• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är det verkligen så här ...

F

F.d. 6334

Guest
Sv: Är det verkligen så här ...

Det där ser ju helt sjukt ut om det ska rinna in så mycket vatten på det sättet när det regnar.
Den där rännan som ska samla upp och leda bort vattnet ser ju ut att var försedd med hål som
leder vattnet rakt ner i motorrumet.
Hade satt slang för att avleda vattnet om jag hade haft det så i motorrumet
 
F

F.d. 55396

Guest
Sv: Är det verkligen så här ...

Jättekul Bengt specielt då man inte vågar visa sin husbil på bild!!

Ja tyvärr det är verkligheten min Plåtis uttagen 2012 har haft det problemet
särskilt om dräneringhålen är igensatta eller vikta.
Skyddet över motorn är någon typ av filt när man tog bort detta så formligen
forsade det av vatten ur filten vilket gjorde att en spridare hade pajat.
Ny spridare och filt som jag bad verkstaden att lacka med klarlack hoppas det funkar.

Kjelle
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Är det verkligen så här ...

Jag anser detta vara en samling inlägg utan klara besked om vad de är ämnade att påtala eller bevisa. De kan tolkas och förstås på flera sätt. OM de eventuellt ska anses kopplade till "Sållet"-problematiken, så är de klart missvisande.

Motorhuven är öppnad, någon häller eller spolar vatten på vindrutan, som naturligtvis rinner ner i rännan och över denna vidare ner i motorrummets diverse komponenter. Vad är det för konstigt med det???? Samma sak lär hända på de flesta bilar.

Bilden visar - om än något otydligt - att plastkåpan är monterad över själva motorblocket med dess "dike" för spridare mm. Dit kan alltså inte vattnet rinna ner och förorsaka de problem, som "Sållet"-problematiken i huvudsak handlade om.

Bilden klargör absolut inte om gummilisten i underkant av vindrutan tätar mot vindrutan eller, om den inte gör detta, därför vid regn och motsv låter vattnet från vindrutan, trots stängd motorlucka, rinna vidare ner i motorrummet under densamma.

Eftersom Fiat - som lärdom av "Sållet"-eländet - numera, dvs fr o m årsmodell -08, såväl monterar ovan nämnda gummilist på ett korrekt sätt som monterar en plastkåpa över motorblocket, så anser jag att man har löst problemen. Varje normal bil lär tåla att det droppar / rinner in litet vatten i motorrummet under den korta tid någon väljer att öppna motorluckan för att spruta vatten på vindrutan!!!!

Jag upprepar gärna min inledande fråga - vad ska dessa bilder påvisa????
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Är det verkligen så här ...

Det var en artikel i senaste Reisemobile International. Som exempel tar dom upp en relativt ny Dethleff som bara gått 2900 mil. Vattnet hade runnit över motorn och gjort så att glödstiften rostat fast så dom gick av vid demonteringen med en kostbar reparation som följd. Det finns också en intervju med en serviceingeniör från Fiat. Intressant läsning.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Är det verkligen så här ...

Flat Mates inlägg ovan förstår jag tillfullo, han är faktiskt en av dem som tekniskt förstår och är insatt i "sållet"problematiken! Vad filmen och efterföljande kommentarer förnuftsmässigt ska bevisa/eller tillföra förstår jag inte. Förstår inte heller vem denna filminformation ska kunna hjälpa, möjligen förvirra och oroa.

Det filmsnutten visar skulle ske på ett likartat sätt i alla bilar oavsett sort = naturlagar. Spolar man vatten så som visas med vidöppen motorhuv, vem förväntar sig då något annat? Fö så ser man hur kåpor "skyddar särskilt utsatta delar" t.ex spridare och elektronik vid motorn = helt ok tycker jag! Kåpor över motorn ska dock mer ses som ett designattribut än ett skydd inom motorvärlden", tyvärr är "designsnubbarna" nu även under motorhuvarna!

Och Lundsholm; Helintegrerade "lösningar" kan tyckas vara bra ända tills man får problem! Jag ägde faktiskt en integrerad ny -10:a i ett drygt år tills jag tröttnade, detta trots att den var av ett sk bra och stort påbyggnadsmärke! På den husbilen fick man plötsligt inte ens upp motorhuven med våld under en långresa pga en taskigt utförd motorhuvskonstruktion av den stora och "välrenommerad påbyggaren"! När man väl fick upp motorhuven så var man dessutom tvungen att vara akrobat, utrustad med specialanordningar och extremt tålamod bara för att ex fylla på olja i motorn (mm)! Så usla servicelösningar/konstruktioner/omslutning runt motorer ser man aldrig på husbilar som levereras med sina ursprungliga "kompletta orginaldraghuvuden"!
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Är det verkligen så här ...

Hej. Tycker nog att integrerad motorhuvlösning inte är så dumt. Spolarvätska fyller man utan att öppna huven, olja fyller man väl inte på mellan oljebyten som verkstaden gör, lätt att byta trasiga lampor om det behövs, lätt att göra ren rutan för ingen motorhuv sticker ut framåt, inget batteri där eftersom det sitter i golvet inne i bilen.
/soren
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Är det verkligen så här ...

Kan hända att det lite överdrivet...
Men vid en riktig störtskur som jag vilket fall har upplevt ett par gånger så kan det nog bli så här mycket vatten. Ser heller inte att det rinner över rännan någonstans. Däremot saknas den grova avloppsslangen i mitten på rännan som i vilket fall finns på min bil (2008). Såg också att det var 10 mm hål vid varje torkarled men dessvärre mynnade dom ut rätt över strålkastarhusen. Har nu satt förskruvningar där och en slang som leder bort vattnet från strålkastarhusen.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Är det verkligen så här ...

Detta var väl också orsaken till att våran HBK kompis fick kamremmen avsliten vid uppstart , dom hade ju varit i fjällen och smältvatten hade runnit ner vid kamremmen och sedan frusit och vid uppstart så slets kamremmen av .
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Är det verkligen så här ...

Ett mycket enkelt sätt borde ju vara att göra ett hål i denna plasten och montera en slang och dra ner den mot torpedväggen och vidare ner mot marken på samma sätt som en del monterat avrinningen till förångaren (bilar med aircondition) hålet bör vara så stort så vattnet inte rinner över kanten vid en störtskur.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Är det verkligen så här ...

Ett mycket enkelt sätt borde ju vara att göra ett hål i denna plasten och montera en slang och dra ner den mot torpedväggen och vidare ner mot marken på samma sätt som en del monterat avrinningen till förångaren (bilar med aircondition) hålet bör vara så stort så vattnet inte rinner över kanten vid en störtskur.

På min bil så är det som jag nämnt en slang i mitten på rännan och den är 35 mm i diameter. Är nog så på nyare Fiat som jag förstår
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Är det verkligen så här ...

På min 2012 plåtis sitter det en slang på varje sida som leder ner vattnet, så länge hålen inte är igensatta!
Å andra sidan har jag vid otaliga tillfällen gjort motortvätt med Högtrycksspruta på ett antal olika bilar utan några som helst problem! Är motorn dessutom igång dunstar vattnet av väldigt fort!
Att smältvatten skulle rinna ner på kamremmen och hinna frysa utan att hinna rinna bort är nog bara maximal otur, vilket måste vara extremt sällsynt!

Jag har dessutom kompisar som älskar att dränka sina motorer på Jeepar med snorkel!

YouTube klippet är inget att oroa sig över!

/Malbeck
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Är det verkligen så här ...

Huvudändamålet för ett forum som detta är väl ändå att hjälpa varandra med råd och dåd i väsentliga frågor om funktion och nyttjande av våra husbilar.

Dubiösa och vilseledande artiklar och You-tube-snuttar som den i den inledande tråden gör ju mest skada i onödan genom att oroa redan osäkra husbilsägare. I all synnerhet om de inte följs av sakliga förklaringar och konstruktiva råd om hur man kan klara ut problemen som avses.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Är det verkligen så här ...

Det verkar som du inte vill erkänna problemet som är så vida känt på Fiat både av oss och fiat's ingenjörer. Hela tiden kommer det nya medlemmar till klubben som kanske är helt ovetande om problemen med vissa bilar och kanske uppskattar att dessa lyfts fram. Det hänvisas ju också till dessa trådar. Är det så att det bara är positiva fördelar som det skall skrivas om på forumet. Jag skrev detta för att i senaste numret av Reisemobile var det skrivet flera sidor om detta och hur man lätt kunde undvika det. Blev själv lite konfunderad när det visade sig att glödstiften kunde ärga fast med en kostnad på c:a 20000 för den reparationen. Detta visste jag inget om och har inte läst om det någonstans på forumet så jag var i vilket fall tacksam att jag blev upplyst om det och kan med ganska enkla medel förebygga det.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Är det verkligen så här ...

Detta visste jag inget om och har inte läst om det någonstans på forumet så jag var i vilket fall tacksam att jag blev upplyst om det och kan med ganska enkla medel förebygga det.

Och hur kunde man förebygga?
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Är det verkligen så här ...

Jo men visst - om du nu hittar en viktig artikel om något som kan beröra många av oss, så varför då inte vidarebefordra den med den relevanta bakgrunden och klargörande kommentarerna??!

Då hade flera av oss andra inkl de initierade webbarna kunnat relatera det hela till de redan så omfattande trådarna som detta handlar om, men som du själv obegripligt nog inte hade en aaaning om. Nu verkade din trådstart mest vara ett sätt att kasta skit på ett välkänt hb-/bilmärke och att låta läsarna få ana svåra problem i onödan.
 

Arne Gustafsson

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
1514
Medlemskap
2024
Sv: Är det verkligen så här ...

Problemet är enkelt att åtgärda , vattnet rinner mellan rutan och gummitätningen
Så jag limmade med samma kitt som man limmar rutan med, lade en sträng strax
under gummitätningen och tryckte till med en tape över natten
Inget vatten rinner ned i motorrummet nu
 
Toppen