• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Är 3500 kr rimligt för avläsning av felkod och åtgärdsförslag

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej!
Lämnade in husbilen på Fiats märkesverkstad här i staden (på rekommendation från min lokala verkstad som gått bet).
De återkom idag efter felsökning samt med ett förslag på åtgärd (byte av differentialtryckssensor och omprogrammering av motorstyrning).
Vad jag förstått har de kopplat in en felkodsläsare, hittat felkod och sedan sökt upp en reparationsbulletin på en Fiat-hemsida.
Detta vill de fakturera 3500 för och säger att det tog 2.5 timmer.

Detta är alltså det maxbelopp för felsökning som jag gått med på men jag trodde väl aldrig att det skulle bli så dyrt att kolla en felkod.

Verkar detta rimligt?
Åtgärden de föreslår är byte av difftrycksensor (inklusive fästen, slangar, rör och sladdar) för 8500.

Jag har bestridit kostnaden för felsökning och efterlyst tydligare svar om vad de gjort i över två timmar.
Vet inte om kostnaden för sensorbyte mm är vettig heller. Men där handlar det ju faktiskt om lite jobb o delar.
Lite intressant är att bytet av sensor ink allt beräknas ta 1 timme. Alltså hälften så lång tid som att läsa felkoden.

Suck. slutar säkert med att jag får tugga i mig totalkostnaden på 11000 kronor. Vet inte om jag orkar söka upp en tredje verkstad....
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Båstad
Har bytt på en VW. Tar väl en halvtimme, men kanske mycket värre på Ducato. Läsa felkod tar väl 5 minuter. Verkstaden ska väl veta vad koder betyder. Jag som inte är en märkesverkstad får slå upp det. Det låter dyrt, både felsökning och byte. Har väl skrivits om den flera gånger här tidigare?
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Har själv anlitat 3 st icke svenskar som har bilverkstad,ingen av dem ville ha betalt för att läsa och nollställa koderna.
Jag började hela den här historien hos den mindre, lokala verkstaden här på byn som hade mycket mer skäliga nivåer för felsökningen. Nollställa kan jag göra själv via OBD app i stereon och bluetooth. Men tyvärr kommer felkoden tillbaka hela tiden.

Verkstaden här på byn bytte difftrycksensor i våras och bilen funkade över sommaren innan felen återkom (har skrivit om det i annan tråd).
Men tydligen var den sensorn felande eller av felaktig modell. Eller så missade de att man även kan behöva programmera om motorstyrningen. Hursomhelst avsade de sig jobbet när felet återkom, men efter att de tagit in den kostnadsfritt för nytt försök att reparera. Och då hänvisade de till märkesverkstaden som skulle ha bättre analysmöjligheter, verktyg mm.
Ska förstås ta en diskussion med verkstad nr1 om kompensation för den sensor de installerade och som jag betalt för. Men samtidigt kudos till dem att de vid andra tillfället jag lämnade in den inte tog något betalt för ytterligare felsökning och försök att åtgärda.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
En fördel med de moderna samhällets metoder (märkesverkstan skickade en video där mekanikern berättade om felsökningen och vad som ska åtgärdas) är i alla fall att det gick att se vilka delar som ska bytas. "Roade mig" lite genom att söka upp delarna på nätet via artikelnumren som syntes i videon.

Kanske kan vara till hjälp om någon ska ge sig på detta själv.

Min ytterst ovetenskapliga sammanställning (snabbsurf på diverse bildelssajter) gav att delarna kostar ca 3000 kronor på öppna marknaden. Då räknade jag lite högt och tog inte de allra billigaste träffarna. Sedan lär väl jag få betala lite mer då det kommer via officiella märkesverkstads-leverantörer.
1698237204999.png

Min lilla sammanställning:
1371968080 fäste: 100kr
1371838080 slang 1: 200kr
1371837080 slang 2: 200kr
1371840080 rör: 1300 kr
1371839080 klämma: 75kr
71749543 kabel/kontakt: 400kr
14040611 mutter: 30kr

Summa ca 2800
 

Gråben 66

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Västervik
HBK-Nr
18946
Medlemskap
2025
Hej!
Lämnade in husbilen på Fiats märkesverkstad här i staden (på rekommendation från min lokala verkstad som gått bet).
De återkom idag efter felsökning samt med ett förslag på åtgärd (byte av differentialtryckssensor och omprogrammering av motorstyrning).
Vad jag förstått har de kopplat in en felkodsläsare, hittat felkod och sedan sökt upp en reparationsbulletin på en Fiat-hemsida.
Detta vill de fakturera 3500 för och säger att det tog 2.5 timmer.

Detta är alltså det maxbelopp för felsökning som jag gått med på men jag trodde väl aldrig att det skulle bli så dyrt att kolla en felkod.

Verkar detta rimligt?
Åtgärden de föreslår är byte av difftrycksensor(inklusive fästen, slangar, rör och sladdar) för 8500.

Jag har bestridit kostnaden för felsökning och efterlyst tydligare svar om vad de gjort i över två timmar.
Vet inte om kostnaden för sensorbyte mm är vettig heller. Men där handlar det ju faktiskt om lite jobb o delar.
Lite intressant är att bytet av sensor ink allt beräknas ta 1 timme. Alltså hälften så lång tid som att läsa felkoden.

Suck. slutar säkert med att jag får tugga i mig totalkostnaden på 11000 kronor. Vet inte om jag orkar söka upp en tredje verkstad....
Hej
Har haft fel ett par gånger på samma DPS
som gör att motorlampan lyser. Första gången lämnade jag in bilen på verkstad, kostnad 3500. Fick fel på samma sensor igen i sommras, skickade efter en sensor från Tyskland 540 kr med frakt, bytte själv sensorn,
sitter med 2 muttrar och två slangklämmor, tog ca 4 min. Funkar perfekt . Bilen ifråga är en Dethleffs 7850 med stora motorn
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Plus sensor 400 kr, men sedan är frågan vad som skapat felet, byta delar är verkstäderna duktiga på, men eftersom du bytt sensor en gång och felet återkommer, så är det inte omöjligt att felet ligger någon annanstans, hur lång garanti ger verkstaden på jobbet?
 

Gråben 66

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Västervik
HBK-Nr
18946
Medlemskap
2025
Enligt verkstaden är garantin 2 år , men garantin gäller ju inte arbetet som då kostar ca 3000kr , så varför inte göra det själv om man kan, och spara 3000 kr . Och jag tror inte det är något annat fel än att en sensor är väl inte konstruerad för att vara för evigt, för felet uppkom efter att bilen stått stilla en längre tid
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jag har tyvärr inte tillräckligt med garage, verktyg och kompetens att byta sensorn själv.
Sedan verkar det ju i mitt fall även krävas en omprogrammering av motorn med ny mjukvara. Det gör jag nog inte hemma på uppfarten heller.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det är ju en kontrollavkänning till täppt partickelfilter som bråkar.... Man kan fundera på om även kontrollavkänningen borde ha en kontrollavkänning för den bytts ju i parti och minut som det heter och frågan är nästan, är den verkligen trasig eller är det fel på det den skall bevaka, för det är ju rätt ofta som felet kommer tillbaka med en ny avkännare.... Men kan det inte vara att partickelfiltret är lite täppt så marginalen för felmeddelande är för liten.
Och omprogrammering, kan det betyda att de skriver in lite bredare värde på sensorns område, eller är det så avancerat att de programmerar om när och hur bilen skall blåsa ur filtret. Men båda de åtgärderna skulle ju betyda att det inte är fel på avkänningen utan litet fel på själva filtret eller täppta rör och slangar, och så dumt får det väl inte vara.
Bara några funderingar, de byter allt rakt av och programmerar om....... och skulle vara intressant att veta vad omprogrammeringen gör, men det kanske bara Fiat vet.

M.v.h. JANKRO.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jag är bara en enkel norrlänning som önskar att jag hade större plånbok mitt denna soppa av italiensk ingenjörskonst, miljöreglementen och giriga motorverkstäder.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Båstad
Kan man följa värden i Multiecuscan eller annat? Till VW finns en bra gratisapp som visar de relevanta data från Obd II. Men visst, gäller ju att lösa problemet också.

Måste alla kringdetaljer bytas kan man undra men det bör ju hålla längre så.
 

LageLindstrom

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
19524
Medlemskap
2026
Jag började hela den här historien hos den mindre, lokala verkstaden här på byn som hade mycket mer skäliga nivåer för felsökningen. Nollställa kan jag göra själv via OBD app i stereon och bluetooth. Men tyvärr kommer felkoden tillbaka hela tiden.

Verkstaden här på byn bytte difftrycksensor i våras och bilen funkade över sommaren innan felen återkom (har skrivit om det i annan tråd).
Men tydligen var den sensorn felande eller av felaktig modell. Eller så missade de att man även kan behöva programmera om motorstyrningen. Hursomhelst avsade de sig jobbet när felet återkom, men efter att de tagit in den kostnadsfritt för nytt försök att reparera. Och då hänvisade de till märkesverkstaden som skulle ha bättre analysmöjligheter, verktyg mm.
Ska förstås ta en diskussion med verkstad nr1 om kompensation för den sensor de installerade och som jag betalt för. Men samtidigt kudos till dem att de vid andra tillfället jag lämnade in den inte tog något betalt för ytterligare felsökning och försök att åtgärda.
Så där höll två verkstäder på med min sons Wv shran och det slutade med att de bytte två lambazonder bränslepump diselfilter katalysator och en tid på verkstad 3-4 veckor o en massa felsökning till en kostnad ca 45 tusen.
se upp
 

Jaan

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Varberg
HBK-Nr
33318
Medlemskap
2024
Har bytt på en VW. Tar väl en halvtimme, men kanske mycket värre på Ducato. Läsa felkod tar väl 5 minuter. Verkstaden ska väl veta vad koder betyder. Jag som inte är en märkesverkstad får slå upp det. Det låter dyrt, både felsökning och byte. Har väl skrivits om den flera gånger här tidigare?
Kostnaden förvånar mig inte. Jag köpte ett bränslefilter till min hb Fiat Ducato hos Fiats märkesverkstad i mars 2022. Kostnad 1.431 kr för bara filtret. Fanns filter att köpa på nätet för runt 300 kr, men var osäker på vilket av dessa som passade just min bil. Därför blev det ett "originalfilter", men aldrig mera köper jag reservdelar hos Fiat igen. De tycks vara dyra på allt!
 
Toppen