Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Är ett drop in för 5000 sämre än ett lika stort för 25 000?
I så fall, var kan man se en test som visar detta?
Här är en snubbe som verkligen testar dropp in å hemmabygge många som rekommenderar honom. Har disikerar även droppin för att se hur välbyggda dom är
Att det är vits/nödvändigt att bygga själv när det gäller stora Ah tal vet jag.
Frågan var:
"Är det någon vits med att bygga eget VS köpa färdigt "plug in" i spannet 100-200 Ah?"
När jag kollat priser så av det jag hittat så är det numer ingen tydlig skillnad i pris på dessa "mindre" batterier och självbygge.
Jag kan också se att det är som att spela roulett när det gäller vad man får när man köper lösa celler.
Lösa celler kan inte köpas från någon Svensk återförsäljare vad jag vet, rätta om jag har fel.
Dropp in däremot finns det flera att välja på, skulle ett sådant batteri inte funka finns det åtminstone en praktisk möjlighet att få det fixat.
(VS att inte i praktiken kunna skicka tillbaka något till Kina.)
Jag har inte läst/hört om ett ende självbygge, oavsett komponentkvalitet, som var problemfritt.
Jag har inte hört något om plug in som inte funkat som avsett.
Något du kan utveckla?men jag kan lova dej att drop-in ägarna är inte befriade.
Jag har byggt någonstans mellan 70 och 80 batterier, har haft problem med ett och där var det BMS som inte fungerade, det var inte heller ngt problem att få BMS utbytt.Att det är vits/nödvändigt att bygga själv när det gäller stora Ah tal vet jag.
Frågan var:
"Är det någon vits med att bygga eget VS köpa färdigt "plug in" i spannet 100-200 Ah?"
När jag kollat priser så av det jag hittat så är det numer ingen tydlig skillnad i pris på dessa "mindre" batterier och självbygge.
Jag kan också se att det är som att spela roulett när det gäller vad man får när man köper lösa celler.
Lösa celler kan inte köpas från någon Svensk återförsäljare vad jag vet, rätta om jag har fel.
Dropp in däremot finns det flera att välja på, skulle ett sådant batteri inte funka finns det åtminstone en praktisk möjlighet att få det fixat.
(VS att inte i praktiken kunna skicka tillbaka något till Kina.)
Jag har inte läst/hört om ett ende självbygge, oavsett komponentkvalitet, som var problemfritt.
Jag har inte hört något om plug in som inte funkat som avsett.
Har du något favorit-bms?Jag har byggt någonstans mellan 70 och 80 batterier, har haft problem med ett och där var det BMS som inte fungerade, det var inte heller ngt problem att få BMS utbytt.
DalyHar du något favorit-bms?
Jag har provat en 150A Daly smart bms.
Ja precis det problemet har jag också,Jag har provat en 150A Daly smart bms.
Det visade sig att de är inställda från fabriken att inte registrerar laster runt 2,5 A
Bms'en alla säkerheters funktioner fungerar perfekt men batteri statusen blir fel....
Har du också märkt detta?
Jag har märkt att det inte syns i appen men låter jag den stå med belastning så sjunker laddningsgraden så det verkar som om den håller reda på det ändå.Jag har provat en 150A Daly smart bms.
Det visade sig att de är inställda från fabriken att inte registrerar laster runt 2,5 A
Bms'en alla säkerheters funktioner fungerar perfekt men batteri statusen blir fel....
Har du också märkt detta?
Jag har märkt att det inte syns i appen men låter jag den stå med belastning så sjunker laddningsgraden så det verkar som om den håller reda på det ändå.
Att det är vits/nödvändigt att bygga själv när det gäller stora Ah tal vet jag.
Frågan var:
"Är det någon vits med att bygga eget VS köpa färdigt "plug in" i spannet 100-200 Ah?"
När jag kollat priser så av det jag hittat så är det numer ingen tydlig skillnad i pris på dessa "mindre" batterier och självbygge.
Jag kan också se att det är som att spela roulett när det gäller vad man får när man köper lösa celler.
Lösa celler kan inte köpas från någon Svensk återförsäljare vad jag vet, rätta om jag har fel.
Dropp in däremot finns det flera att välja på, skulle ett sådant batteri inte funka finns det åtminstone en praktisk möjlighet att få det fixat.
(VS att inte i praktiken kunna skicka tillbaka något till Kina.)
Jag har inte läst/hört om ett ende självbygge, oavsett komponentkvalitet, som var problemfritt.
Jag har inte hört något om plug in som inte funkat som avsett.
Det gäller bara de vissa modeller som använder Sinowealth chip och programvara. De som använder PC-master och Dalys eget chip som min är har jag inte hittat någon som kan justera.Jag läste att om du ändrar i Dfittercurr
Så fixar det problemet...
Så har jag också löst det, mitt 123bms registrerar inte den lilla ström jag har när husbilen inte används (frostvakt+router), det blir en rejäl diff. i SoC efter några månader hos mej.
123bms går dock aldrig ner i sleep som Daly gör vid små strömmar.
Du kan ju ändra % för att laddning skall starta, rekommenderat är ju 80% men du kan ju välja själv!Jo det stämmer, 123BMS är sanslöst bättre än ett Daly på detta, men min "viloström" ligger nere i dessa nivåer så efter några månaders vila i garaget när jag vill att lite laddning ska starta så sker inte detta p.g.a fortsatt högt SoC i mitt 123bms. Detta löses dock enkelt i appen på plats i garaget, men är ändå irriterande då det i princip är omöjligt att utläsa SoC på cell-/batteri-spänningen på ett Litiumbatteri.
Där kommer min Victron smart shunt in och visar korrekt SoC.