• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Är 3500 kr rimligt för avläsning av felkod och åtgärdsförslag

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej!
Lämnade in husbilen på Fiats märkesverkstad här i staden (på rekommendation från min lokala verkstad som gått bet).
De återkom idag efter felsökning samt med ett förslag på åtgärd (byte av differentialtryckssensor och omprogrammering av motorstyrning).
Vad jag förstått har de kopplat in en felkodsläsare, hittat felkod och sedan sökt upp en reparationsbulletin på en Fiat-hemsida.
Detta vill de fakturera 3500 för och säger att det tog 2.5 timmer.

Detta är alltså det maxbelopp för felsökning som jag gått med på men jag trodde väl aldrig att det skulle bli så dyrt att kolla en felkod.

Verkar detta rimligt?
Åtgärden de föreslår är byte av difftrycksensor (inklusive fästen, slangar, rör och sladdar) för 8500.

Jag har bestridit kostnaden för felsökning och efterlyst tydligare svar om vad de gjort i över två timmar.
Vet inte om kostnaden för sensorbyte mm är vettig heller. Men där handlar det ju faktiskt om lite jobb o delar.
Lite intressant är att bytet av sensor ink allt beräknas ta 1 timme. Alltså hälften så lång tid som att läsa felkoden.

Suck. slutar säkert med att jag får tugga i mig totalkostnaden på 11000 kronor. Vet inte om jag orkar söka upp en tredje verkstad....
 

ewa & bosse

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Lund
HBK-Nr
15775
Medlemskap
2024
Kostnaden förvånar mig inte. Jag köpte ett bränslefilter till min hb Fiat Ducato hos Fiats märkesverkstad i mars 2022. Kostnad 1.431 kr för bara filtret. Fanns filter att köpa på nätet för runt 300 kr, men var osäker på vilket av dessa som passade just min bil. Därför blev det ett "originalfilter", men aldrig mera köper jag reservdelar hos Fiat igen. De tycks vara dyra på allt!
Blir pengar att köpa fel filter 4ggr och pengar över :msn_wink:innan det blir förlust.
 

Jaan

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Varberg
HBK-Nr
33318
Medlemskap
2024
Hej!
Lämnade in husbilen på Fiats märkesverkstad här i staden (på rekommendation från min lokala verkstad som gått bet).
De återkom idag efter felsökning samt med ett förslag på åtgärd (byte av differentialtryckssensor och omprogrammering av motorstyrning).
Vad jag förstått har de kopplat in en felkodsläsare, hittat felkod och sedan sökt upp en reparationsbulletin på en Fiat-hemsida.
Detta vill de fakturera 3500 för och säger att det tog 2.5 timmer.

Detta är alltså det maxbelopp för felsökning som jag gått med på men jag trodde väl aldrig att det skulle bli så dyrt att kolla en felkod.

Verkar detta rimligt?
Åtgärden de föreslår är byte av difftrycksensor (inklusive fästen, slangar, rör och sladdar) för 8500.

Jag har bestridit kostnaden för felsökning och efterlyst tydligare svar om vad de gjort i över två timmar.
Vet inte om kostnaden för sensorbyte mm är vettig heller. Men där handlar det ju faktiskt om lite jobb o delar.
Lite intressant är att bytet av sensor ink allt beräknas ta 1 timme. Alltså hälften så lång tid som att läsa felkoden.

Suck. slutar säkert med att jag får tugga i mig totalkostnaden på 11000 kronor. Vet inte om jag orkar söka upp en tredje verkstad....
Kostnaden förvånar mig inte. Jag köpte ett bränslefilter till min hb Fiat Ducato hos Fiats märkesverkstad i mars 2022. Kostnad 1.431 kr för bara filtret. Fanns filter att köpa på nätet för runt 300 kr, men var osäker på vilket av dessa som passade just min bil. Därför blev det ett "originalfilter", men aldrig mera köper jag reservdelar hos Fiat igen. De tycks vara dyra på allt!
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Får det vara så illa så det bara är en (noll) kalibrering av den nya sensorn som de döpt till omprogrammering för att det låter flott och kan inbringa ett skapligt tillskott i kassan med minimal arbetsinsats.

M.v.h. JANKRO.
Det brukar finnas noll kalibrering på tryckgivare inom fastighetsautomation.
Man trycker på en knapp efter att givaren har kopplats in så nollställs mätvärdet.

Det kan även vara att dom uppdaterar programvaran i ECU som du skriver, kanske en ökad dämpning och ökat tröskelvärde av mätvärdet från givaren. Man kan göra så om mätvärdet pendlar mycket. Tröskelvärde är lika med hur mycket mätvärdet behöver ändras innan ECU registrerar ändringen.

Det går att lösa i forum att en del har haft kondens problem med sensorn för partikelfiltret, även dålig kontakt i sensorns kabelanslutning.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Kostnaden förvånar mig inte. Jag köpte ett bränslefilter till min hb Fiat Ducato hos Fiats märkesverkstad i mars 2022. Kostnad 1.431 kr för bara filtret. Fanns filter att köpa på nätet för runt 300 kr, men var osäker på vilket av dessa som passade just min bil. Därför blev det ett "originalfilter", men aldrig mera köper jag reservdelar hos Fiat igen. De tycks vara dyra på allt!
Den Fiat märkesverkstad jag nyttjat några gånger använder filter av ett annat välkänt fabrikat. Man förstår varför….
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Frågan är om det är FIAT i Sverige som ockrar eller priserna kommer från Italien? Har varit med om precis samma sak vad gäller Volkswagen där priset på originaldelar har varit mer än dubbelt så dyrt i Sverige mot hos VW handlare i Tyskland!
 

Paxen

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3755
Medlemskap
2024
Hej!
Lämnade in husbilen på Fiats märkesverkstad här i staden (på rekommendation från min lokala verkstad som gått bet).
De återkom idag efter felsökning samt med ett förslag på åtgärd (byte av differentialtryckssensor och omprogrammering av motorstyrning).
Vad jag förstått har de kopplat in en felkodsläsare, hittat felkod och sedan sökt upp en reparationsbulletin på en Fiat-hemsida.
Detta vill de fakturera 3500 för och säger att det tog 2.5 timmer.

Detta är alltså det maxbelopp för felsökning som jag gått med på men jag trodde väl aldrig att det skulle bli så dyrt att kolla en felkod.

Verkar detta rimligt?
Åtgärden de föreslår är byte av difftrycksensor (inklusive fästen, slangar, rör och sladdar) för 8500.

Jag har bestridit kostnaden för felsökning och efterlyst tydligare svar om vad de gjort i över två timmar.
Vet inte om kostnaden för sensorbyte mm är vettig heller. Men där handlar det ju faktiskt om lite jobb o delar.
Lite intressant är att bytet av sensor ink allt beräknas ta 1 timme. Alltså hälften så lång tid som att läsa felkoden.

Suck. slutar säkert med att jag får tugga i mig totalkostnaden på 11000 kronor. Vet inte om jag orkar söka upp en tredje verkstad....
Om det hade varit jag som ev accepterar allt detta med högt pris
Så hade jag antagit priset, mot att felet är åtgärdat utan senare problem i närtid tex 3 mån
Återstår problemet så är det gör om gratis eller pengar tillbaka
Hör ofta dom som har åtgärdat olika fel, o byter delar mm, men sen blir det samma fel igen, o det blir nya kostnader
Avdrag för tidigare åtgärder är sällan dom erbjuder
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Jag tycker kostnaden kan vara fullt rimlig.

En felkod tar fem minuter att få fram, men att hitta källan till felkoden är något helt annat och där kan det dra iväg med timmarna.
Det gäller att man kommer överens om vad som ska göras innan jobbet påbörjas. Skriftligt.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jo men det jag fick veta är:
"Vi har kopplat in datorn och hittat en felkod. När vi sökte på den i Fiats verkstadsportal på nätet hittade vi en instruktion att byta differentieraltryckssensor och en del andra delar".

Verkar inte alltför avancerat och tidskrävande.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Du är inte ensam. Jag väntade i en kundmottagning hos en bilverkstad för några dagar sedan. Framför mig var en kund som vägrade betala 800SEK för att de inte kunde ta bort en spärr av något, vet ej vad.
 

ewa & bosse

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Lund
HBK-Nr
15775
Medlemskap
2024
Jag tycker kostnaden kan vara fullt rimlig.?

En felkod tar fem minuter att få fram, men att hitta källan till felkoden är något helt annat och där kan det dra iväg med timmarna.
Det gäller att man kommer överens om vad som ska göras innan jobbet påbörjas. Skriftligt.
Under mitt arbetsliv tog man ut timlön efter utbildningsnivån som då gav oss en god kunskap om ämnet vi arbetade inom.
Idag får vi som kund betala för verkstadens tid att söka på nätet istället.
 

M&M2023

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Skövde
HBK-Nr
38232
Medlemskap
2024
Hej!
Lämnade in husbilen på Fiats märkesverkstad här i staden (på rekommendation från min lokala verkstad som gått bet).
De återkom idag efter felsökning samt med ett förslag på åtgärd (byte av differentialtryckssensor och omprogrammering av motorstyrning).
Vad jag förstått har de kopplat in en felkodsläsare, hittat felkod och sedan sökt upp en reparationsbulletin på en Fiat-hemsida.
Detta vill de fakturera 3500 för och säger att det tog 2.5 timmer.

Detta är alltså det maxbelopp för felsökning som jag gått med på men jag trodde väl aldrig att det skulle bli så dyrt att kolla en felkod.

Verkar detta rimligt?
Åtgärden de föreslår är byte av difftrycksensor (inklusive fästen, slangar, rör och sladdar) för 8500.

Jag har bestridit kostnaden för felsökning och efterlyst tydligare svar om vad de gjort i över två timmar.
Vet inte om kostnaden för sensorbyte mm är vettig heller. Men där handlar det ju faktiskt om lite jobb o delar.
Lite intressant är att bytet av sensor ink allt beräknas ta 1 timme. Alltså hälften så lång tid som att läsa felkoden.

Suck. slutar säkert med att jag får tugga i mig totalkostnaden på 11000 kronor. Vet inte om jag orkar söka upp en tredje verkstad....
Rekommenderar inte att utföra reparation enbart på felkoder. Här måste man kolla upp realtidsdata och se rimligheten i trycken under provkörningen. Vidare ska alla kablar inspekteras och kontroll mätas spänning. Nu kan alla rör och slangar ner till filtret inspekteras och provtryckas. Med lite elshema läsning och ett timpris på 1500-2000kr/ Tim så är det väldigt rimligt.
 

Nicklas

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
38148
Medlemskap
2024
Jo men det jag fick veta är:
"Vi har kopplat in datorn och hittat en felkod. När vi sökte på den i Fiats verkstadsportal på nätet hittade vi en instruktion att byta differentieraltryckssensor och en del andra delar".

Verkar inte alltför avancerat och tidskrävande.
Ser du bor nära Sundsvall. dbe i Kramfors har hjälpt mig några gånger. Alla bilverkstäder kan koppla in, å se felkoder. Men många har svårt att hitta vart felet ligger.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Dags med en solskenshistoria.

Vår Renault Captur 2021 började plötsligt bete sig konstigt. Började med att efter 50 mil plötsligt påstå att batteriet var svagt och att motorn skulle startas. Så skedde för vi skulle köra vidare. Sedan inte ny varning. Parkerade över natten, och nästa morgon löpte den fullständigt amok: sidoradar ur funktion, handbromsen ligger i, tryck på bromsen och startknappen, kortfel, mm. Bilen startade ej. Gick ur bilen och den låste sig, Kunde öppna och se, den startade, men infoskärmen var svart, värmen fungerade inte, mm. Men vi skulle köra 50 mil hem så motorn fick gå även vid raster.
Fredag eftermiddag. Råkade köra förbi en renaultverkstad och chansade. Beskrev problemet för verkstadschefen, som tog en skruvmejsel med ut till bilen, öppnade en lucka under ratten, plockade ut en kort metallstav med vidhängande lapp att den skall tas bort i samband med leveranskontrollen (för 2 år sedan och 3000 mil), och menade att den kan förorsaka glappkontakt. En "norsk restart", och allt fungerade igen.

En skicklig yrkesman som kunde sitt jobb. Tyckte dessutom inte var något som han ville ha betalt för.

Rejmes i Mjölby
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Dags med en solskenshistoria.

En skicklig yrkesman som kunde sitt jobb. Tyckte dessutom inte var något som han ville ha betalt för.

Rejmes i Mjölby
Hejsan, ja det är ju enbart tur verkar det tyvärr som när någon kan så mycket att de kan gå på ren instinkt för att fixa underliga fel som den omedvetne kan gå bet på hur länge som helst. Rejmes började ju sälja Renault's bilar för rätt länge sedan.

Den stora frågan är väl som vanligt vilka klanta..... som har gjort leveransservicen och inte haft en aning om att denna grej skall plockas bort innan leverans.
Troligen en campingfirma som inte alls vet något om vad de säljer (men det finns seriösa undantag skall väl nämnas).
Men ofta är det tyvärr att de vet inte mycket om olika bilmärken som husbilarna är byggda på eller har en någon mindre allmänfirma anlitad för service.
Ofta skriver ju någon om här att när man skall få leveransinfomation om sin nyinköpta bil så vet inte leveransexperten ett dugg om man börjar ställa lite frågor om gasol, värmare eller elektronik m.m.

Den köpare som inte kan något själv åker därifrån helt outbildad och kan knappt få igång värmen när det blir dags.
Den köpare som kan rätt mycket själv åker därifrån med ett skratt, men ändå rätt besviken och uppretad på okunskapen.
Och båda köparna kan åka därifrån med en bildel som inte ens är leveransklar verkar det som.

Det är rätt nonchalant att sälja något som kan kosta flera milioner och inte kunna mycket alls om varken bodelen eller bilen den står på när kunden börjar fråga. Eller sälja en bil som egentligen inte ens är leveransklar.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen