• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är det svårt att byta vevväxeln på Omnistor 5002?

Inesno44

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
36811
Medlemskap
2024
Vi har blivit med husbil och vår markis är helt ok men när man ska veva in den så spinner den bara och hakar inte riktigt i. Vill inte bli stående någonstans med markisen ute. Nu undrar jag om någon vet om man kan byta ut en sådan del eller förstör man markisen? Bör man lämna in den för att försäkra sig? Sen en fråga till. Den stänger inte riktigt fullt ut heller. Bör jag byta ut det där som låser markisen? Det kan jag byta ut utan att förstöra markisen för då går man ju inte in i mekanismen på samma sätt eller kan det vara någon annan anledning till att den inte riktigt stänger ordentligt?
Tacksam för svar.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.195
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag bytte min och lät markisen vara inrullad under bytet, angående stängningen... Veva in tills det inte går mer... Ge sen framsidan en "flat ljusning" :eek: veva sen in så att den stängs helt....
Lycka till :bye:
 

Inesno44

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
36811
Medlemskap
2024
Jag bytte min och lät markisen vara inrullad under bytet, angående stängningen... Veva in tills det inte går mer... Ge sen framsidan en "flat ljusning" :eek: veva sen in så att den stängs helt....
Lycka till :bye:
Förlåt men vad betyder "flat ljusning", har aldrig hört uttrycket och ändå är jag svensklärare? Hihi!
Är det därför det bara spinner och inte hakar i riktigt? Kan det vara något annat som kan spöka för då byter jag ut det också?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.195
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Inte konstigt att jag hade problem med svenska i skolan :twitcy:
En flat lusing.... Är slå med öppen hand :rolleyes:
Du slår på den främre delen av markisen... Ibland hänger den delen sig och går inte in helt..
Sen låter det som att kuggar a är sönder... Precis som du skrev...
När du har fixat detta så bör det inte vara några problem... Så vidare där är inte annat som behöver bytas ut...
Lycka till
 

Inesno44

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
36811
Medlemskap
2024
Inte konstigt att jag hade problem med svenska i skolan :twitcy:
En flat lusing.... Är slå med öppen hand :rolleyes:
Du slår på den främre delen av markisen... Ibland hänger den delen sig och går inte in helt..
Sen låter det som att kuggar a är sönder... Precis som du skrev...
När du har fixat detta så bör det inte vara några problem... Så vidare där är inte annat som behöver bytas ut...
Lycka till
Tack så himla mycket. Nu fick jag lära mig två nya saker. Ett nytt uttryck och ny mekanisk kunskap. Ny kunskap är alltid bra.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det sitter en plast foring mellom akselen på veksellådan for veven og akselen for markisen. Denne sprekker og det glipper. Var heldig og fikk plukke den fra en markise som hadde blåst i filler. Som muskatten skriver få mrkisen inn og sikre den gjernemed et band, skry løs vekselvådan og trekk ut. Pill ut bitene av den gamle plasten og putt inn ny (burde finnes som revervedel) skru det hele sammen og markisen er som ny.
 

Inesno44

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
36811
Medlemskap
2024
Blir lite konfunderad.
I ett engelskt forum skrev de att man skulle dra ut markisen fullt för att släppa på spänningen på fjädern och sedan byta kuggveven. Lite läskigt om jag gör fel. Har bestämt mig för att byta båda delarna som ni ser i länkarna här nere (lyckades inte infoga den fina bilden). Då kanske det är smart att veva ut ändå???
Tänker att plast torkar och spricker och veven....ja byter jag ut bara för att vara säker att allt är ok. Förlåt att jag är nojig. Tack för era svar.❤

Campingtillbehör för husvagn, husbil och camping | Campingtillbehör4u.se

Campingtillbehör för husvagn, husbil och camping | Campingtillbehör4u.se

 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.195
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Du kan säkert göra på båda sett... Är markisen helt ute... Se till att vinden inte får tag i den..... Lycka till
 

Inesno44

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
36811
Medlemskap
2024
Vill bara berätta för er att jag fixade min markis i helgen och det gick alldeles utmärkt. Jag som är två pankakor hög klarade det utmärkt. Det enda jag rekommenderar är att man måste ha en flexibel skruvmejsel så man kommer åt skruvarna för det var lite knepigt. Annars var det hur smidigt som helst. Jag passade på och byta plastdelen som är mellan markisen och kuggveven för den hade skadats av en liten grej från kuggveven. Efteråt hittade jag en video på youtube som visar hur man gör men det var ju alldeles lagom då. Den är på svenska och mycket informativ för någon annan som skulle behöva det. Länkar den även om jag inte behöver den. Tack alla som hjälpte till med information. Ni är grymma. :applaus: :msn_heart:
 
Toppen