• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äntligen !!

F

F.d. 53012

Guest
Sv: Äntligen !!

Det var skoj att se att Janase har en likadan husbil som jag själv,har du haft din länge?
Är du nöjd med din eller har du haft några problem?
Min har bara gått 5000 mil och är en 95a,innan jag hämtade den bytte dom kamrem och servade den så jag tror inte det ska vara några större problem nu.
En av anledningarna till att det blev just den bilen är att min kusin i Helsingborg äger Tonys Budbil och har genom åren haft en massa Iveco bilar och varit nöjd med dom.
Riktiga slitvargar säger han,dessutom äger han också Jourverkstaden i Helsingborg som är auktoriserad Ivecoverkstad.
Så man kan ju hoppas på lite rabatt kanske :).
Jag är heller ingen anhängare av framhjulsdrift så Ivecon kändes rätt för mig med längsmonterad motor och bakhjulsdrift,svårt att veta i förväg om man gjort rätt val men det lär tiden utvisa.
:yes:

Grattis, men hör med din vän som hade haft flera Iveco hur dom är mot rost eller behandla den direkt är mitt tips. Italienare är inte så kunniga på denna del av bilen och inte andra bilar heller det är ju bara en transportbil som skall gå i ur och skur högst 5 år när den används i transpotnäringen. Vi husbilsägare har ju förmågan att se lite längre överlevnad och då vill man inte byta skärmar och trösklar som blir en dyr historia. Men än en gång grattis. (se på postverkets Ivecobilar för att se var det kommer)
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Äntligen !!

Hej jaktfalken,min tror jag inte varit använd på vintern över huvudtaget eftersom den är helt fri från rost både under och i själva hytten.
Annars har du rätt i att det är några rostburkar,Italienarna har ju aldrig varit bra på rostskydd:rolleyes:.

Hej Gurra,nej jag får nog inte tillbaka den på några veckor ytterligare eftersom dom har det lite körigt på verkstaden och jag har sagt att jag hellre väntar några veckor på bilen än att dom bara hafsar över den för att få iväg den.
Däremot har vd Bengt-Åke hört av sig vid 2 tillfälle och har lovat mig att dom kommer att ordna allt till min belåtenhet och vi har även kommit överens om kompensation för däcken och faktumet att jag inte kunnat använda bilen.
Dom förlänger även garantin på bilen med motsvarande tid som den stått på verkstad,så här långt tycker jag dom skött sig bra.
Dom har hört av sig till mig och det har inte varit några problem utan dom har hela tiden sagt att dom fixar det här,känns skönt att inte bara bli lämnad i sticket i den här situationen.
Dock saknar jag bilen,jag hade ju tänkt att kunna åka lite med den under hösten men förhoppningsvis kommer det lite fina helger efter bilen kommit tillbaks :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen !!

Om bilen är fuktskada och det är träregelskonstruktion så tar det nog mera än några veckor att bara torka den eller ?

Jag såg hur dom gjorde detta på en husvagn och dom öppnade ju upp plåten och klädde husvagnens fuktiga område i plast och kopplade en tork till den men som han sa att det tar lång tid (iofs 8-10 år sedan så tekniken har väl gått frammåt .) .
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Äntligen !!

Idag är det återigen kanonväder ute och ingen husbil på infarten,det börjar bli tråkigt att inte kunna använda sin husbil när vi har så fint väder.
Men på torsdag åker den i alla fall in i verkstaden för att bli undersökt,fram tills nu har den stått parkerad hos Bengt i Örkelljunga för att kunna ha den under tak tills verkstaden hade tid att ta in den.
Men nu börjar det röra på sig,ska bli kul att se vad problemet är med läckaget.
Så här långt har det inte varit några problem med Bengts överhuvudtaget,dom har lovat att fixa läckaget så bilen blir bra igen.
Garantin förlänger dom också och vi har kommit överens om en kompensation för att jag inte kunnat använda bilen som tänkt.
Men det är ändå tråkigt att man inte kan använda bilen när det nu är så fint väder,jag får hoppas att det blir lite fint väder under senare delen av hösten också.
Är ändå glad att jag köpt bilen hos en handlare som tar sitt ansvar,hade jag köpt den privat hade jag förmodligen haft ännu mer problem.
Njut av det fina vädret ni som är ute med era bilar =)
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen !!

man brukar ju ta bort klubbmärkena när man byter in bilen men i denna klubb gör man nog inte detta jag har sett flera bilar till salu just på firman i örkelljunga
 

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Äntligen !!

Idag är det återigen kanonväder ute och ingen husbil på infarten,det börjar bli tråkigt att inte kunna använda sin husbil när vi har så fint väder.
Men på torsdag åker den i alla fall in i verkstaden för att bli undersökt,fram tills nu har den stått parkerad hos Bengt i Örkelljunga för att kunna ha den under tak tills verkstaden hade tid att ta in den.
Men nu börjar det röra på sig,ska bli kul att se vad problemet är med läckaget.
Så här långt har det inte varit några problem med Bengts överhuvudtaget,dom har lovat att fixa läckaget så bilen blir bra igen.
Garantin förlänger dom också och vi har kommit överens om en kompensation för att jag inte kunnat använda bilen som tänkt.
Men det är ändå tråkigt att man inte kan använda bilen när det nu är så fint väder,jag får hoppas att det blir lite fint väder under senare delen av hösten också.
Är ändå glad att jag köpt bilen hos en handlare som tar sitt ansvar,hade jag köpt den privat hade jag förmodligen haft ännu mer problem.
Njut av det fina vädret ni som är ute med era bilar =)

Tror du verkligen att det går så snabbt att torka ut och ev. byta reglar o isolering?

Piraten
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Äntligen !!

Jag har inte skrivit när jag tror den är färdig,jag skrev under den senare delen av hösten.
Sen får vi se när det blir,först och främst måste dom konstatera omfattningen av problemet.
Innan dess går det inte att säga när den eventuellt är klar,som det är nu brukar ju hösten vara till årsskiftet.
Det är ju oftast i Januari vintern brukar dyka upp i mina trakter,så jag hoppas på att jag ska kunna åka ut någon helg innan året är slut
 

Maggan o Åke

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
1409
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen !!

hej
vår bil ska in nu i okt för rep av fuktskador pga olycka och det kommer att ta minst 6 mån innan den är klar.
maggan
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Äntligen !!

Hej Maggan o Åke,ja det lät ju inte kul med 6 mån utan bil.
Nu vet jag inte ännu hur stort problemet är på min bil,jag får besked på fredag hur illa det är och en prognos om hur lång tid det kommer att ta innan jag får tillbaks den.
Jag hoppas ju att det inte är så allvarligt men skulle det vara det är det ju inte annat att göra än att vänta tills det är klart.
En fördel är ju att vi är på väg mot vintern,det hade ju varit betydligt värre om sommaren stått för dörren men kul är det ju inte ändå.
Jag får hoppas på att jag får mer nytta av min husbil nästa sommar,hittills har det bara blivit 2 nätter i den och det är ju lite i underkant tycker jag :(
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Äntligen !!

I fredags ringde dom från Bengtiörkelljunga ang bilen,det visade sig att det var där skorstenen till värmepannan går igenom taket som läckaget var.
Därifrån rann det ned till fönstret och sedan in via fönstret,enligt verkstaden var det tur att det rann ut och inte stannade i väggen för då hade kunnat bli problematiskt.
Som det är nu stannade inget i väggen och mätningar visar inga förhöjda värden någonstans i väggen,den har inte stått på torkning inne i verkstaden utan utomhus under tak under tiden den väntat på rep.
Dom har även fixat en del andra småfel jag anmärkt på,det som återstår nu är att byta några packningar i motorn som inte håller tätt med påföljd att dagen efter körning var det 2 oljefläckar under bilen stora som en femkrona ungefär.
Jag kommer även att åka ned till våren för att få gjort en ny fuktmätning i väggen för att vara säker på att problemet är löst.
Som det ser ut nu kan jag nog hämta den i slutet på veckan,så trots allt hinner vi nog med några turer under hösten.
Så här långt är jag mycket nöjd med hur dom hanterat problemet och hur jag blivit bemött av dom,det har inte varit några som helst problem vid kontakterna med dom.
Är idag glad att jag valde att handla av en välkänd och etablerad firma,hade det blivit ett privat köp kanske det inte varit så enkelt att få hjälp med saken.
Nu ska jag bara vikta upp bilen som Janase gjort med sin så att man får lasta lite i den också.
Ha det bra alla husbilsvänner.
:) :mh:
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Äntligen !!

Då var man med i leken igen,idag ringde dom och sa att vår husbil är färdig.
Jippie,då hinner vi ändå med några utflykter under hösten ju :).
På fredag ska vi åka och hämta hem den igen,känns ju som en nystart det här.
Ska bli riktigt kul att få använda bilen nu efter den långa väntan som har varit.
Vi ses på vägarna.
:yes:
 
F

F.d. 7222

Guest
Sv: Äntligen !!

Hej , vad skönt att det inte hade gått vidare inuti väggen.
Då hade troligen hösten varit körd för dej.
Ska själv in 16/10 för garanti koll av tätheten, men vår är en -06:a så det skall väl inte vara något problem, men man vet ju aldrig när det gäller karosser som ju rör sig hela tiden.
Konstigt att de kallar det täthetsgaranti förresten när man måste betala 750 kronor om året för att den ska gälla...
Jag tycker att garanti ska vara gratis egentligen. Men man vill ju vara på den säkra sidan, för läcker det så blir det ju ofta dyrt och bökigt att få det iordning.
Lycka till med fortsättningen !!
Vid tangenterna
Alf
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Äntligen !!

Om det står i garantibestämmelserna att en fukttest måste utföras på en verkstad som som du inte får välja själv kostar det inget.Jag frågade om jag fick välja fukttest vart jag ville.Till det svarade dom att det var bara Burstnerverkstäder som fick utföra den.Bra sa jag då slipper jag betala.Så är det enligt ett uttal från konsument...nånting.Det stämmar sa dom då bjuder vi på det.Det finns ett dokument nånstans under markisen med hela teksten från KO. Kanske någon kan tala om vart det finns.Bra att slippa betala för fukttest.
 
Senast ändrad:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen !!

Intressant fråga Goldigger.... kan man hävda täthetskontroll utan kostnad när säljaren säger att den måste utföras av en Burstnerverkstad, då får du ju själv välja vilken Burstnerverkstad du vill!
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Äntligen !!

Står det i hobbys garanti för fuktkontroll att du måste fukttesta hos en av dom vald verkstad eller återförsäljare gäller det som står i dokumentet från konsumentverket som Håkan J har letat fram.Min Weinsberg kostade inget.Samma gäller Knaus .Båda importeras av Olle Bergholm.Nu har jag bytt en till Burstner 728 t (2009) 3,0 Multijet.
I garantihäftet står det under täthetskontroll:Kontakta den auktoriserade handlaren 11 till 13 månader efter köpet.Jag frågade om jag fick åka till vilken fukttestare som helst,men fick svaret att det måste vara en auktiserad burstnerhandlare.Altså kostar det inget.
 
Senast ändrad:
Toppen