• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är alla Ställplatser = Campingplatser?

M

Matts Torebring

Guest
Skärmavbild 2016-01-05 kl. 19.48.53.png
I tre år har jag kämpat för att få köpa en tomt som gränsar till vår egen tomt. Jag vill på övervåningen bygga ett garage till vår husbil. I bottenvåningen som ligger i sutterängplan, vill jag göra service- och hygienutrymme, för mina gäster på ställplatsen. Tomten är köpt och betald, bygglov är sökt och beviljat för ett garage till husbilen. Avslag för ställplats på grund av att det räknas som en campingplats.

Skärmavbild 2016-01-05 kl. 19.47.16.png
I bottenvåningen blir det stora rymliga hygienutrymmen. Jag har fått avslag på att bygga ställplatsen, detta trots att det är gator och trafikerade vägar till närmast granne.


Skärmavbild 2016-01-05 kl. 19.47.52.png
Samma fasad mot öster som de tre närmaste husen i kvarteret. Mot öster gränsar ställplatsen mot skog, strövstigar, nära till tennisplan, motionsslingor, utegym, slalom- & pulkabacke, 200- 400 meter till tre restauranger, 200- 300 meter till ICA & Coop och bästa konditori.

Skärmavbild 2016-01-05 kl. 19.43.09.png
Idag kom det besked som Aneby Kommuns handläggare, sökt svar på, om vad en ställplats är. Då svarar till och med Boverket: En ställplats är en camping! Vem kan då driva en ställplats. En camping måste uppfylla en campingplats alla regler och bestämmelser. En camping måste vara bemannad, delvis i alla fall.

Alla ni husbilsvänner runt om i hela Europa. Jag behöver er hjälp. Jag tycker inte att det får handläggas så här godtyckligt. Storma gärna Byggnadsnämnden i Aneby kommun och Boverket, med mejl & telefonsamtal. I flera kommuner ligger villabebyggelse på andra sidan staketet. I andra kommuner ligger ställplatsen på andra sidan staketet. Får Plan- & Bygglagen tolkas så olika? Jag vet att det finns en ställplatsgrupp inom klubben. Detta vore något att bita i för dem.

Jag gör detta som en ren hobbyverksamhet, bara för att jag tycker det är så roligt. Jag kan till och med tänka mig att gästerna får parkera gratis, men betala för service som vatten & el.

En kommun får inte vara ett hinder, den skall föra oss framåt.
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Är alla Ställplatser = Campingplatser?

Jag har skrivit detta i min ansökan. Detta är en parkeringsplats för Husbilar, på samma sätt som det finns obemannade cykel-, bil-, buss- eller lastbilsparkeringar. Detta är en obemannad parkeringsplats för husbilar.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Är alla Ställplatser = Campingplatser?

Om du i ansökan skrivet syftet så som det står i brevet ovan, så förstår jag att du fått avslag.

Jag skulle personligen tro att antingen skriver du om syftet (och gärna utelämna ekonomiska funderingar) eller söker ett byggnadslov för camping.

Att tro att tjänstemän ska kunna ha en vettig förståelse för vad en ställplats är, men tanke på dom spaltkilometer som avhandlats här i forumet, är lite för mycket. :)

En stor eloge för ditt engagemang... Man kan alltid hoppas på mer folk som är lika givmilda
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Är alla Ställplatser = Campingplatser?

Fråga vilket lagrum, alternativt domar som de bygger beslutet på. När det gäller domar finns bara mej veterligen en som tangerar ämnet (Växjö Mark och miljödomstol). När det gäller lag finns inget som anger ställplats, inte heller att parkering ska jämställas med camping.

Kontakta gärna oss i ställplatsgrupp om du vill vi ska hjälpa till med något!!!
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Är alla Ställplatser = Campingplatser?

Jag försökte först den vägen, men kom inte fram. Jag söker all hjälp jag kan få. Kontaka mig vecka 2 om ni kan. Jag reser till Danmark med husbilen i morgon. Stort tack på förhand! Mvh Matts Torebring
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Är alla Ställplatser = Campingplatser?

Om du i ansökan skrivet syftet så som det står i brevet ovan, så förstår jag att du fått avslag.

Jag skulle personligen tro att antingen skriver du om syftet (och gärna utelämna ekonomiska funderingar) eller söker ett byggnadslov för camping.

Att tro att tjänstemän ska kunna ha en vettig förståelse för vad en ställplats är, men tanke på dom spaltkilometer som avhandlats här i forumet, är lite för mycket. :)

En stor eloge för ditt engagemang... Man kan alltid hoppas på mer folk som är lika givmilda

Tack, tack. Jag har även sökt dispens från Plan- & Bygglagen, för att om möjligt komma framåt. Jag kommer inte att lägga mig ned inför kommunala tjänstemän.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Är alla Ställplatser = Campingplatser?

Håller helt med, det är många av os husbilsåkare som inte förstått skillnaden på camping och ställplats, så hur skulle en kommuntjänsteman/politiker förstå skillnaden som inte är husbisintresserad.

Skriv att du vill ordna en parkering för husbilar.
Myndigheterna har sen inget med att göra om vad som försegår i en parkerad bil.
Men visst är det så att en ställplats är ju bara en parkering för husbilar/vagnar som kan erhålla viss service.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Är alla Ställplatser = Campingplatser?

"Tänker" i grunden som HenrikH ovan, men för att tycka om vad som "pågår/avses just här", så behövs en beskrivning av/över hela det tänkta området där "ställplatsen" ev förläggs (inte bara en enskild insprängd tomtmarks utnyttjande).

Finns t.ex kommunal godkänd utbyggnads-/användningsplan för området (finns självklart i alla kommuner i någon form) med samlad eller förtätad villabebyggelse så styr naturligtvis detta markanvändningen många år framåt. Om sådan beslutad/befintlig markanvändningsplan ska ändras, så leder det till omfattande utredningar och samråd med andra intressenter inom kommunen. Innan man köper mark så måste man i eget intresse ta reda på vad som gäller för aktuell markanvändning, helt öppet för alla!

P-platser/spec "ställplatser för husbilar med den kringverksamhet som de förorsakar är knappast något som man inom en kommun, utan samråd med andra intressenter (grannar/markanvändning), placerar hur och var som helst inom befintlig bebyggelse.
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Är alla Ställplatser = Campingplatser?

Håller helt med, det är många av os husbilsåkare som inte förstått skillnaden på camping och ställplats, så hur skulle en kommuntjänsteman/politiker förstå skillnaden som inte är husbisintresserad.

Skriv att du vill ordna en parkering för husbilar.
Myndigheterna har sen inget med att göra om vad som försegår i en parkerad bil.
Men visst är det så att en ställplats är ju bara en parkering för husbilar/vagnar som kan erhålla viss service.

Jag har skrivit att jag ansöker om en obemannad parkeringsolats för husbilar, på samma sätt som det finns cykel-, bil-, buss- & lastbilsparkeringar.

Svaret jag får är: Boverket säger att det är en campingplats, så snart du sover över i husbilen
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Är alla Ställplatser = Campingplatser?

"Tänker" i grunden som HenrikH ovan, men för att tycka om vad som "pågår/avses just här", så behövs en beskrivning av/över hela det tänkta området där "ställplatsen" ev förläggs (inte bara en enskild insprängd tomtmarks utnyttjande).

Finns t.ex kommunal godkänd utbyggnads-/användningsplan för området (finns självklart i alla kommuner i någon form) med samlad eller förtätad villabebyggelse så styr naturligtvis detta markanvändningen många år framåt. Om sådan beslutad/befintlig markanvändningsplan ska ändras, så leder det till omfattande utredningar och samråd med andra intressenter inom kommunen. Innan man köper mark så måste man i eget intresse ta reda på vad som gäller för aktuell markanvändning, helt öppet för alla!

P-platser/spec "ställplatser för husbilar med den kringverksamhet som de förorsakar är knappast något som man inom en kommun, utan samråd med andra intressenter (grannar/markanvändning), placerar hur och var som helst inom befintlig bebyggelse.

Jag vet detta. Dock tycker jag att Plan- & Bygglagen tolkas godtyckligt. Camping Villa Björkhagen i Jönköping, Camping Havslätt i Oskarshamn och Ställplatsen i Motala, alla har villor på andra sidan staketet och det fungerar bra. Hos mig är det breda gator emellan samt skog & natur. De närmaste grannarna är positiva hos mig. Det är grannar längre bort som anfört att det skapar "Buller och hög trafik".
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Är alla Ställplatser = Campingplatser?

Men varför över huvud taget nämna husbilar? om du vill erbjuda dina vänner som besöker dig en möjlighet att parkera sin personbil alt, lätta lastbil på din tomt.
Att dom råkar ha bostadsinredning i sina personbilar och därför hamnar i skatteklass PB2 har väl inget med parkeringsreglerna att göra... och parkeringsreglerna avgör markägaren ingen annan.

Ge inte upp !
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Är alla Ställplatser = Campingplatser?

Förlåt, men ärligt talat.....
Om jag bodde i ett villakvarter / villagata så är jag tveksam om jag
skulle uppskatta om grannen fick tillstånd att anlägga en ställplats
på tomten bredvid.
// Janne

Jag kan hålla med dig rent generellt. I detta fallet gränsar tomten i öster mot skog, natur och strövstigar. I norr finns en bred uppfartsväg från lantbruk och annan uthyrningsverksamhet samt en villa norr om vägen, som går i en dal ned till lantbruksnäringen. Mot väster finns ett enda flerfamiljshus som är positivt inställt. Större delen av året kanske ingen eller bara enstaka bilar stannar. Under den mörka årstiden kommer det att vara belyst och vackert planerat, istället för som idag en skräpig ödetomt.
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Är alla Ställplatser = Campingplatser?

Men varför över huvud taget nämna husbilar? om du vill erbjuda dina vänner som besöker dig en möjlighet att parkera sin personbil alt, lätta lastbil på din tomt.
Att dom råkar ha bostadsinredning i sina personbilar och därför hamnar i skatteklass PB2 har väl inget med parkeringsreglerna att göra... och parkeringsreglerna avgör markägaren ingen annan.

Ge inte upp !

Tillsyningsmyndigheten säger till mig att jag bara får ha en plats för gäster utöver min egna parkeringsplats.
 
Toppen