• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Är 3500 kr rimligt för avläsning av felkod och åtgärdsförslag

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej!
Lämnade in husbilen på Fiats märkesverkstad här i staden (på rekommendation från min lokala verkstad som gått bet).
De återkom idag efter felsökning samt med ett förslag på åtgärd (byte av differentialtryckssensor och omprogrammering av motorstyrning).
Vad jag förstått har de kopplat in en felkodsläsare, hittat felkod och sedan sökt upp en reparationsbulletin på en Fiat-hemsida.
Detta vill de fakturera 3500 för och säger att det tog 2.5 timmer.

Detta är alltså det maxbelopp för felsökning som jag gått med på men jag trodde väl aldrig att det skulle bli så dyrt att kolla en felkod.

Verkar detta rimligt?
Åtgärden de föreslår är byte av difftrycksensor (inklusive fästen, slangar, rör och sladdar) för 8500.

Jag har bestridit kostnaden för felsökning och efterlyst tydligare svar om vad de gjort i över två timmar.
Vet inte om kostnaden för sensorbyte mm är vettig heller. Men där handlar det ju faktiskt om lite jobb o delar.
Lite intressant är att bytet av sensor ink allt beräknas ta 1 timme. Alltså hälften så lång tid som att läsa felkoden.

Suck. slutar säkert med att jag får tugga i mig totalkostnaden på 11000 kronor. Vet inte om jag orkar söka upp en tredje verkstad....
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Hejsan, ja det är ju enbart tur verkar det tyvärr som när någon kan så mycket att de kan gå på ren instinkt för att fixa underliga fel som den omedvetne kan gå bet på hur länge som helst. Rejmes började ju sälja Renault's bilar för rätt länge sedan.

Den stora frågan är väl som vanligt vilka klanta..... som har gjort leveransservicen och inte haft en aning om att denna grej skall plockas bort innan leverans.
Troligen en campingfirma som inte alls vet något om vad de säljer (men det finns seriösa undantag skall väl nämnas).
Men ofta är det tyvärr att de vet inte mycket om olika bilmärken som husbilarna är byggda på eller har en någon mindre allmänfirma anlitad för service.
Ofta skriver ju någon om här att när man skall få leveransinfomation om sin nyinköpta bil så vet inte leveransexperten ett dugg om man börjar ställa lite frågor om gasol, värmare eller elektronik m.m.

Den köpare som inte kan något själv åker därifrån helt outbildad och kan knappt få igång värmen när det blir dags.
Den köpare som kan rätt mycket själv åker därifrån med ett skratt, men ändå rätt besviken och uppretad på okunskapen.
Och båda köparna kan åka därifrån med en bildel som inte ens är leveransklar verkar det som.

Det är rätt nonchalant att sälja något som kan kosta flera milioner och inte kunna mycket alls om varken bodelen eller bilen den står på när kunden börjar fråga. Eller sälja en bil som egentligen inte ens är leveransklar.

M.v.h. JANKRO.
Captur är en personbil, så vi kanske inte ska dra in "campingfirmor" denna gång.

;)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Captur är en personbil, så vi kanske inte ska dra in "campingfirmor" denna gång.

;)
Ahaaa, kan tyvärr inte hålla reda på alla nya namn på olika bilmärkens olika bilar nu längre (tappade nog bort Renault's utbud redan efter Renault 16TS) så jag medger villigt misstaget för jag trodde att det stog ett husbilsbygge på Captur'en, men det skulle i så fall mera blivit som ett garage till den.
Men det verkar ju nästan värre om en firma som säljer nya personbilar inte ens kan ordningsställa dem för leverans.
Vet du vad det är för pryl som skall tas bort innan leverans sker. För tydligen så funkar bilen nästan normalt fast det missas, i alla fall tills den inte funkar något vidare alls längre.


M.v.h. JANKRO :msn_wall:
 
Senast ändrad:

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Ahaaa, kan tyvärr inte hålla reda på alla nya namn på olika bilmärkens olika bilar nu längre (tappade nog bort Renault's utbud redan efter Renault 16TS) så jag medger villigt misstaget för jag trodde att det stog ett husbilsbygge på Captur'en, men det skulle i så fall mera blivit som ett garage till den.
Men det verkar ju nästan värre om en firma som säljer nya personbilar inte ens kan ordningsställa dem för leverans.
Vet du vad det är för pryl som skall tas bort innan leverans sker. För tydligen så funkar bilen nästan normalt fast det missas, i alla fall tills den inte funkar något vidare alls längre.


M.v.h. JANKRO :msn_wall:
En tändsticksstor metallstav med en flagga som meddelade att den skulle tas bort vid leverans. Funktionen fick jag inte klart för mig, fungerar utan problem tills det blir glappkontakt (vilket skedde efter två år och 3000 mil).
Teknikerns snabba diagnos berodde på att han hade sett problemet tidigare. Erfarenhet.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Så nästan fyra veckor senare var husbilen klar.
Försökte tänka på söta kattungar, världsfred och andra trevliga saker när jag blippade kortet för drygt 11000 riksdaler för nämnda felsökning, delar och reparation.

Men nu hade bilen stått så länge att den fått körförbud pga utebliven besiktning.
Så svängde förbi bilprovningen på hemvägen, bara för att få en tvåa och ombesiktning för kärvande bakbromsar.

Jodåsåatt: det är ju riktigt "kul" att äga husbil.

Lite spännande också att köra de två milen hem på sommardäck. Var ju inte 10 minus och 3dm snö jag jag lämnade den på verkstaden där i oktober.

Blev lite imponerad över hur bra Pirelli Carrier Camper-däcken hanterade äkta norrländsk vinterväglag.
Var bara vid ett fartgupp hemma på gatan jag höll på att fastna :).

Och justja: två mil utan motorlampa och "check engine" var ju rätt trevligt.
 

stefan_c

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Tibro
HBK-Nr
28929
Medlemskap
2025
Vi fick detta fel på en av våra servicebilar (Renault Master) skruvade bort sensorn såg att det var mycket sot i slanganslutningarna ... Borrade försiktigt bort sot och avlagringar, sedan försvann felkoden. Bilen har nu gått i nästan ett år efter fixen.... Tänk på att denna sensor mäter just diffrential trycket. Om den larmar så är just trycket på båda sidor om filtret fel, dvs. utanför godkänt område. Detta kan enligt min mening endast bero på filtret är täppt, alt fel på sensors (syns i diagnosen), första förband är att via kemisk väg rensa filtret, finns "bra" saker att skicka i motorn på tomgång. Kolla YT. Därefter gå på sensorn ... För Fiat ägare gäller Multieuscan ... a life saver ... Lycka till. //Stefan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Så nästan fyra veckor senare var husbilen klar.
Försökte tänka på söta kattungar, världsfred och andra trevliga saker när jag blippade kortet för drygt 11000 riksdaler för nämnda felsökning, delar och reparation.

Men nu hade bilen stått så länge att den fått körförbud pga utebliven besiktning.
Så svängde förbi bilprovningen på hemvägen, bara för att få en tvåa och ombesiktning för kärvande bakbromsar.

Jodåsåatt: det är ju riktigt "kul" att äga husbil.

Lite spännande också att köra de två milen hem på sommardäck. Var ju inte 10 minus och 3dm snö jag jag lämnade den på verkstaden där i oktober.

Blev lite imponerad över hur bra Pirelli Carrier Camper-däcken hanterade äkta norrländsk vinterväglag.
Var bara vid ett fartgupp hemma på gatan jag höll på att fastna :).

Och justja: två mil utan motorlampa och "check engine" var ju rätt trevligt.

Men efter så mycket mörker och elände så kan det ju nästan bara vara solsken som följer..... eller????
Så släckt motorlampa är nog bara början på solskensperioden ;).
Men nog är 11.000:- mer än bra betalt för en renoverad vkuumavkänning. En plastdosa några rör och lite slangar som delvis bangat ur, och troligen bara blivit sotigt eller kondensfuktigt.
Tyvärr som även så många andra kontrollavkänningar verkar ha en tendens att missta sin uppgift nu för tiden, men det positiva är väl att det som skall kontrolleras funkar ofta som det skall i alla fall :confused:.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen