• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äppelkaka i långpanna

H

hianders

Guest
I dessa äppeltider vill jag gärna dela med mig av ett enkelt recept på äppelkaka. Dock kanske ej så husbilsmässig men man kan ju göra den hemma och ta med!

ÄPPELKAKA I LÅNGPANNA 200-225 grader ca 20 min

1 ägg
3 dl socker
5 dl vetemjöl
5 tsk bakpulver
3 dl mjölk

5 äpplen i klyftor

75-100 gr margarin/smör

florsocker, kanel

Blanda smeten och bre ut i långpanna. Klyfta äpplena och lägg på. Häll över 75-100 gr smält smör/margarein. Strö över kanel. Pudra med florsocker när kakan är färdig.
 

STRUTSFIA

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
16847
Medlemskap
2024
Sv: Äppelkaka i långpanna

Ett tips till äppelkaka är att blanda alla torra ingredienser till smulpaj hemma och ha detta i en påse. Blir man sugen är det bara att smälta lite smör och blanda i, skiva äpple och lägg i en form på med smuldegen och in med den i ugnen i ca 25 min.
Jag har inte lärt mig ugnen i husbilen ännu, men jag hade det på högsta, ,tycker det är svårt.
Men kakan blev mycket bra
Lycka till.
 

balsa

HBK Medlem
Inlägg
705
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
13125
Medlemskap
2024
Sv: Äppelkaka i långpanna

Jag bidrar med min snabba variant.

Massor av klyftade äpplen i botten på formen (svenska behöver inte skalas).
Häll över pulver från ett paket sockerkaks-mix ( det skall vara pulvret så som det är).
Hyvla över smör så det täcker.
In i ugnen 175° i 20-25min

Servera med vaniljvisp

/ Angi
 

Lenima

HBK Medlem (P)
Inlägg
259
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2024
Sv: Äppelkaka i långpanna

Så enkel och så god, tack Inger för receptet. Nu ska här njutas med en kopp kaffe.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    1,7 MB · Visningar: 1

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Sv: Äppelkaka i långpanna

Nu kunde jag inte hålla mig längre. Vi har precis njutit av din goda äppelkaka till kaffet, Inger.
Hade tänkt att lägga in en bild men den hamnar bara upp och ner så jag skiter i det.
Det smakade i alla fall jättegott.
 
Toppen