvar min -07 Dethleffs Advantage 3,0. På den tätade jag gummilisten på beskrivet sätt. Jag borrade upp dräneringshål i plastrännan och jag lät montera plastkåpan över motorblocket. Då och då har jag lyft på denna kåpa och då kunnat konstatera:

att inget vatten står kvar runt spridarna på motorblocket efter att man kört i häftigt regnväder och motorn har fått kallna. M a o det vatten som ev kommit in dit under körningen har tydligen då av motorvärmen dunstat bort

när bilen stått uppställd under regnande i flera timmar har det inte heller hamnat något vatten där

Under längre perioder, då jag inte använt bilen står den under tak och med en presenning över vindruta och motorhuv som extra skydd för att på så sätt också förhindra att vatten rinner in i motorrummet. För naturligtvis ska inte vatten kunna strömma in där över de olika komponenter som finns där, och framför allt - inte bli stående där och t o m kanske frysa.

OM man inte tätar vid gummilisten, inte heller har någon plastkåpa över motorblocket, inte har dränerat rännan och har bilen stående utomhus fritt exponerad för regn, lär det inte kunna undvikas att vatten ofta blir stående i diket där spridarna är monterade, och lär det uppstå allvarlig korrosion där - förr eller senare.

Andra medlemmar har redogjort för hur kamremmen brustit vid start när det är minusgrader (är ingenting jag själv har någon erfarenhet av då jag inte kör på vintern samt har kamkedja).
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Är det verkligen så här ...

Tillåter mig att summera denna tråd eftersom det var jag som startade den.
I Promobile tar dom upp följande problem med Fiat:

1.Glödstiften ärgar fast och går av vid en ev demontering. (Aldrig upptaget i forumet)
Fiat's svar: Inte vanligt förekommande men dom har utvecklat en metod för att
borra ut avdragna glödstift utan att behöva demontera topplocket vilket reducerar priset avsevärt. (Se Glühkerze ausbohren und Gewinde reparieren z.B. Fiat Ducato (KL-1683-20 K) - YouTube
2. Vatten läcker genom vid vattenfickan framför vindrutan (Finns bra information om detta på forumet)
Fiat's svar: Felet kom på den första årsmodellen av X250 chassiet men åtgärdades på nästa årsmodell och senare togs även motorkåpan fram. Om detta problem gick Fiat ut med serviceinformation om och åtgärdade det på berörda bilar.
3. Läckage under färd från plastkåpan som sitter vid luftintagen på huven. )Aldrig upptaget i forumet)
Åtgärd: lossa denna och täta med bostik el dyl tätningsmedel.
4: Dräneringshålen vid vindrutetorkarlederna släpper ut vatten över strålkastarkåpan (Finns information om detta på forumet)
Åtgärd: Avled vatten med en plastslang och någon typ av förskruvning.
Helst borde hålen vara större så att inte dom sätts igen så lätt.
Har själv funnit en snygg metod för detta som jag kommer att redovisa senare.
Finns tydligen en slang med förskruvning att tillhandahålla från Fiat och verkar som detta redan är gjort på nyare bilar (2011 o uppåt).
Tänk på att hålla rent i dessa fickor så att vatten inte blir stående med risk för att leden fastnar.
5. Gummipackningen mellan luftintagen och plastkåpan på huven.
Åtgärd: Ta bort gummilisten och täta med Bostik el dyl och sätt tillbaka listen igen.
Det nämns också i artikeln att vatten kan rinna ner på ABS enheten och även på generatorn eller elkopplingar.

Detta är min sammanfattning och hoppas jag inte har retat någon för det var inte avsikten med denna tråd. Relativt enkla åtgärder för att lösa ev. framtida kostsamma reparationer.
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Är det verkligen så här ...

Tack för redogörelsen Affezell! Det är så här ett forum skall fungera tycker jag! Redogöra för problem och tips på hur man löser dem! Nu har vi ingen Fiat, men vi är på gång att byta till en plåtis och var nere i Tyskland och tittade på en Dexter 550 i september. På den (årsmodell 2012) syntes redan på motorn att den blivit utsatt för regnvatten trots att den bara stått ute 3 månader enligt försäljaren!
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Är det verkligen så här ...

Jo tack Affezell!
Så du mena att man köper en Fiat i "byggsatts" & sedan skruvar , blir nog inte billigare MEN bra!
Så tror jag.
Mvh.
 
Toppen