• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är alla Ställplatser = Campingplatser?

F

F.d. 50609

Guest
Sv: Är alla Ställplatser = Campingplatser?

Tillsyningsmyndigheten säger till mig att jag bara får ha en plats för gäster utöver min egna parkeringsplats.

Ja och jag är övertygad om att du skrev att du inte hade för avsikt att bedriva verksamhet utan att du ville "erbjuda dina vänner/gäster" en parkeringsplats utan (att i dagsläget) ta betalt, sen är det ju naturligtvis trevligt om dina gäster bjuder något tillbaka i form av en lite gåva :D

Ge inte upp !
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Är alla Ställplatser = Campingplatser?

Jag lovar att jag kommer inte att ge upp. Jag kommer att kämpa, om så tre år till. Parkera gratis, har jag tänkt, men 100:- för vatten & ström är väl rimligt? Jag investerar trots allt ganska mycket. Tack till er alla som deltar i kampen mot myndighetsmissbruket och illvilliga tolkningar av lagar.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Är alla Ställplatser = Campingplatser?

Jag har skrivit att jag ansöker om en obemannad parkeringsolats för husbilar, på samma sätt som det finns cykel-, bil-, buss- & lastbilsparkeringar.

Svaret jag får är: Boverket säger att det är en campingplats, så snart du sover över i husbilen

Detta stämmer inte.
http://home.aland.net/m04188/document/campingparkering.pdf

Det vore en välgärning om någon drog definitionen av camping till rätten och fick det slutligt definierat. Starn lär ju aldrig få arslet ur vagnen.
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Är alla Ställplatser = Campingplatser?

........................................................................ Boverket säger att det är en campingplats, så snart du sover över i husbilen

Detta är falsk information från Boverket! :mad:

Tycker HenrikH:s PDF-fil belyser problemet på ett överskådligt sätt.

Borde delges Boverket.:)
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Är alla Ställplatser = Campingplatser?

Ja vissst jag tycker den är bra och har skickat den till tillsyningsnämnden i vår kommun. Men håller den rent juridiskt i alla avseenden? Mvh Matts Torebring
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Är alla Ställplatser = Campingplatser?

Visst är Henriks fil bra, men som Mats är inne på så innehåller den saker som inte är juridiskt riktiga. Det finns tex ingen gräns för vad som är att parkera eller campa, att öppna ett fönster eller att ta ner stödben nämns, men detta finns ingen juridiskt underlag för. Eftersom frågan aldrig varit uppe i svenskt rättsväsen så vet ingen vart denna gräns går.

Inom Ställplatsgruppen har vi ofta denna diskussion med olika parter och problemet är som alltid att det inte finns reglerat eller prövat i domstol. Ställplatsgruepen har arbetat fram ett dokument som styrelsen godkänt, som ett officiellt HBK dokument, som vi nu har som underlag i dessa diskussioner. Detta dokument handlar till en del om dessa frågor men även annat runt husbilar och hur HBKs styrelse och Ställplatsgrupp ser på frågorna. Dokumentet är allmänt hållet för att kunna användas i flera olika sammanhang. Dokumentet finns i flera kommuner i Sverige som har accepterat innehållet och jobbar åt detta håll. Jag bifogar dokumentet nedan.

Visa bilaga Husbilsparkering_Ställplats_20150716.pdf
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Är alla Ställplatser = Campingplatser?

Ni behöver inte spekulera i om det är camping eller inte. Det finns en detaljplan som vunnit laga kraft. Denna plan styr markanvändandet på det område som är planlagt. När denna detaljplan togs fram fick alla sakägare möjlighet att yttra sig över planen. När planen sedan vinner laga kraft och fullmäktige antar planen så har alla godkänt planen. För dig Matts är problemet att planen medger bostäder och inget annat. Du kommer aldrig att få anordna något annat än vad planen tillåter, nämligen bostäder. Du har möjligheter att begära planändring när genomförandetiden har gått ut.
Det är inte tjänstemännen eller kommunen som är skuld till att du inte får anordna ställplats, du har ju själv sett till att det ska vara bostäder genom att godkänna detaljplanen.
Denna okunskap är något som vi inom den kommunla planverksamheten ofta ser och det ställer ofta till problem för den sökande då det inte finns tillräckligt med kunskaper för att omsätta de lagar och förordningar som finns.
Jag brukar säga, fråga oss på kommunerna först vad som gäller innan ni målar upp en bild som ni tror är genomförbar och när det inte gå är det kommunens fel.
Ett tips är att du skulle kunna anföra att avvikelsen mot planen är ett allmänt intresse och inte för enskild vinning, men det är tveksamt om det går. Är sedan sakägarna (grannarna etc) emot åtgärden så tror jag det är totalt kört.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Är alla Ställplatser = Campingplatser?

Ett tips till de som letar platser för ställplatser är. Leta på platser som inte är planlagda men inom sammanhållen bebyggelse. Då prövar kommunen bygglovet enskilt i varje fall. Inom planlagt område styr planen.

Ps.
Bör kanske tillägga att det även går med ett planlagt område med då ska platsen vara utlagd för camping, parkering kan fungera för själva uppställningen men det blir svårt att bygga servicehuset. Det kan även fungera med småindustri/handel.
 
Senast ändrad:
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Är alla Ställplatser = Campingplatser?

Ni behöver inte spekulera i om det är camping eller inte. Det finns en detaljplan som vunnit laga kraft. Denna plan styr markanvändandet på det område som är planlagt. När denna detaljplan togs fram fick alla sakägare möjlighet att yttra sig över planen. När planen sedan vinner laga kraft och fullmäktige antar planen så har alla godkänt planen. För dig Matts är problemet att planen medger bostäder och inget annat. Du kommer aldrig att få anordna något annat än vad planen tillåter, nämligen bostäder. Du har möjligheter att begära planändring när genomförandetiden har gått ut.
Det är inte tjänstemännen eller kommunen som är skuld till att du inte får anordna ställplats, du har ju själv sett till att det ska vara bostäder genom att godkänna detaljplanen.
Denna okunskap är något som vi inom den kommunla planverksamheten ofta ser och det ställer ofta till problem för den sökande då det inte finns tillräckligt med kunskaper för att omsätta de lagar och förordningar som finns.
Jag brukar säga, fråga oss på kommunerna först vad som gäller innan ni målar upp en bild som ni tror är genomförbar och när det inte gå är det kommunens fel.
Ett tips är att du skulle kunna anföra att avvikelsen mot planen är ett allmänt intresse och inte för enskild vinning, men det är tveksamt om det går. Är sedan sakägarna (grannarna etc) emot åtgärden så tror jag det är totalt kört.

Just nu, höst - vinter 2015 - 2016 har Plan- & Bygglagen ändrats på inte mindre än fem tomter i Aneby Kommun. Det går att ändra om den goda viljan bara finns. Denna ödetomt på gränsen till skog och mark har stått öde, förvuxen och nedskräpad sedan början av 70- talet. Mvh Matts Torebring
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Är alla Ställplatser = Campingplatser?

Ett tips till de som letar platser för ställplatser är. Leta på platser som inte är planlagda men inom sammanhållen bebyggelse. Då prövar kommunen bygglovet enskilt i varje fall. Inom planlagt område styr planen.

Ps.
Bör kanske tillägga att det även går med ett planlagt område med då ska platsen vara utlagd för camping, parkering kan fungera för själva uppställningen men det blir svårt att bygga servicehuset. Det kan även fungera med småindustri/handel.

Kommunens "Framtidsgeneral" och del av Tillsyningsnämnden var kallade på plats ett år före köp. Sedan har man fastnat i Campingfundamentet. Mvh Matts Torebring
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Är alla Ställplatser = Campingplatser?

Just nu, höst - vinter 2015 - 2016 har Plan- & Bygglagen ändrats på inte mindre än fem tomter i Aneby Kommun. Det går att ändra om den goda viljan bara finns. Denna ödetomt på gränsen till skog och mark har stått öde, förvuxen och nedskräpad sedan början av 70- talet. Mvh Matts Torebring

Jag förstår hur du tänker. De tomter som kommunen har ändrat, där har kanske genomförandetiden gått ut och då är det fritt fram att begära planändring. Begär man planändring innan genomförandetiden har gått ut så kan drabbade inom planens område begära skadestånd om de blir drabbade och lidande och därför är det i stort omöjligt att plan ändra innan genomförandetiden har gått ut. Är man däremot eniga alla inom planområdet då är det inte omöjligt att planen går att ändra. Men i ditt fall har jag förstått att de berörda sakägare som finns är emot åtgärden.
Har du köpt denna ödetomt i tron att du skulle få anlägga en ställplats borde du kollat upp vad som är tillåtet enligt planen att göra innan du köpte den, känns tråkigt att behöva säga det men det är din skylldighet att känna till detta.
Om det skulle komma så långt som till en planändring så är detta en kostnad som den får stå för som begär och iscensätter planändringen, kostnaden för ett enkelt planärende idag kan variera mellan 40.000:- - 100.000:- Detta ska du också vara medveten om.
Hoppas du kommer framåt i dina planer, men oddsen är inte på din sida så förflytta dig från krigsstigen och försök få kommunen att lyssna och hjälpa dig.
Lycka till Matts !!
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Är alla Ställplatser = Campingplatser?

Tillsyningsnämndens handläggare besökte platsen, ett år före köpet av tomtmarken, på mitt initiativ. Sedan har kommunala tjänstemän "puffat på mig" hela tiden. Jag tog för givet att tillståndet var en formsak. Men så skrev Tillsyningsnämnde till boende i närheten, att jag skulle starta camping. Detta trots att jag sökt tillstånd för en obemannad parkeringsplats för husbilar. Mvh Matts Torebring
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Är alla Ställplatser = Campingplatser?

Tillsynsnämnden har inte några handläggare de har bara ledarmöten i nämnden.
Har du lämnat in en ansökan? och i så fall för vad? Har du fått ett formellt avslag på denna ansökan? Om du inte har kommit så långt som till en ansökan så tycker jag du boka tid hos Malin Svensson (Planarkitekt) och prata igenom ärendet med henne. Det är bra med ett formellt beslut, är det negativt går detta att få prövat i högre instans (överklaga).
Jag har varit in och kollat lite i bland domar som finns och det finns några intressanta att luta sig mot.
Om du vill får du gärna skicka mig ett personligt mail så kan jag hjälpa dig med det jag kan.
Lycka till!!
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Är alla Ställplatser = Campingplatser?

Hoppas verkligen att din kommun tar sitt förnuft till fånga.
Som några skrivit - det finns ingen hållbar definition vad som är en sk. campingplats.

Förefaller lite underligt att man skulle få parkera ett begränsat antal fordon på sin egen tomtmark.
Har ibland fler än 3 PB på min tomt,
( plus HB) eftersom hela min familj ofta är hemma hos oss.

Lycka till med din "parkering".
Går det vägen så är det inte omöjligt att vi kommer förbi och "parkerar hos dig.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Är alla Ställplatser = Campingplatser?

Vad tråkigt att det är problem.

Jag tittade på Googel maps hur det låg eftersom huspriserna skulle sjunka och den livsfarliga trafiken från husbilsåkare skulle störa, vi pratar inte om 20-åringar med första bilen.

Tittade på hemnet, undrade hur många hundra tusen villorna sjunka med, patetiskt att ens ta upp det som ett argument. I Fittja användes samma argument för att inte tillåta Sveriges första böneutropare på fredagar i mosken, förstå hur mycket priserna ska sjunka av det. Tvärtom ökade priserna kraftigt eftersom fler tyckte det var attraktivt att bo där!

Ställplatsen ligger vid sidan av och ändå nära till mataffären, perfekt!
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Är alla Ställplatser = Campingplatser?

Hoppas verkligen att din kommun tar sitt förnuft till fånga.
Som några skrivit - det finns ingen hållbar definition vad som är en sk. campingplats.

Förefaller lite underligt att man skulle få parkera ett begränsat antal fordon på sin egen tomtmark.
Har ibland fler än 3 PB på min tomt,
( plus HB) eftersom hela min familj ofta är hemma hos oss.

Lycka till med din "parkering".
Går det vägen så är det inte omöjligt att vi kommer förbi och "parkerar hos dig.

Jag ser fram emot detta! Varmt Välkomna ni och alla andra som stöttar mig. Jag meddelar när det är klart!
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Är alla Ställplatser = Campingplatser?

Vad tråkigt att det är problem.

Jag tittade på Googel maps hur det låg eftersom huspriserna skulle sjunka och den livsfarliga trafiken från husbilsåkare skulle störa, vi pratar inte om 20-åringar med första bilen.

Tittade på hemnet, undrade hur många hundra tusen villorna sjunka med, patetiskt att ens ta upp det som ett argument. I Fittja användes samma argument för att inte tillåta Sveriges första böneutropare på fredagar i mosken, förstå hur mycket priserna ska sjunka av det. Tvärtom ökade priserna kraftigt eftersom fler tyckte det var attraktivt att bo där!

Ställplatsen ligger vid sidan av och ändå nära till mataffären, perfekt!

Jag har skrivit ned en hel A4 sida med faciliteter. 0 m till strövstigar i skogen, bär & svampplockning, tre sjöar att cykla runt, 25 m till skid- & pulkabacke med släplift, 50 m till sopsortering, 100 m till ICA, 250 m till tre pizzerior, konditori, apotek, Coop, J3 köket (500 m). 300 m till utegym, tennisplan, 3 km elljusspår, två 5 km spår (varav två spårade för skidåkning) och ett 10 km spår. Nybyggd klubbstuga för fest, (finns att hyra) Grillplats, servicehus i toppklass, och ställplats i tre sutterängplan. Kan det bli bättre? Efterfrågan på hus kommer att öka bland husbilsturister och priserna går upp.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Är alla Ställplatser = Campingplatser?

Jag har skrivit ned en hel A4 sida med faciliteter. 0 m till strövstigar i skogen, bär & svampplockning, tre sjöar att cykla runt, 25 m till skid- & pulkabacke med släplift, 50 m till sopsortering, 100 m till ICA, 250 m till tre pizzerior, konditori, apotek, Coop, J3 köket (500 m). 300 m till utegym, tennisplan, 3 km elljusspår, två 5 km spår (varav två spårade för skidåkning) och ett 10 km spår. Nybyggd klubbstuga för fest, (finns att hyra) Grillplats, servicehus i toppklass, och ställplats i tre sutterängplan. Kan det bli bättre? Efterfrågan på hus kommer att öka bland husbilsturister och priserna går upp.

Med allt som du räknat upp så borde det redan i dag vara mycket trafik till och från området så några husbilar kan inte störa :confused:
 
Toppen